Chocolate cookie dough sandwich cookies

Mjuk browniekaka + världens krämigaste kakdeg = LOVE LOVE LOVE! 

 
När jag var på sommarkollo när jag gick i högstadiet så hade vi en dag som vi kallade för "tvärtomdagen". Det var höjdpunkten för mig under hela kollot. Det var inget speciellt egentligen förutom att vi började morgonen på samma sätt som vi avslutade kvällen och kvällen avslutades som om vi hade börjat morgonen. 
 
Vilket innebar att jag fick äta korv med bröd till frukost och godis på morgonen och frukostmat innan läggdags. Inte undra på att jag älskade den dagen så mycket..
 
 
Varför tar jag ens upp det nu? När jag tog första tuggan av den här kakan så hade jag liksom ångrat mig att jag hade ätit middag innan. Den var så god att jag var orolig att jag inte skulle orka ta två. Då tänkte jag att nästa gång, ska jag ha en "tvärtommiddag". Efterrätt först och middagen efter. 
 
Det är nästan olagligt. Men en gång lär väl inte skada...
 
 
När jag började plugga till dietist så var det med mitt brinnande intresse för allergier och intoleranser som jag sökte in till utbildningen. Jag älskar när jag får hjälpa en som har mjölkallergi eller glutenintolerans. Men som dietist får du träffa så många fler diagnoser och hjälpa dem som behöver både gå upp i vikt och gå ner i vikt eller har någon annan sjukdom som påverkar nutritionen. 
 
Jag älskar att baka och laga mat. Men jag älskar att äta det minst lika mycket också. Jag har lärt mig att allt handlar om balans i livet. Det var en dietist på utbildningen som sa, "du kan äta av allting, men inte av allt alltid". Jag tycker med dem orden att jag inte behöver säga så mycket mer. Vi behöver alla äta bra mat och välja bra livsmedel för vår hälsa och våra kroppars skull.
 
Men vi behöver också ibland ge kärlek till själen. Dessa kakorna är faktiskt ganska så bra på det. Åtminstone gjorde de mig nöjdare än nöjdast. 
 
 
Men ni kan också äta dem utan fyllning om det räcker för er. De är mjuka inuti och smakar helt underbart tillsammans med ett glas kall mjölk. Med fyllning så blir de bara bättre. Om man som jag då älskar cookie dough..
 
 
Och vad hände med Honey cumb och chokladdesserten deluxe då som jag lovade i förra inlägget?! Ehm..jag glömde helt enkelt bort det. Så de ligger kvar och väntar i frysen. Tur jag hade det här receptet att visa er istället!
 
 
Chocolate chip fudge cookies 
14 stycken eller 7 stycken dubbla 
 
150 g mörk choklad 
30 g smör 
2,75 dl mjöl 
3 msk kakao 
1,5 tsk bakpulver 
0,5 tsk salt 
2 ägg 
1 dl strösocker 
0,75 dl farinsocker 
2 tsk vaniljsocker 
100 g hackad mjölkchoklad 
 
Sätt ugnen på 150 grader. 
 
Smält mörk choklad tillsammans med smöret i en kastrull och ställ åt sidan. Vispa ihop ägg, strösocker, farinsocker och vaniljsocker i en bunke. Blanda sedan de torra ingredienserna i en annan bunke och tillsätt dem i äggsmeten. Vispa tills smeten är precis jämnt blandad, men inte mer. 
 
Vänd ner chokladsmöret och den hackade mjölkchokladen i smeten med hjälp av en slickepot. 
Förbered en plåt med bakplåtspapper och skopa upp smeten. Tänk på att kakorna kan flyta ut litegrann så lägg dem med lite mellanrum. Det blir 14 stycken ganska stora kakor. * 
 
Grädda dem i mitten av ugnen i 12 minuter. Låt de svalna helt innan du lyfter bort dem från bakplåtspappret och fyller dem med cookie dough. 
 
Krämig cookie dough fyllning 
Räcker till 7 stycken fyllda kakor (kan eventuellt bli lite över, WIN)
 
1,5 dl farinsocker 
55 g smör i rumstemperatur 
2,75 dl mjöl 
1 tsk vaniljsocker 
0,5 tsk salt 
8 msk mjölk 
1 dl chokladknappar 
 
Vispa farinsocker och smör i en bunke tills det är lent och krämigt. Sikta därefter ner mjöl, vaniljsocker och salt och vispa sedan tills det gått in helt. 
 
