Cookies med vit choklad, pistagenötter & svarta vinbär

Jag har utgått från exakt samma recept som jag gjorde förra gången jag gjorde mina brown butter chocolate chip cookies. Jag är helt såld på att bryna smöret för det gör kakorna snäppet godare tycker jag. 
 
 
Men den här gången hade jag i vit choklad, pistagenötter och torkade svarta vinbär. Det blev minst lika gott som förra gången tycker jag! Istället för att göra 30 stycken små kakor satsade jag på att göra lite färre men större kakor den här gången. 
 
Cookies med vit choklad, pistagenötter & svarta vinbär 
20 stora kakor 
 
225 g smör 
2 dl farinsocker 
1 dl strösocker 
2 tsk vaniljpulver 
1 tsk bakpulver
1 tsk sirap 
1 stort ägg 
1 äggula 
5 dl vetemjöl 
1 tsk salt 
1 dl hackade pistagenötter 
150 g vita chokladknappar 
70 g torkade svarta vinbär 
Flingsalt 
 
Lägg hälften av smöret i en kastrull och smält det på medelhög värme. Det är meningen att smöret ska få en nötaktig smak så därför får man ha lite tålamod och låta det puttra i 3-5 minuter. Efter en stund kommer smöret att börja skumma och smöret har fått en fin brun färg. Då är det klart. Ställ åt sidan så länge och låt det svalna. 
 
Vispa ihop det resterande smöret tillsammans med farinsockret i ungefär 5 minuter eller tills sockret gått in ordentligt i smöret. 
 
Häll därefter på sirap och vaniljpulver och vispa lite till. 
 
När det smälta smöret har svalnat häller du det tillsammans med strösockret ner i bunken och vispar tills smeten får en ljusare färg och känns fluffig. 
 
Knäck i ägget och äggulan och vispa lite mer. Nu är det bara mjölet, bakpulvret och saltet kvar som ska vispas i och blandas ordentligt med övriga smeten. 
 
 
Vänd sedan ner chokladen, vinbären och nötterna i smeten med hjälp av en slickepot. 
 
Lägg över degen på en bit plastfolie och platta ut den med händerna. Nu ska vila degen innan den bakas och det görs i kylskåpet i minst 30 minuter. 
 
Innan du ska baka kakorna sätt på ugnen på 175 grader. 
 
Rulla så stora kakor du vill ha till bollar och lägg på ett bakplåtspapper och tryck ut dem lite lätt med fingertopparna. Tänk på att de kan flyta ut lite i ugnen så lägg dem inte för tätt. 
 
Strö över lite flingsalt på kakorna och grädda dem i ugnen tills du tycker de fått fin färg. Tiden varierar från ugn till ugn men också storleken på kakorna är avgörande. Jag gräddade mina mellan 10-13 minuter. 
0 kommentarer

Kategorier: Kakor
Taggar: Pistagenötter, Svarta vinbär, Vit choklad