Nutella cookie brittle

Inget kan bli fel med nutella som ingrediens, eller hur? 
 
Dessa kakorna är ljuvliga alltså...Jag vet knappt om jag behöver skriva mer. Jag kanske bara kan klistra in alla "miljoner" bilder jag tog på dessa så får de förklara sig själva till er? 
 
Hehe nä, det hade känts lite tråkigt för min del faktiskt. Jag gillar ju att skriva av mig några rader varje gång jag delar med mig av ett recept. Det är roligt tycker åtminstone jag. Sedan vet jag ju förvisso inte hur många av er som väljer att läsa det. Men receptet finns alltid på slutet av inlägget för er som inte orkar läsa. 
 
Idag mina vänner har jag lösningen till ett enkelt och gott bjudfika. Vem kan tacka nej till en nutella cookie brittle? 
 
Jag har alltså gjort en väldigt god kakdeg som jag pressat ut i en form. Men inte allt på en gång utan hälften av smeten. För i mitten på kakan finner man nämligen ett lager av nutella. För som jag skrev inledningsvis: "inget kan bli fel med nutella som ingrediens, eller hur?". 
 
Nutella är för mig något utav det bästa jag vet att baka med. Det och dulce de leche är mina favoriter i köket. Okejdå, kanske jordnötssmör också...det går ju inte att misslyckas med jordnötssmör, choklad och banan. Eller hur?! Nej...så god kombination! 
 
Denna kakdegen är dock lite annorlunda då jag valde att använda mig av kokosolja. 
 
Det finns egentligen ingen förklaring till varför jag just valde kokosoljan förutom att jag tycker den ger så god smak. Därför kan ni om ni behöver göra ett mjölkfritt alternativ använda er av kakdegen men byta ut nutellan mot ett nötsmör eller varför inte göra en hemmagjord nutella på hasselnötter, socker och kakao? Chokladen kan ni också byta ut till ett mjölkfritt alternativ. Bra va? 
 
Jag älskar när ett recept kan ändras enkelt och därmed passa flera. Min tanke var att detta kan vara ett bra alternativ att göra när man ska bjuda på en kaka till kaffet men inte vill göra en torr kaka. Det är enkelt att trycka ut degen i formen och sedan efter den bakats skära den i rutor. Välj själv form och storlek och anpassa det efter ditt tycke och smak. 
 
Jag är minst sagt nöjd med dessa kakorna. Ljuvliga är dem! Jag hoppas att ni alla vågar prova dem! 
 
Nutella cookie brittle 
16 stycken, jag använde en form som är 26x17 cm
 
3 dl havregryn 
2 dl mjöl 
1 dl farinsocker 
0,5 tsk bakpulver 
En nypa flingsalt 
0,5 msk vaniljsocker 
1 ägg 
1 dl kokosolja 
100 g choklad, varav 70 g grovhackat 
2 dl nutella 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Smält kokosoljan. Blanda samman havregryn, mjöl, farinsocker, bakpulver, flingsalt och vaniljsocker i en bunke. Rör ner kokosoljan och ägget. Se till att det blandar sig väl. Vänd tillsist ner 70 g av chokladen. 
 
Klä en ugnsform med bakplåtspapper. Tryck ut hälften av kakdegen i formen. Se till att det packar sig väl. Bred därefter ut ett lager av nutella ovanpå. Toppa med resten av kakdegen. 
 
Ugnsbaka tills gyllene, i cirka 20-25 minuter. Ta ut och låt svalna helt. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Smält resterande choklad i en kastrull. Ringla det över kakan och låt det stelna. Skär sedan i trekanter.
 
 
PS. Glöm inte hashtagga med aliciaskokbok på instagram om ni gör något av mina recept. Jag vill så gärna se era resultat! :)