Jordgubbscheesecake med balsamicoswirl

Vad passar bättre än att fira in våren med en ljuvlig jordgubbscheesecake? 
 
Jag är så glad att det är valborgsfirande som gäller på söndag. För hur vädret än väljer att vara så firar vi faktiskt att våren är runt hörnet. Eller hur? 
 
Visserligen känns det alldeles för kallt och ruggigt för att förstå att den är det men jag tänker att nu kommer det vända vilken dag som helst. Jag hoppas på det åtminstone! 
 
Häromdagen när jag åkte till jobbet haglade det..usch..det är verkligen dags för våren att komma nu så jag kan hålla humöret uppe, hehe. 
 
Jag behövde få in ett vackert och somrigt recept inför valborg kände jag. Eftersom det var längesedan jag gjorde en cheesecake fick det bli en ny variant på denna fantastiska kaka. Dock modifierade jag receptet lite för att göra det väldigt enkelt för mig och använde mig endast av philadelphia och vispgrädde som grund i fyllningen. Äggen uteslöt jag och för min del fungerade det utmärkt. 
 
Kakan tinar dock inte lika fort och är mer "isig" än om man knäcker i två ägg i den här smeten. Jag tycker det är minst lika gott med båda varianterna och för er som inte tål ägg eller bara inte har det hemma är detta ett recept att köra på. 
 
Jag använda mig av frysta jordgubbar som fick tina upp och mixas slätt för att sedan blandas ner i smeten. De färska är inte riktigt här än så jag nöjde mig med det. Därför vet jag inte hur receptet hade blivit med färska jordgubbar. Men det får jag definitivt testa någon gång. 
 
Jag var orolig för att det hände för lite i fyllningen då jag baserade bottnen på klassiska digestivekex och inte ville fylla med godis, choklad eller annat i fyllningen. Men jag kokade samman en härlig kompott på jordgubbar, balsamvinäger, honung och vanilj. Lät den sjuda samman på spisen för att tjockna lite och låta smakerna gå ihop. När den sedan hade svalnat litegrann ringlade jag den ner i fyllningen. 
 
Därefter kan man dra ut med hjälp av en kniv till ett härligt swirl. Helt klart gjorde detta mycket både för smak och för utseende på kakan. När man sedan skar upp den var det fina mönster där i. Perfekt! 
 
Jag hoppas innerligt att ni får en fin valborg och att våren firas in med vårliknande väder. Eller hur? Så skönt att dessutom få en extra dag ledigt. Precis vad jag behöver! 
 
Jag och Simon ska tillsammans med våra bästa vänner till deras stuga i skogen under helgen. Jag ser fram emot spelkvällar, grillning och prat långt in på småtimmarna. Låt det bara bli helg nu! 
 
Förresten, hur många av er längtar efter de färska svenska jordgubbarna? Ah..jag gör så mycket! 
 
Jordgubbscheesecake med balsamico swirl
En form ca 24 cm i diameter 
 
Botten 
 
12 stycken krossade digestivekex 
75 g smält smör 
 
Blanda samman ingredienserna. Lägg ett bakplåtspapper i en springform och häll därefter ner kexsmulet. Tryck ut det i formen med hjälp av baksidan på en sked. Ställ in i kylskåpet under tiden du gör fyllningen. 
 
Balsamico swirl 
 
2 dl frysta jordgubbar, tinade 
2 msk balsamvinäger 
2 msk flytande honung 
0,5 tsk vaniljpulver 
 
Mixa jordgubbarna slätt. Häll ner dem i en kastrull tillsammans med balsamvinäger, honung och vaniljpulver. Låt det koka upp och sjud tills det tjocknat litegrann. Ställ åt sidan och låt svalna. 
 
Cheesecake fyllning 
 
7 dl frysta jordgubbar, tinade 
1 dl socker 
2,5 dl vispgrädde 
400 g philadelphia 
2 tsk vaniljsocker 
 
Mixa de tinade jordgubbarna slätt och blanda med sockret. Vispa upp grädden tills styva toppar bildas och vispa därefter ner philadelphia och vaniljpulver. Rör tillsist ner jordgubbsmoset och se till att det blandar sig väl. 
 
Häll fyllningen ovanpå digestivebottnen. Ringla sedan balsamico jordgubbarna i cirklar ovanpå fyllningen. Dra ut till ett fint mönster med hjälp av en kniv. 
 
Låt den stelna i frysen, gärna över natten eller minst 4 timmar. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Ta ut kakan från frysen cirka 15 minuter innan servering för bästa resultat. Dekorera den med färska jordgubbar. 
 
Jordgubbar måste vara ett av de vackraste bären, eller hur?