Bakad sötpotatis med jordnötssmör & banan

Åh jissus detta receptet är barnsligt gott!
 
Jag vet inte hur jag tänkte när jag bestämde mig för att göra det här receptet men det jag kan säga nu i efterhand är att det var SÅ GOTT. 
 
Jag visste att banan och jordnötssmör var en vinnande kombo men att sötpotatisen skulle kunna göra den kombon ännu bättre var bara en ren chansning. 
 
Ah...jag vill bara sätta tänderna i dessa potatisarna när jag tittar på bilderna. Jag är så glad jag gjorde detta receptet!
 
Jag hade ingen speciell tanke till vilket tillfälle man kunde servera dessa till förrän jag kom på mig själv och Simon äta dem till en försenad frukost. Det vill säga en brunch om ni frågar mig. Jag tyckte det var gott att servera dem tillsammans med en klick naturell tjock yoghurt. Vilket bara fick mig att tänka att det här receptet är ett riktigt bra tips att äta till brunch. 
 
Brukar ni äta brunch eller frukost på helgen när ni är lediga? Jag älskar att ibland vänta en stund med frukosten och liksom låta det bli brunchtid, det vill säga precis innan lunch istället avnjuta av matigare alternativ till en sen frukost. Hänger ni med vad jag menar? 
 
Då är man riktigt hungrig och man njuter verkligen av att starta dagen på det sättet. Oftast blir jag så mätt att jag står mig resten av dagen som är kvar och kan direkt hoppa på helgens efterrätt lite senare på dagen. Sen efter det angripa godispåsen. Hehe..jag är minst sagt en riktig gottegris jag! 
 
Det här receptet är det inga konstigheter. Jag har bara satt samman livsmedel jag älskar. Med andra ord är det enda som krävs från er att ugnsbaka sötpotatisen och därefter fylla den med jordnötssmör och skivad banan. Enkelt ju! 
 
Sedan serverade jag mina som sagt med turkisk yoghurt. Jag älskar hur den naturella yoghurten bryter av. Men Simon han åt dem som de var. OCH vad han NJÖT, hehe. Detta var verkligen en vinnande smakkombo enligt oss båda. 
 
Ni måste prova helt enkelt! 
 
Bakad sötpotatis med jordnötssmör & banan 
4 stycken 
 
4 stycken sötpotatisar 
2 bananer, skivade 
ca 4 msk jordnötssmör, ev mer 
 
Chiafrön, till dekoration 
Turkisk yoghurt, till servering (valfritt)
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Klä in varje sötpotatis med ugnsfolie och lägg in dem i ugnen. Ugnsbaka dem tills de är mjuka. Prova med en sticka för att se om de är klara. Det varierar hur lång tid det tar beroende på storlek på potatisen. Cirka 60-90 minuter. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Låt potatisen svalna lite innan du tar bort folien och öppnar dem. Strö över lite flingsalt och klicka därefter ner jordnötssmör i varje potatis. Lägg skivad banan ovanpå och strö därefter över chiafrön eller annat frö till dekoration. 
 
Servera genast då den är godast att äta varm. Gärna med en klick turkisk yoghurt till. 
 
Visst blir ni lite sugna på att testa? 
#1 - - Katarina:

Ja, det här är en så god kombo. Kokosolja tillsammans med sötpotatis är också riktigt gott. Ha en fin fredag!

Svar: Ja det har du helt rätt i! Så härligt när man hittar kombinationer som passar så bra ihop :) Ha en fin dag!
Alicia Hedlund