Pistage- och mintglass med choklad

Det här är en av de godaste glassarna jag ätit och nu har jag gjort en uppdaterad version på receptet. Det här är efter ett flertal olika försök att få den perfekta smaken, äntligen det bästa jag lyckats med. 

 

Sedan jag fick nys om att man kan göra hemmagjord glass på kondenserad mjölk och grädde som bas har glasstillverkningen här hemma gått varm. 

Vilken jäkla enkel grej hörrni. Inte behöver man heller en glassmaskin. Hur bra är inte det?! 

 

Glassen blir förövrigt väldigt krämig och man kan faktiskt smaksätta basen med precis vad som helst. Jag har provat diverese varianter och fram tills nu har glassen med lemon curd jag gjorde för ett tag sedan stått överst på listan av goda glasser. 

Men inte längre. 

 
 

Den här är svår att putta ner från första platsen nu. Jag älskar mint och pistage tillsammans och vad passar inte bättre än att äta glass nu när värmen äntligen har kommit? 

Choklad är svårt för mig att utesluta i godsaker... så jag lade till en generös mängd chokladknappar också i smeten. Vilken LYCKA.

Åh den här glassen alltså!

 
 
 
 

Det var inte en dum idé att servera glassen i chokladdoppade rån rullade i kokos. Med en STOR klick nutella i. Jepp. Ni hörde rätt. Så när glassen i struten tog slut så var inte lyckan över. 

Då trädde den krämiga nutellan fram och avslutningen blev bara HELT FANTASTISK. 

 
 
Pistage- och mintglass med choklad
ca 1,5 liter glass
 
1 burk kondenserad mjölk 
5 dl vispgrädde 
1 tsk äkta vaniljpulver
3 tsk pepparmintsarom
2 dl rostade salta pistagenötter 
1 dl mjölk 
2 dl chokladknappar 
1 dl rostade salta pistagenötter, grovt hackade 

Valfritt
Chokladdoppade rån rullade i kokosflingor *
Nutella *

Mixa 1,5 dl pistagenötter med 1 dl mjölk tills det är krämigt och lent. Ställ åt sidan under tiden.

I en egen bunke, vispa grädden tills den får styva toppar. Vispa ner den kondenserade mjölken, pepparmintarom och vanilj i den vispade grädden. Vispa tillsist ner pistagekrämen. 

Vänd ner chokladknappar och 1 dl grovt hackade pistagenötter. Häll upp glassen i en form och frys i minst 5 timmar. Ta fram glassen 15 minuter innan den ska ätas, då blir den perfekt! 

* Smält mörk choklad och doppa rånen i chokladen och rulla dem sedan i kokosflingor. Lägg i en generös klick av nutella i rånet och ställ in dem i kylskåpet (jag ställde mina i dricksglas) under tiden glassen är i frysen. 

Servera glassen i rånen och NJUT. 

PS. Det kan vara lika bra att göra dubbel sats när ni ändå är igång...
7 kommentarer

Kategorier: Glass
Taggar: Choklad, Glass, Kondenserad mjölk, Mint, Pistagenötter

#1 - - Sara:

Åh så gott det ser ut ! Dina bilder gör verkligen så man blir ännu mer sugen :)

Svar: Tack så mycket Sara :) Det är roligt att det man lägger ner mycket tid på uppskattas, då blir det ännu roligare! /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - Helen:

Vilken fin blogg du har:)) sååå mkt gott. Ja denna glass med endast grädde o kondenserad mjölk sen tillsätta det man gillar är perfekt!Jag har testat rätt många olika smaker nu, å det poppar upp nya smaker jag måste testa... skratt*

Svar: Tack så mycket Helen :) Ja visst är den? Jag har också en hel del smaker till jag vill prova! /Alicia
Alicia Hedlund

#3 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!

#4 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!

#5 - - Sanna:

Ser jättegott ut!

#6 - - Patricia:

Jag blev nyfiken på glassen med lemon curd men jag kan inte hitta receptet, vart hittar jag det nånstans? :)

#7 - - Malgorzata:

Härligt med hemgjorda glass. Brukar göra ofta. En sådan perfekt efterrätt