Äppelcheesecake fyllda cookies med vit choklad... + en glass sandwich special!

 
Nu hoppas jag att det är min tur att vinna den här gången!
 
 
Ni förstår. Sedan jag flyttade hemifrån, vilket är över 4 år sedan så har jag troget varit med och tävlat om att vinna matcheckar i Ica´ s buffétidning som kommer ut varje månad. 
 
Jepp, det är helt sant och jag skojar inte när jag säger att varenda gång tänker jag. "Nu är det min tur". Men...jag kan meddela er att jag ALDRIG har vunnit. För något år sedan började jag till och med tävla även i Simons namn, för att jag tänkte att vi hade en ytterligare liten chans att vinna..
 
Hehe, jag vet, jag vet. Jag är som jag är. 
 
 
Så nu har jag bytt taktik. Istället för att svara på frågorna i buffétidningen varje månad så tänkte jag att jag kanske hade bättre chans att vinna i deras instagramtävling de också håller varje månad. Vad tror ni? 
 
Hur som helst så är temat den här månaden att visa sitt bästa recept där huvudingrediensen ska vara ÄPPEL. 
 
 
Reglerna är mycket enkla och det dem vill är att man ska skapa ett personligt recept med en eller flera svenska äppelsorter som betydande ingrediens. Det kan vara något bakat, lagat, en efterrätt eller ett gott tillbehör. Man ska ta en bild och ladda upp den på instagram med hashtaggen #buffebilden. 
 
Tre vinnare kommer att utses och man bedöms efter sin kreativitet, enkelhet och presentation. 
 
Tävlingsnörden i mig satte gång att spåna på ett recept direkt och efter en stunds funderande ville jag göra cookies. Så cookies fick det bli! 
 
 
 
 
Jag har en vän som älskar torra kakor, (hej max!). Vilket för mig var helt knasigt när jag träffade honom. Jag trodde varenda en älskade kladdkakor i Sverige. Men nepp, han vill helst ha torra kakor. Hur som helst så fick han mig att börja baka cookies. 
 
Min första omgång av cookies var Chocolate chip cookies med chokladbitar från milka triolade. Dessa plockade jag nervöst med mig och bjöd på. När jag senare fick ett meddelande i vår facebookchatt att kakorna var GODKÄNDA och hur goda som helst var jag nöjdare än nöjdast. Sen har det bara fortsatt och numera älskar jag att baka cookies. Det är enkelt och man kan variera det i all oändlighet. Sen kan man alltid spara några i skafferiet och bjuda på när man får besök. VÄRLDS. 
 
HÄR, HÄR, HÄR och HÄR är mina favoriter på de cookies jag bakat! Max är just nu iväg på utlandsstudier och kan tyvärr inte smaka dessa, annars har han smakat alla förutom en version av dessa kakorna jag bakat. Så Max, dags att komma hem nu, jag behöver min provsmakare! 
 
 
Men nu vill ni säkert veta mer om mitt bidrag till tävlingen! Jag ville göra en cookie men hade cheesecake i tankarna. Jag vet jag är knasig men det var så här dessa kom till. 
 
Kakdegen är därför fylld med krossade digestivekex för cheesecake känslan liksom. Jag har ju svårt att baka utan choklad och därför pillade jag ner vita chokladknappar i degen också. YESS. Det blev ju inte sämre om jag säger så! 
 
 
Jag gjorde kakorna ganska stora så att jag kunde fylla dem med en fyllning. Som är väldigt enkel att göra. Man kokar samman ett hackat äppel med kanel, kardemumma, farinsocker, en skvätt vatten och om man vill en skvätt amaretto. Jag kunde inte låta bli. Jag tycker att amaretto och äppel passar som handen i handsken, men det är helt valfritt om man vill ha med det eller inte. 
 
När äpplerna mjuknat låter ni kompotten svalna och sedan vispar ni samman äppelblandningen med philadelphiaost och lite florsocker. 
 