Därefter vispar du långsamt ner en matsked i taget av mjölken, totalt 8 matskedar, tills allt gått in i smeten. Vänd därefter ner chokladknapparna med en slickepot. 
 
Bred ut kakdegen på 7 stycken kakor och lägg därefter på en varsin kaka på varje så det blir en sandwich. 
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Jag använder en glasskopa som mått för att jag tycker det ger en bra storlek på kakorna och enkelt sätt att få alla lika stora på. 
 
 
Får nog ha en sådan där tvärtommiddag snart tror jag...
34 kommentarer

Kategorier: Choklad, Kakor;
Taggar: Chocolate chip fudge cookie, Cookie dough, Cookie sandwich

#1 - - Selena:

Åhh dom ser supergoda ut ska nog baka dom lite senare i veckan så tack för receptet❤️

#2 - - Robex Lundgren:

mums

#3 - - Sara:

Det där ser bara för gott ut :)

Svar: Tack så mycket! :) /Alicia
Alicia Hedlund

#4 - - sofiaa:

Men herregud vad gott!!

#5 - - Jasmine:

Det ser farligt gott ut! <3
Kram

Svar: Tack så mycket Jasmine! /Alicia
Alicia Hedlund

#6 - - Sofia:

Men åh vad gott!

#7 - - Annster:

Så gott :)

#8 - - Linnea:

MUMS!! :D

#9 - - Lisa @ Duttis:

Å herre jesus vad gott detta ser ut! Jag vill ha en nu! eller två.. eller 10, haha!

Svar: Precis vad jag också känner! ;) /Alicia
Alicia Hedlund

#10 - - Marlene S.R:

åh det där såg väldigt gott ut!!

#11 - - Elina:

Det här måste.jag.testa.

#12 - - Olivia Nilsson:

Mums, mums, mums :)

#13 - - Emelie:

Ser så sjukt goda ut! :)

#14 - - Alexandra Park:

Men guuuu så gott det ser ut!

#15 - - angelicasvarld.blogg.se:

Men så smarrigt!!

Å ang mat etc...jag hatar att begränsa mig själv. Vill jag äta en hel chokladkaka så gör jag det...men som du säger - det går ju inte varje dag. Men sen så tränar jag och rör på mig...jag brukar säga att jag tränar för att äta och dricka det jag vill när jag vill ;-)

Svar: Begränsningar gör ju inte livet roligare tyvärr, så håller helt med dig där! Det mesta i livet går hand i hand och det är klokt att både träna och äta gott. Bra för både kropp och själ! /Alicia
Alicia Hedlund

#16 - - Viktoria:

De verkar jättegoda! Ska verkligen testa att baka dem!

Svar: Vad roligt, hoppas du kommer gilla dem :) /Alicia
Alicia Hedlund

#17 - - Maja <3:

Alltså, åh!! De ser ju dödligt goda ut :D

Svar: Tack så mycket Maja! :) /Alicia
Alicia Hedlund

#18 - - bea:

shiiit vad gott D:

#19 - - Amanda:

Åh vilka gudomliga cookies! Jag blev lite nyfiken nu då du skrev att du studerar(t?) till dietist! Var gjorde du det och hur tycker du utbildningen var(är)? Själv har jag lite funderat på att söka till dietist, men har inte fått någons personliga åsikter kring utbildningen. Tack på förhand om du orkar svara! :)

Svar: Tack så mycket Amanda :) Jag blev precis färdig med utbildningen faktiskt. Jag har läst den på Göteborgs universitet. Den finns också i Uppsala och Umeå. Jag tycker att utbildningen var suverän och gav mig det som jag förväntade mig när jag började. Det man ska tänka på när man pratar om Dietistyrket är att man arbetar kliniskt, det vill säga med sjuka människor och ofta i sjukhusmiljö, på vårdcentral eller inom kommunen. Det finns dem som jobbar en del förebyggande och inte lika inriktat på sjukdomar. Om du tycker att det är roligt att läsa om kroppen, få förståelse kring hur nutritionen påverkar en i olika sjukdomsstadier, hur mat verkar som medicin och så vidare, så har du träffat rätt :) Hoppas du fick lite mer klarhet! /Alicia
Alicia Hedlund

#20 - - Ika's USA:

Ljuvligt!!

#21 - - Sofia - Utbildad nagelteknolog i Stockholm:

Åh! De ser så goda ut att det vattnas i munnen! Får nog ta att testa detta någon dag denna vecka. :D

Svar: Tack så mycket! Hoppas du tycker om dem :) /Alicia
Alicia Hedlund

#22 - - Mary:

Ser helt fantastiskt ut! :)

#23 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Dom ser verkligen sjukt goda ut :O :D

#24 - - Frida:

Mmm det såg gott ut!

