Galette med ricotta, jordärtskocka, sparris & tryffelvinägrett

Jag är så inspirerad av våren och alla färger och idag delar jag med mig av en riktigt vårig grön galette!
 
Jag gick helt bananas på det gröna i den här galetten. Hehe, som ni kanske ser på bilderna...Men grönt är skönt som man säger. Eller hittade jag på det själv just nu? Hm, ingen aning...det kändes bara bekant att säga så. Hur som helst idag ska vi inte fokusera på något annat än den här ljuvliga galetten. 
 
Galette är något jag gör upprepade gånger här hemma. Jag älskar att det känns som en blandning mellan pizza och paj. Det spröda frasiga skalet precis som från en paj men fyllningen är inte lika tjock och äggstanning förekommer inte. 
 
Åtminstone inte när jag gör galetter. Hur brukar ni göra era?
 
För er som är nyfikna på mina två andra varianter här på bloggen kan kika in de recepten HÄR och HÄR.
 
Båda recepten är jag minst lika förtjust i. Kanske något mer i den första just nu men det är väl för att den är mer inspirerad av våren och sommaren. Majs + tomat + getost är ju ingen fel kombo. Faktum är att majs, tomat och getost är stora favoriter hos mig. Så gott!
 
I dagens galette har jag testat mig på helt ny fyllning. Så roligt att kunna variera sig ju. I den här galetten finner ni först ett lager av ricottaost och riven parmesan. Ovanpå har jag denna gången valt att lägga sparris, jordärtskocka och mozzarella. Jordärtskockan bör användas mer hemma hos mig helt klart. Älskar den!
 
Under tiden galetten är i ugnen är det mycket viktigt att ni gör ytterligare ett steg för att förgylla smakerna till den här måltiden. Ni ska röra samman er en tryffelvinägrett. Med andra ord tryffelolja, hackad basilika, honung och citronsaft. Den här hörrni ska ni sedan ringla över galetten precis innan servering. MUMS! 
 
Jag dekorerade min galette med lite av det jag hade hemma. Det vill säga lite hyvlad zucchini (jag fick inte nog av det gröna som sagt) och färsk basilika. Mycket gott och tilltalande om jag får säga det själv. Ah, jag får ju inte glömma mina älskade sockerärtor. Krispet från dem gav textur och ett ytterligare tillskott till den gröna färgen, hehe. 
 
Vet ni vad det bästa är med galetter? Det är att man enkelt kan förbereda dem innan och se till att matlagningen blir mycket enkel vid hemkomst. Så nice tycker jag! 
 
Galette med ricotta, jordärtskocka, sparris & tryffelvinägrett 
2-3 portioner 
 
Pajskal
3 dl mjöl 
0,5 tsk salt 
1 tsk svartpeppar 
120 g smör 
1 äggula 
3 msk iskallt vatten 
 
1 ägg uppvispat till pensling 
 
Börja med att blanda mjöl, salt och peppar i en bunke. Tillsätt därefter smöret i mindre bitar och med hjälp av händerna fördela ut det i mjölet. 
 
I en annan skål, vispa samman äggula och vatten. Häll i det i mjöl- och smörblandningen och arbeta ihop det till en deg. Tillsätt mer vatten om den ej går ihop, annars är det ingen fara om degen känns lite kletig. 
 
Lägg degen på plastfolie och ställ in i kylskåpet för att vila i minst 30 minuter. * 
 
* Jag brukar forma degen innan jag stoppar in den i kylskåpet för att vila eftersom jag tycker det är lättare att arbeta med den då. Annars trillar den lätt sönder för mig. Så för att göra det enklare så platta ut degen så att den blir ungefär 3 mm tjock och ställ sidan in den i kylskåpet. 
 
Fyllning 
 
250 g ricotta 
Salt & peppar 
1 dl riven parmesanost 
1 bunt sparris, halverade och delade i mindre bitar
2-3 stycken jordärtskockor, kokta och skivade 
125 g mozzarella, skivad 
 
Sesamfrö, till galettekanten
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Blanda samman ricottaost med salt och peppar. Rör ner riven parmesan. Fördela ut osten på pajskalet och lämna en bit kant utan fyllning som kan vikas över. 
 
Fördela ut skivad jordärtskocka, sparris och mozzarella ovanpå ricottafyllningen. Vik över kanterna som du lämnat utan fyllning. Pensla dem med ett uppvispat ägg och srö över sesamfrön på kanten. Ugnsbaka galetten tills den är gyllene, i cirka 35-40 minuter. 
 
Du behöver också: 
 
Färsk basilika 
Hyvlad zucchini, valfritt 
Delade sockerärtor, valfritt 
 
Tryffelvinägrett
 
0,5 dl olja 
2,5 msk tryffelolja 
0,5 dl fryst hackad basilika 
1 tsk flytande honung 
1 tsk citronsaft 
Flingsalt & svartpeppar 
 
Blanda samman alla ingredienser. Smaka av med flingsalt och svartpeppar. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Låt galetten sätta sig i 5-7 minuter innan servering. Dekorera den med färsk basilika och gärna hyvlad zucchini och sockerärtor. Ringla över tryffelvinägrette. 
 
Servera galetten med en krispig grönsallad och tryffelvinägrett. 
 
Snåla inte på tryffelvinägretten, den tillför så mycket gott! 
#1 - - Guccimamma:

Det här borde jag testa göra, riktigt gott de lät! =)

Svar: Vad roligt! Hoppas du gillar det :)
Alicia Hedlund