Majsgazpacho med pistage- & oreganodukkah

Den här gazpachon får en att inse att man kan äta soppa även de varmare dagarna! 
 
Är soppa något ni äter av året runt? Jag kan alltid uppskatta en god soppa eller en mustig gryta. Såklart kanske det inte är lika lockande en varm sommardag som en kallare dag när man fryser och behöver varma sig lika mycket på insidan som på utsidan. 
 
När mamma och pappa var på besök ville jag så gärna bjuda på ostbricka. Jag fullkomligt älskar hur man samlas runt bordet och plockar av olika ostar, kex och charkisar. Däremot kan jag ofta känna att jag saknar något lätt som tillför något mer till bordet. 
 
Oftast har jag gjort en härlig sallad eller skurit upp frukt och grönsaker som man får plocka av. Men denna gången ville jag bjuda på något utöver det vanliga. 
 
Eftersom jag ville att det skulle vara något mer lättsamt till den mastiga ostbrickan som gärna lägger sig som en klump i magen efter en stund så föll mina tankar på soppa. Dock var det ganska varmt just denna dagen och jag kände att det kanske inte var någon i sällskapet som var sugen på en varm soppa till. 
 
Så därför beslöt jag mig för att göra en kall soppa helt enkelt. Ni som har följt mig här ett tag på bloggen kanske vet att jag älskar majs. Det är svårt att inte låta majs vara en av ingredienserna i de maträtterna jag gör. Jag tänker att det aldrig kan bli dumt med lite majs där i. Hehe..vad tycker ni? 
 
Jag hoppas ni också älskar majs för den här soppan handlar bara om det. Man kokar samman majs med vatten, lök och vitlök. Mixar samman soppan och låter den svalna och sedan kylas ned i kylskåpet. Enkelt men det blir så gott kan jag lova er! 
 
För att låta soppan stå i rampljuset är det viktigt att inte glömma toppa den med min så jädrans goda pistage- och oreganodukkah. Dukkah är en kryddblandning från Egypten som är baserad på rostade nötter. 
 
I min variation hittar ni sesamfrön och pistagenötter. Jag har kryddat upp det hela med oregano, salt och peppar. Nötternas smak i kombination med det lilla tuggmotstånd det ger till soppan är bara VÄRLDS! 
 
Ni toppar alltså soppan med denna goda kryddblandning och serverar den med ett gott bröd. Vilket det fanns i överflöd av på vår ostbricka. Men om ni inte skulle äta den till er ostbricka så får ni inte missa att doppa en god brödbit i den här soppan. Åh så gott är vad det är! 
 
Majsgazpacho med pistage- & oreganodukkah
4 portioner 
 
10 dl majs, ca 5 burkar à 150 g 
1 gul lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad 
8 dl vatten 
Salt och peppar 
Chiliflakes, valfritt 
 
Olja att steka i 
 
Hetta upp en kastrull. Häll ner en skvätt olja och fräs den gula löken tills den mjuknat något. Rör då ner vitlöken och fräs ytterligare någon minut. Häll nu ner majsen och låt det fräsa med löken i ca 10 minuter innan du häller på vatten. Låt det koka upp och krydda rikligt med salt och peppar. Låt det koka i 10 minuter och ställ kastrullen åt sidan från plattan. 
 
Mixa soppan slät och krydda med mer salt och peppar om det behövs. Om du vill ha en liten hetta i soppan krydda även med lite chiliflakes. Låt soppan svalna litegrann och ställ sedan in den i kylskåpet för att låta den svalna helt. 
 
Pistage- & oreganodukkah 
 
1 dl hackade pistagenötter 
0,5 dl sesamfrön 
2 tsk torkad oregano 
Flingsalt 
 
Torr rosta först pistagenötterna i en stekpanna tills de är gyllene. Häll över dem till en skål. Ställ tillbaka stekpannan på plattan och häll ner sesamfrön och oregano samt en nypa flingsalt.
 
Rosta sesamfröna snabbt, de går fortare klart än pistagenötterna. Häll därefter ner sesamfröna till pistagenötterna och rör om så allt blandar sig väl. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Du behöver också: 
Yoghurt 
Foccacia eller annat valfritt bröd 
 
Häll upp den kalla soppan i skålar. Klicka ner en sked yoghurt i varje skål och dra ut den med en sked så att det blir fina spår i soppan. Strö över pistage- & oreganodukkah. Doppa ett gott bröd i soppan och NJUT!
 
Visst är det skönt att få in lite färg på maten nu när våren är här!
#1 - - Annica:

Soppa äter vi året om i min familj, oftast lagade på resterna som finns i kylen.

Svar: Det är ju suveränt! :D
Alicia Hedlund