Chicken cordon bleu med färsk basilika och riven prästost

Någon som har smakat på chicken cordon bleu tidigare? 
 
Jag kunde inte motstå att testa göra Chicken cordon bleu när jag läste att det var fylld kyckling med ost och skinka. Inte bara det att den är fylld, den är också panerad. Som sagt, jag kunde inte motstå att göra detta hemma med en gång. Allt jag älskar i ett, det kan ju inte bli fel tänkte jag. 
 
Chicken cordon bleu förekommer nog oftast friterad. Jag ville göra min lite hälsosammare och ugnsbakade därför den istället. Det mina vänner fungerade alldeles utmärkt och jag är så nöjd när jag vet att det går att göra god mat på hälsosamt vis också. Det är ju super, eller hur? 
 
Jag använde mig av minutfiléer från Kronfågeln. Måste säga att det var väldigt smidigt då jag slapp banka ut dem själv. Men det gör man precis som man själv vill såklart. Antingen köper ni minutfiléer och fyller direkt eller så bankar ni ut kycklingfiléer. 
 
Jag gjorde några justeringar i receptet och gjorde det ändå till min egna variant av Cordon bleu. I min finner ni rökt skinka, riven prästost (för att jag älskar just den osten) och färsk basilika. Basilikan är faktiskt ett måste. Den ger så god smak till det hela. Jag valde också en basturökt skinka och det tillsammans med den smakrika prästosten och färska basilikan var verkligen hur gott som helst. 
 
Det spelar faktiskt stor roll vad man väljer för sort för att få det att smaka riktigt bra. Sen är vi alla olika och gillar olika såklart. Så för er som inte är förtjust i att det ska vara lika kraftfulla smaker kan välja en annan ost eller skinka. 
 
Jag använde pankostöbrödet runt om filéerna eftersom jag tycker det ger mer crunch och textur än vad vanligt ströbröd ger. Vad tycker ni? Märker ni skillnad? 
 
Jag föredrar pankoströbrödet och måste säga att skalet blev perfekt krispigt. Jag valde att täcka mina med folie efter en stund för att inte bränna ovansidan. Ni bestämmer alltså själva hur "hårt" bakat ni vill att utsidan ska bli. 
 
Kycklingen sköter sig självt i ugnen och under tiden är det upp till er att skapa ett gott tillbehör att servera den med. Jag serverade mina filéer ena dagen med sötpotatispommes och andra dagen med kokt jasminris. Jag tyckte både alternativen var lika goda så välj er favorit för bästa upplevelse. Kanske behövs en klick sås till också. Jag lyckades ha en nygjord aioli i kylen och serverade det till. Vilket var väldigt gott om ni frågar mig. 
 
Chicken cordon bleu med färsk basilika och riven prästost 
4 stycken 
 
4 stycken minutfiléer av kyckling 
4 skivor rökt skinka 
Salt & peppar 
1-2 dl riven prästost 
1 dl färsk hackad basilika 
 
1 ägg 
1,5 dl pankoströbröd 
0,5 tsk vitlökspulver 
Salt & peppar 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Lägg minutfiléerna framför dig på en skärbräda. Lägg en skiva skinka på vardera. Toppa sedan med riven ost tillföljt av färsk basilika. Salta och peppra litegrann. Rulla samman. TIPS -> Sätt en grillpinne för att hålla kycklingen samman om den vill släppa och rulla ut sig igen. 
 
Vispa upp ägget i en skål. Blanda pankoströbröd, vitlökspulver, salt och peppar i en annan skål. Doppa försiktigt ovansidan på kycklingrullen i ägget och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Upprepa med alla filéerna. Strö sedan över pankoblandningen och se till att det täcker kycklingen helt. 
 
Ugnsbaka kycklingen med grillpinnen i om du använder i cirka 30 minuter. Om kycklingen får för mycket färg under tiden den är i ugnen kan du täcka med folie. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Ta ut grillpinnen om du använt det för att hålla samman kycklingen. Servera ljummen tillsammans med valfritt tillbehör. 
 
Chicken cordon bleu till middag någon? 
#1 - - Anonym:

Supergott!!! Gillades av hela familjen 😃