 
Sedan delar ni kakdegen i 14 delar och formar 7 av degbitarna till små skålar som ni fyller med äppelblandningen. De resterande 7 degbitarna lägger ni som ett "lock" på varje kaka och ser till att det är förslutet runt om så att inte fyllningen rinner ut när de bakas. 
 
KLART. Kan ni förstå saftigheten dessa kakorna fick?! Jissus, jag lovar Max. Du hade gillat dem. <---SANT. 
 
 
Åh jag höll på att glömma glass sandwich specialen! Jag älskar att göra en glass sandwich av mina cookies. Det går nästan inte att slå.
 
Min favoritglass just nu passade så jädrans fint till dessa kakorna. Den är fylld med macadamianötter och smörkola. SÅ GOD. Så nu vet ni vad ni måste göra. Starta måndagen med en glass sandwich. Åh, GÖR DET! 
 
 
Äppelcheesecake fyllda cookies med vit choklad 
7 cookies
 
Äppelcheesecake fyllning 
 
1 stort äppel 
2 msk farinsocker 
1 tsk kanel 
0,5 tsk kardemumma 
1 msk vatten 
2 tsk amaretto (valfritt) 
 
80 g philadelphiaost 
2 msk florsocker 
 
Dela äpplet i mindre bitar och lägg dem tillsammans med farinsocker, kanel, kardemumma, vatten och amaretto i en kastrull. Koka samman tills äpplet blivit mjukt och en tjockare kräm har bildats. Ställ kastrullen åt sidan och låt det svalna helt. 
 
Lägg philadelphiaost och florsocker i en bunke. Häll ner äppelblandningen och vispa med hjälp av en elvisp tills allt blivit ordentligt blandat. Ställ in bunken i kylskåpet tills kakorna är redo att fyllas. 
 
Cookies med vit choklad 
 
2,5 dl mjöl 
1 dl krossade digestivekex 
En nypa salt 
0,5 tsk bakpulver 
75 g rumstempererat smör 
1 dl farinsocker 
1 ägg, rumstempererat 
0,5 tsk vaniljsocker
1 dl vita chokladknappar (gärna några till garnering också) 
 
Blanda samman mjöl, digestivekex, salt, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. 
 
I en annan bunke vispa upp det rumstempererade smöret med farinsockret tills det ljusnar och blir fluffigt. Tillsätt då ägget och vispa ytterligare en liten stund tills det är väl blandat. Häll därefter ner mjölblandningen och vispa med hjälp av elvispen tills det bildats en kakdeg. Vänd försiktigt ner de vita chokladknapparna med hjälp av en slickepot. Ställ in bunken i kylskåpet och låt degen vila i minst 30 minuter. 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Förbered en plåt med bakplåtspapper. Dela upp kakdegen i 14 lika stora delar. Forma 7 stycken av bitarna till små skålar och lägg dem på bakplåtspappret. Fyll varje skål med äppelblandningen. 
 
Platta ut de resterande 7 degbitarna och lägg över varje bit som ett lock ovanpå äppelfyllningen. Förslut kanterna och se till att det är tätt så inte fyllningen riskerar att rinna ut. Toppa varje kaka med några vita chokladknappar. 
 
Ugnsbaka kakorna tills de blivit gyllene, i cirka 10-12 minuter. Ta ut och låt svalna på galler. 
 
SERVERA DINA ÄPPELCHEESECAKE FYLLDA COOKIES SÅ HÄR: 
 
När kakorna svalnat så är det ditt val om du vill äta dem precis som de är. Om du inte orkar vänta på att de ska svalna så är de LIVSFARLIGT goda varma tillsammans med ett glas mjölk också. 
 
Men om ni vill göra en glass sandwich rekommenderar jag att lägga DEN HÄR glassen i mellan. Enklaste är att välja en glass som är i en bägare, då skär du bara så tjocka runda skivor du vill ha. 
 
Sen är det bara att greppa om din glass sandwich och HUGGA IN! 
 
 
Så vad säger ni? Har jag någon chans att vinna?