Chokladbollar fyllda med kaffe- & kakaogrädde

Chokladbollar fyllda med en len och krämig kaffe- & kakaogrädde...OH YESS!
 
Förra veckan när det var chokladbollens dag så blev jag påmind om att det var alldeles för längesedan jag gjorde det hemma. Det har varit så många andra recept som skapats här hemma att detta ganska vanliga bakverk i Sverige har glömts bort hos mig. 
 
Är chokladbollar något ni brukar göra hemma? Det är något vi ändå borde göra oftare. Så enkelt bjudfika är det också då man snabbt rör samman smeten och bara rullar det till bollar. Klart att servera och alla är nöjda eftersom det är svårt att inte tycka om chokladbollar. Eller hur? 
 
Först var det inte tänkt att jag skulle göra chokladbollar och dela med mig av till er då jag vet att de flesta av er redan har ett grymt recept på det hemma. Men sedan började jag spåna på lite idéer om ecentuella fyllningar och ville testa att lyfta receptet på chokladbollarna ytterligare. Det kan ju inte bli fel att addera ett krämigt innehåll liksom. 
 
Så jag spånade lite och bestämde mig för att testa göra en chokladgrädde smaksatt med kaffe. Jag lät med andra ord bli att tillsätta kaffe i chokladbollssmeten och använde det istället i fyllningen. Dock använde jag kaffepulvret och inte färdig bryggt kaffe i fyllningen. 
 
Ohlala det blev så gott hörrni!
 
Det som krävs från er är att blanda samman chokladbollsmeten och sedan rulla den till bollar. Jag rullade mina i pärlsocker eftersom det är så jag tycker bäst om att äta mina chokladbollar. Sedan skar jag ett snitt i varje och tryckte lite i sidorna så att ett gap öppnade upp sig. 
 
Där i spritsade jag min kaffe- & kakaogrädde. Som helt enkelt är vispad grädde med kakao, malt kaffe och socker. 
 
Kombinationen blev så god och jag kan verkligen rekommendera detta receptet! Dock är jag en vecka sent på att dela med mig av ett gott recept på chokladbollar då den utnämnda dagen var förra veckan. Men vad gör det? Kanske är det några av er som är sugna på att göra chokladbollar denna veckan? Jag hoppas!
 
Chokladbollar fyllda med kaffe- & kakaogrädde 
6 stora fyllda chokladbollar
 
Chokladbollar 
 
100 g rumstempererat smör 
1,5 dl socker 
3 dl havregryn 
1 tsk vaniljsocker 
3 msk kakao 
1 msk kallt vatten eller kaffe 
 
Pärlsocker, att rulla i 
 
Mät upp alla ingredienserna i en bunke. Arbeta samman till en smet med hjälp av händerna. Om smeten känns för torr, tillsätt mer vatten eller kaffe. Rulla 6 lika stora chokladbollar. 
 
Häll ut pärlsocker på en tallrik och rulla varje chokladboll i sockret. 
 
Kaffe- & kakaogrädde
 
2,5 dl grädde 
3 msk kakao 
3 msk socker 
1 msk kaffepulver 
 
Vispa upp grädden tills mjuka toppar bildas. Vispa då ner kakao, socker och kaffe tills det blandat sig väl. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Skär ett snitt i varje chokladboll och tryck till i sidorna så att de öppnar upp sig. Fyll en spritspåse med grädden och spritsa i varje gap på chokladbollarna. Använd alternativt en sked och fyll med. 
 
Servera direkt! 
 
Enkelt och så gott! Allt för en choklad- och kaffeälskare!
#1 - - Mirre - Sweetwords:

Men så gott

Svar: Tack Mirre! :D
Alicia Hedlund

#2 - - EVELINA:

Åh mums vad gott det ser ut!!

Svar: Tusen tack, vad glad jag blir :)
Alicia Hedlund

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Underbart, och så himla himla vackra de blev :D

Svar: Tack Julia! Det gör mig så glad att höra :)
Alicia Hedlund

#4 - - Marie Bergman:

Ser supergott ut :)

Svar: Tack så mycket!
Alicia Hedlund