Ärt- och ramslöksröra med inkokt lax

Ramslök är en helt ny fantastisk smaksättare för mig!
 
Låt oss med en gång börja prata om ramslök. Hur många av er är bekanta med det? Jag har endast ätit det när jag blivit bjuden på en rätt med det i. Då har jag tyckt det varit fantatiskt gott. Okejdå jag får väl erkänna att en av mina favoriter bland chipsen är den nya smaken från Estrella med just smak från ramslök och lite chili. 
 
Ah..de är så goda. Har ni smakat dem? De vann både Simons och mitt hjärta med en gång, hehe.
 
Ramslöken har en ganska stark smak och påminner mycket om vitlök. Jag som älskar vitlök gick igång på detta direkt. Skillnaden mellan vitlök och ramslök är att man helst inte ska hetta upp ramslöken. Då förlorar den sin smak. Men jag har sett många recept där ute där man använder ramslöken i den varma matlagningen ändå och det verkar ju funka fint! 
 
Jag hettade inte upp min ramslök så den fick verkligen glänsa i min fantastiskt goda ärtröra. Tänk att dessa frysta billiga små ärtorna kan göra ett sådant fantatiskt gott tillbehör. Jag älskar ärtan helt enkelt! 
 
Min ärtröra är mycket enkel att göra. Man mixar endast samman ärtor med ramslök, citronsaft, salt och peppar. Det är allt som behövs. Helst vill jag att ni gör det dagen innan för då hinner smakerna blomma ut och man känner av ramslöken mer. Men den är god precis nygjord också såklart. 
 
Jag serverade denna goda röra med inkokt lax och nykokt mandelpotatis. För mig var det ett helt nytt sätt att tillaga laxen på men jag älskade att det var så enkelt att göra. Jag kokade upp min lag på vatten, ättikssprit, lagerbland, vitpeppar, salt och lök. Sedan lät jag laxen svalna i sin lag vilket gjorde den saftig och det krävdes minimal fokus från mig då jag bara lät den vara på spisen. Mycket skönt sätt att laga mat på om jag får säga det själv. 
 
God och enkel vardagsmat som dessutom kan serveras vid även lyxigare tillställningar. Perfekt!
 
Ärt- och ramslöksröra med inkokt lax
4 portioner 
 
4 laxfiléer 
1,5 liter vatten 
1 msk ättikssprit 
1 msk salt 
2 lagerblad 
5 vitpepparkorn 
1 röd lök, klyftad
 
Lägg alla ingredienserna till lagen i en kastrull och låt det koka upp. Låt det sjuda i några minuter. Lägg ner laxfiléerna och låt det få ett uppkok. Ställ sedan kastrullen åt sidan och låt laxfiléerna svalna i sin lag. 
 
Ärt- och ramslöksröra 
 
4 dl ärtor 
40 g ramslök 
Citronsaft
Salt & peppar 
 
Mixa samman 3 dl ärtor med ramslök. Tillsätt citronsaft, salt och peppar. Justera mängden efter smak. Rör tillsist ner 1 dl hela ärtor. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Servera den inkokta laxen med ärt- och ramslöksröra samt ljummen mandelpotatis. 
 
Jag älskar den gröna färgen! Har ni sett hur grönt det blivit ute nu också? Äntligen!