Fågelnäste i choklad a.k.a cornflakeskakor toppade med mandelmassa & chokladägg

Jag har ett perfekt recept till påskbaket att dela med mig av idag! 
 
Jag kunde inte bestämma mig för vad jag skulle döpa dessa kakorna till. Det enda jag visste var att jag försökt efterlikna ett fågelbo med ägg i. Vad tycker ni? Lyckades jag? 
 
Först var jag mycket skeptiskt men sen efter att ha studerat bilderna och smaskat i mig varenda kaka beslöt jag mig för att detta var ett bra recept att dela med sig av till er ändå. Jag hoppas ni gillar idén. 
 
Man kan tro att detta är ett anvacerat recept med det ska jag allt förklara för er att det är det icke! Jag är själv nöjd med hur enkelt det var. 
 
Jag ska förklara för er vad detta fågelbo är för något. I botten det som ska efterlikna grenarna som bildar det lilla bo som fånglarna håller till i är cornflakeskakor. Jag vet att man kan göra dessa kakor på flera olika sätt men jag valde att göra det enkelt för mig. 
 
Med andra ord så smälte jag ner choklad tillsammans med lite kokosolja och rörde därefter ner cornflakes. Sedan klickade jag ut dem i muffinsformar och lät dem stelna i kylskåpet. Klart! 
 
Jag tycker inte det behövs tillsättas socker eller sirap utan chokladen och kokosoljan gör smaken len och söt ändå. Men kom ihåg att desto mörkare choklad du använder desto bittrare smak får kakorna. 
 
Den mjuka bädden ovanpå fågelboet har jag gjort av mandelmassa. Lyssna på det här hörrni. Jag såg ett recept från Leila Lindholm där hon hade gjort ett fågelbo av mandelmassa med hjälp av en vitlökspress. Jag var ju självfallet tvungen att testa detta! 
 
Det fungerade alldeles utmärkt och man kunde lätt pressa ut tunna fina strån genom vitlökspressen. Dessa monterar man sedan bara ovanpå cornflakeskakan. Med lätta fingrar såklart! Annars kan det blir tokigt fick jag erfara när jag ivrigt skulle lossa stråna från vitlökspressen och klämde ihop dem till en boll igen. Då var det bara att göra om det...
 
Jag köpte chokladöverdragna mandelägg och dekorerade med. Nu till påsk kommer det komma flera olika varianter på godisägg att köpa. Välj den ni tycker bäst om! 
 
Fågelnäste i choklad och mandel a.k.a cornflakeskakor toppade med mandelmassa & chokladägg
11 stycken 
 
Cornflakeskaka 
 
175 g mörk choklad 
2 msk kokosolja 
4 dl cornflakes 
 
Smält chokladen tillsammans med kokosoljan. Rör ner cornflakes försiktigt. Fördela ut 11 stycken bull-eller muffinsformar på en tallrik. Klicka i cornflakessmeten och ställ in tallriken i kylskåpet för att låta de stelna. 
 
Fågelbädden + chokladägg 
 
100 g mandelmassa 
33 stycken chokladägg (räknat tre stycken på varje kaka) 
 
Använd en vitlökspress för att göra dina fågelbo. Dela upp mandelmassan i mindre bitar och tryck ut smala remsor från vitlökspressen. Lägg ovanpå varje kaka. Toppa med tre stycken chokladägg. 
 
Servera!
 
Glöm inte hashtagga med #aliciaskokbok på instagram om ni bakar dessa. Jag vill se era skapelser! :)
0 kommentarer

Kategorier: Choklad, Kakor;
Taggar: Chokladägg, Cornflakeskakor, Fågelbo, Kokosolja, Mandelmassa, Mörk choklad, Påsk, Recept