Torsk inlindad i sidfläsk på mozzarellagratinerad toast med gorgonzolasås & ugnsrostade körsbärstomater

Åh detta var ett riktigt gott sätt att servera torsk på! 
 
Jag är så glad idag över att få dela med mig av detta receptet till er. Det är jag visserligen med alla recept som hamnar här men just detta är jag lite extra stolt över denna veckan. Det kom till när mamma och pappa var på besök och jag så mer än gärna ville bjuda på fisk men inte visste hur. 
 
Jag blir faktiskt bättre och bättre på att tillaga fisk. Jag har tidigare pratat med er om att jag tycker det är svårare med fisk än med kött eller vegetariskt. Kanske är det för att fisk är så temperaturkänsligt och kräver en skonsam tillagning för bästa resultat? 
 
Sen krävs det också många bra smakkompisar för att höja nivåerna ytterligare tycker jag. Med kött kan jag mer nöja mig med att enbart steka med salt och peppar för att det ska bli riktigt gott. Det upplever jag inte på samma sätt med fisk. Håller ni med mig? 
 
Jag satte igång hjärnverksamheten och bestämde mig för att detta fiskrecept inte skulle bli som vanligt...och eftersom alla tillbehör jag kom på kändes som vanliga beslöt jag mig tillslut för att servera fisken på en krispig tjock toast. Det var mycket viktigt att brödet skulle skäras i tjocka skivor för en krispig yta men mjuk insida. Ah..så gott! 
 
Torrt bröd är inte att föredra så jag tänkte att lite mozzarella ovanpå inte är fel. Men när jag väl la den ugnsbakade torsken ovanpå tyckte jag att måltiden kändes tråkig. Inga smakkompisar förekom som fick det hela att verka gott och spännande. 
 
Då kom jag på att linda in torsken i sidfläsk för sältan och den underbara smaken de får tillsammans. Det var en mycket bra idé om jag får säga det själv! 
 
Jag är en tjej som älskar sås och gärna har det till alla rätter som även inkluderar sås redan från början. Jag vet, jag vet. Men man kan aldrig få för mycket av det? Eller? Hehe...
 
Hur som helst så grämde jag mig mycket över valet av sås. Vad serverar man till en sådan här måltid? Det satt djupt inne men så plockade jag fram ett recept jag gjort tidigare på gorgonzolasås och älskat. Den såsen är fullkomligt underbar. Ni som inte tycker om gorgonzola behöver inte rynka på näsan för den blir alldeles ljuvligt krämig och len i smaken så även för dem som i vanliga fall inte föredrar det kommer nog att uppskatta det. Det var åtminstone reflektionerna över såsen jag fick när jag bjöd på det. 
 
Såsen innehåller allt gott som gorgonzolaost, vitt vin, grädde, vitlök och mycket nymald svartpeppar. AHHH, så god är den! Jag hoppas ni vågar testa den hörrni! 
 
Nu närmar sig helgen med stormsteg. Vilket är så skönt. Jag och Simon har planer tillsammans med våra bästa vänner att åka till deras stuga på landet under helgen. Jag ser så fram emot detta. Det var längesedan jag åkte bort och fick ha tankarna på annat håll under en helg. Mycket väl behövligt just nu faktiskt. 
 
Jag undrar vad vi ska laga för gott där..hm det återstår att se. Jag hoppas åtminstone att ni vågar prova mitt recept på torsk. Låt mig i sådana fall veta vad ni tycker! 
 
Torsk inlindad i sidfläsk på mozzarellagratinerad toast med gorgonzolasås & ugnsrostade körsbärstomater 
4 portioner 
 
Gorgonzolasås 
 
2 dl matlagningsgrädde 
2 dl vitt vin 
150 g gorgonzola 
2 vitlöksklyftor 
Svartpeppar 
 
Mät upp vitt vin och grädde i en kastrull. Pressa ner vitlöken och låt det koka upp. Sänk värmen och smula ner gorgonzolaosten. Krydda rikligt med svartpeppar. Smaka av om salt behövs. 
 
Torsk + mozzarellagratinerad toast 
 
4 stycken torskfiléer 
12 skivor sidfläsk 
400 g körsbärstomater på kvist 
 
4 tjocka brödskivor 
1 paket mozzarella, skivad 
 
Sätt ugnen på 225 grader. 
 
Hetta upp en stekpanna på spisen. Rosta brödskivorna bara tills de fått färg och lägg dem i en ugnsform. Skiva över mozzarella och ställ in dem i ugnen. Ställ direkt tillbaka stekpannan på plattan och fräs torskfiléerna runt om. Sidfläsket ska bara få en krispigare yta. 
 
Ta ut ugnsformen och lägg en torskfilé ovanpå varje toast. Fördela ut körsbärstomaterna runt om. Lägg folié över fisken för att det inte ska få en bränd yta i ugnen. Ställ åter in i ugnen och ugnsbaka tills fisken är klar. I cirka 10-15 minuter. Var noggrann med att inte överbaka.
 
SERVERA SÅ HÄR:
 
Lägg en toast med den inlindade torsken på en tallrik. Ringla över gorgonzolasåsen över fisken och brödet. Servera med en krispig grönsallad och ugnsrostade körsbärstomater. 
 
Det är inte alls svårt att äta fisk när man kan äta den så här! 
#1 - - Joanna:

Lagade och åt nyss denna rätt. Jättegott! Och det bästa: Jag gjorde så mycket sås att vi kan ha den till nåt annat imorgon. Hamnade på din blogg när jag googlade för några veckor sen. Fastnade och klickade runt. Jag har favoritmarkerat ALLA recept jag läst. Har aldrig hänt med någon annan matblogg. Ser verkligen fram mot att läsa och pröva fler av dina recept!

Svar: Tusen tack för att du delade med dig av att du testat detta receptet Joanna! Vad kul att ni gillade såsen, den är ju så god! Jag blir så oerhört glad av att läsa att du inspireras av mina recept. Jag hoppas du är här för att stanna och att du hittar något mer du tycker om. Tack igen för att du delade med dig, det gjorde mig så glad :)
Alicia Hedlund

#2 - - Marie Bergman:

Ser väldigt gott ut!! =)

Svar: Tusen tack Marie :D
Alicia Hedlund