Dulce de leche rice krispie brownies

Choklad och kola är aldrig en dum idé!
 
Nej så är det sannerligen och det blir alltid gott när man blandar choklad och kola. Håller ni inte med mig? 
 
Äntligen är det FREDAG hörrni! Visserligen har den här veckan varit en dag kortare för oss flesta som varit påsklediga. Jag hoppas verkligen att ni hade en härlig påsk och att ni fick andas ut och vara lite lediga. 
 
Själv blev det inget påskfirande direkt för mig...
 
Jag spenderade dagarna i flyttkaos...Men nu drygt en vecka senare står det inte längre några flyttkartonger på golvet och det mesta är uppe i sina skåp eller i lådor där de ska vara. Så skönt! 
 
Först nu börjar jag slappna av lite mer och faktiskt kan njuta av den nya lägenheten. När man packar upp och skruvar ihop möbler och det inte finns någon ledig golvyta knappt i lägenheten att stå på är det ganska svårt att slappna av och njuta som sagt. Men nu så! 
 
Ett nytt kapitel i livet har tagit fart. Första egna lägenheten som inte är studentlya, det ni! Efter 6 års kötid fick vi äntligen en egen lägenheten relativt centralt i Göteborg. Halleluja! 
 
Men nu ska jag sluta prata om mitt och istället fokusera på dessa så GODA dulce de leche rice krispie brownies. De är ljuvliga! 
 
Jag älskar i vanliga fall att göra min brownie nästintill rinnande. Eller den ska åtminstone vara väldigt kladdig för att den ska godkännas. Men denna gången satsade jag istället på saftigheten och toppade med ett krämigt lager av kola och rispuffar. 
 
Rispuffarna mest för att få ett litet crunch som jag älskar. Ah..ja dessa var verkligen en söt godbit man inte kunde ta bara en bit av...
 
Det som krävs från er sida är egentligen inga konstigheter alls. Ni rör samman browniesmeten och ugnsbakar den tills den precis stannar. Kolatoppingen är super enkel att göra eftersom jag använt mig av en burk färdig karamelliserad mjölk. Så bra ju! 
 
Kolan blandar ni samman med rispuffar. Klart! Detta breds ovanpå och sedan är det bara att hugga in. 
 
Hur bra låter inte detta? Nu tar vi en välförtjänt helg tycker jag. Fira med brownies vettja!
 
Dulce de leche rice krispie brownies 
Jag använde en avlång form på ca 35 x 11 cm
 
Brownie 
 
125 g smör
2 ägg
100 g mörkt choklad
2 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
3 msk kakao
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Smält smöret och den mörka chokladen i en kastrull. Blanda samman kakao och mjöl i en bunke. Häll i smörblandningen och rör om. Knäck därefter ner ett ägg i taget och blanda. Rör endast om tills det precis blandat sig. Desto mer du rör desto tjockare blir smeten. 
 
Smöra formen. Häll ner smeten och grädda tills brownien stelnat och inte dallrar när du rör på formen. Överbaka inte! Jag gräddade min i 25 minuter men tiden kan variera från ugn till ugn. 
 
Ta ut och låt svalna helt. 
 
Dulce de leche rice krispies
 
1 burk ca 300 g dulce de leche 
3 dl rispuffar 
 
Flingsalt att strö över
 
Plocka bort 1 dl av kolasåsen och lägg i en skål. Rör ner resten i en bunke tillsammans med rispuffarna. När brownien svalnat brer du ett jämnt lager av ris- och kolablandningen ovanpå. 
 
Avsluta med att bre ut resten av kolasåsen som du sparat ovanpå. Strö över flingsalt. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Skär brownien i önskade bitar. Servera som de är eller tillsammans med en klick grädde eller glass. 
 
Någon som är på en bit?