Chokladdoppade oreokakor med smörkräm, karamellkokos- och jordnötssmörsfyllning

 
Jag sökte lite utmaning. Jag ville ha något att pyssla med en eftermiddag och då väljer ju jag givetvis att baka. För vem gör inte det liksom? 
 
 
Oreokex är en av mina favoritkakor. Jag kan äta dem som dem är och jag älskar att använda dem i andra saker jag bakar. Som ni kanske har märkt..
 
Så när jag insåg att jag kunde göra egna så var det inte så mycket som kunde stoppa mig. Förutom att jag var tvungen att inte enbart göra traditionella oreo´s utan jag var SÅKLART tvungen att spetsa till dem lite.
 
Inte med sprit då utan med två lager till av något extra gott...
 
 
Och HJÄLP. 
 
Ni kommer inte kunna sluta äta dem. Det var tur jag bestämde mig för att göra dem i ganska små storlekar. Eller nja, det var ganska mycket pilligare, MEN jag kunde äta betydligt fler, vilket var världens vinst kan jag lova er. 
 
 
Så nu undrar ju ni givetvis vad det är i dessa fantastiska kakorna. Jo. 
 
Lager nr 1 är en kokoskaramell fyllning. Kokos + karamell liksom. Så gott. 
Lager nr 2 är en smörkräm fyllning med vanilj. Precis så som det ska vara i oreo´s. 
Lager nr 3 (och kanske det bästa lagret enligt mig) är JORDNÖTSSMÖR. 
 
 
Klandra mig inte nu när jag säger att jag åt 6 stycken på raken. Men jag vill ändå varna er för att det kan hända...
 
 
Dessa kakorna är värd den tiden det tar. Sen kan man frysa in dem också, vilket är perfekt. Så då kan man om man orkar göra en dubbel sats. Jag skulle rekommendera det när ni ändå håller på liksom! 
 
 
 
Kakor 
16-18 stycken stora eller 20-25 stycken små 
 
200 g smör 
1,5 dl socker 
1 tsk vanilj 
100 g mörk choklad 
1 ägg 
3,5 dl mjöl 
1,5 dl kakao 
1 tsk salt 
0,5 tsk bakpulver 
 
Smält smöret tillsammans med den mörka chokladen i en kastrull. Ställ åt sidan och vispa ner sockret. Vispa sedan ner vanilj och tillsist ägget. Rör om ordentligt tills smeten känns len och inte har några klumpar. 
 
Blanda mjöl, kakao, salt och bakpulver i en annan bunke. Häll på chokladen på mjölblandningen och vispa med elvisp. Degen kommer kännas smulig men vispa tills den håller någorlunda ihop. 
 
Lägg sedan en bit deg på plastfolie (du kan dela upp den i två delar) och gör en rulle av degen insmord i plasten. 
Lägg den sedan i kylskåpet för att vila i minst 2 timmar. Rotera på degrullen emellanåt för att den ska hålla sin form. 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
Dela degen i skivor och lägg dem på ett bakplåtspapper. Grädda dem i ugnen i 10-12 minuter (eller längre, beroende på storlek). Ta ut och låt de svalna innan du breder på lagrerna. 
 
Karamellkokos
 
2,25 dl farinsocker 
1,5 dl kokosmjölk (välj gärna den tjocka varianten) 
1 msk smör 
1 msk vaniljpulver 
2 dl kokosflingor 
 
Häll alla ingredienserna utom kokosflingorna i en stekpanna. Låt det koka upp och sjud under omrörning i 5-7 minuter eller tills det börjar tjockna. Ta bort från plattan och rör ner kokosflingorna. 
 
Smörkräm med vanilj 
 
115 g rumstempererat smör 
3 dl florsocker 
1 tsk vaniljpulver 
1/4 tsk salt 
 
Vispa smöret i en bunke tills det känns fluffigt. Tillsätt därefter sockret, vaniljen och saltet och vispa lite till. 
 
Lager 3 + dekoration
 
1,5 dl jordnötssmör 
150 g smält valfri choklad att doppa kakorna i
 
SÄTT IHOP kakorna så här: 
 
Bred ut lite karamellkokos på halva satsen av kakorna och bred därefter ut smörkrämen på resten av kakorna som är kvar. 
 
Bred ut lagret med jordnötssmör på karamellkokosen. Var försiktigt, kakorna är ömtåliga och kan lätt gå sönder. 
Sätt därefter ihop en kaka med smörkräm och en kaka med karamellkokos + jordnötssmör. 
 
Doppa kakorna i smält choklad. Detta steget är givetvis valfritt. Men det gör ändå en hel del till kakorna tycker jag. Låt dem stelna i kylskåt minst 1 timme innan servering. Kakorna går bra att frysa! 
#1 - - Vilma Enqvist:

Åh vad gott!! Titta gärna in på min blogg:)

Svar: Tack så mycket! Det ska jag absolut göra :) /Alicia
Alicia Hedlund