Svar: Tack så mycket Frida :) /Alicia
Alicia Hedlund

#25 - - nicolinda.blogg.se:

Damn girl, jag suktas ihjäl här! Haha :D Love!

#26 - - Elin:

Såg hur gott ut som helst! Får testa baka såna nu i sommar:) Lät spännande att ha en tvärtom dag:)

Svar: Vad roligt! Ja visst gör det? ;)
Alicia Hedlund

#27 - - JOSEFINE -:

Ser så gott ut! Och älskar dietisten sa, att man får äta allt men inte alltid av allt. Jag har ganska många allergier som jag inte bryr mig särskilt mycket i alls, jag äter av precis allting fastän jag är allergisk mot det. FAST jag äter inte alla mina måltider varje dag med ingredienser jag är allergisk mot. Istället unnar jag mig några riktigt smaskiga mål i veckan, men äter sedan saker min kropp tål. Och ibland förtär jag mindre smaskiga saker, så min kropp klarar av de riktigt smaskiga och eksem-framkallande sakerna. T ex dricker jag ett glas med vatten + en tesked äpple cider vinäger varje dag. Smakar det bra? Nej. Håller det mina eksem borta? Ja! Hellre pinar jag mig igenom det glaset än undviker att äta massa c-vitamin fylld frukt. Och jag dricker hellre det glaset och äter lite grillad lax efteråt. Man får ge och ta helt enkelt för att kroppen skall må bra och jag tycker om att ta (läs: äta) ganska mycket, så jag får väl ge lite också. ;)

Svar: Ja, man får inte alltid vara för hård mot sig själv :) Men som Dietist så blir jag såklart nyfiken på vad det är för allergier du har? Jag vet att det inte alltid är klokt att strunta i att lyda de råd som man bör. Men du har säkert bra koll på det där! :) Håller med dig, ibland får man pinas igenom något för att få det härligare sen! Hoppas du får en bra midsommar! /Alicia
Alicia Hedlund

#28 - - Ellie:

Åååhååå vad gott!!

#29 - - sara:

Men jösses vad gott det såg ut! :)

#30 - - marianorrgard:

ser helt otroligt gott ut, ska spara det här receptet och kanske göra nån dag! :)

Svar: Tack så mycket! Ja gör det, de är perfekta att ta med ut till stranden i sommar :) /Alicia
Alicia Hedlund

#31 - - annelie:

låter inte så gott men det vet man inte förren testing testing

#32 - - kajsa:

Åh vad fina bilder och vad gott det ser ut!

Svar: Tack så mycket Kajsa :) /Alicia
Alicia Hedlund

#33 - - JOSEFINE -:

Jag har sedan jag varit liten varit allergisk mot fisk, kyckling, ägg, kaviar, skaldjur och även c-vitamin. Bara födoämnen. Dock höll de på att växa bort och allt var frid och fröjd till för ungefär ett år sedan då det blossade upp helt extremt pga stress. Helt förstörd i armveck, handleder, runt ögon, hals, knäveck osv. Sakta men säkert spred det sig och täckte hela min kropp - som konstant var täckt av helt "rå" hud, jag hade liksom ingen normal hud kvar. Jag var alltid svullen och det rann liksom honungsfärgad vätska från huden, blandat med blod ibland. Vissa dagar var min hud också helt hård, nästan som ett skal och grålila i färgen. Andra dagar var jag så torr att allting var helt dammigt efter mig för att min hud var så fnasig. Läkarna kan inte hitta något fel på mig, alla mina värden är helt fantastiska. Sedan jag började dricka äpple cider vinäger har min hud återgått till helt normalt, dock kan jag bli lite extra känslig vissa dagar men det går över inom ett par dagar. Jag provade sluta med mjölkprodukter och gluten men märkte ingen större skillnad. Hela vintern så svällde mitt ansikte upp och jag kunde inte andas om jag blev för varm. Jag är öppen för alla förslag angående dieter för att hålla min kropp glad och eksemen at bay!

Svar: Vilken otur du har haft! Men vilken tur att du hittat ett sätt som hjälper, med äppelcider vinägern tänker jag :) Ja det förstår jag att du är när jag får höra hur din kropp kan reagera!
Alicia Hedlund

#34 - - rememberthiis.blogg.se:

ser jättegott ut :D