Nutellatryfflar med frystorkade hallon

Det här receptet innehåller enbart 3 ingredienser!
 
Det är fredag idag och jag har den mest underbara känslan inför helgen! Jag längtar så efter att slippa ställa klockan alldeles för tidigt och att få göra saker i min takt och inte för att jag måste. 
 
Tyvärr har jag dock några saker på min agenda i helgen som måste göras. Lägenheten håller på att packas ner inför flytten i början av april och det är mer att göra än vad man tror. Ah..det är lite tröttande faktiskt. 
 
Men det ska bli så skönt att bara få det gjort. Så kan den 11 april bara komma NU?! 
 
När packandet känns extra tungt och jag bara vill sätta mig ner en stund gör jag det helt med en kopp kaffe och dessa nutellatryfflarna. DE ÄR SÅ GODA! 
 
För en nutellaälskare som jag är detta det bästa som finns. Vet ni vad det bästa är? Att de är super enkelt att göra. Bra va? 
 
Som jag sa..detta receptet innehåller bara 3 ingredienser. Nämligen nutella, choklad och frystorkade hallon. Fyllningen i tryffeln är nutella i all sin glans och runt om nutellan finner man ett lager av choklad och på toppen sötsyrliga frystorkade hallon. Som jag använder mycket just nu här hemma. Älskar det! 
 
Det som krävs av er för att göra detta receptet är mycket enkelt. Ni får se till att nutellaburken har stått några timmar i kylskåpet innan ni börjar och sedan är det bara att forma runda bollar av nutellan. För att chokladen ska stelna enklare ovanpå ställer ni in dem i frysen en liten stund. 
 
Under tiden smälter ni chokladen och låter den svalna litegrann. Därefter tar ni ut nutellabollarna och doppar dem i chokladen. Jag satte ett sugrör i varje för att enklare kunna doppa dem. Sedan får man snabbt strö över frystorkade bär eller strössel om man föredrar det innan chokladen stelnar. 
 
Hur enkelt var inte detta då? Man kan förvara dem i kylskåpet men om man vill ha effekten av att nutellan rinner ut vid första bettet så ska de stå i rumstemperatur..Jag föredrog det sistnämnda alternativet..
 
Nutellatryfflar med frystorkade hallon 
ca 16-20 stycken 
 
1 burk nutella 
250 g mjölkchoklad 
Frystorkade hallon 
 
Sugrör 
 
Ställ in burken med nutella i kylskåpet över natten. 
 
Förbered en bakplåtsklädd tallrik eller bricka som du kan ställa in i frysen. Mät upp med hjälp av en glasskopa tryfflar i valfri storlek. Forma dem runda med handen. 
 
Ställ in tryfflarna i frysen i minst 30 minuter. 
 
Smält chokladen och låt den svalna litegrann. Ta ut tryfflarna från frysen. Stick ner ett sugrör i varje tryffel. Doppa dem sedan i den smälta chokladen och ställ tillbaka dem på bakplåtspappret. Strö direkt över frystorkade hallon innan chokladen hinner stelna. Upprepa med alla tryfflarna. 
 
Servera direkt! Förvara dem i kylskåpet fram tills de ska ätas. Om du vill att nutella ska smälta vid första tuggan, ta ut tryfflarna och låt de bli rumstempererade innan servering. 
 
Låt oss inleda helgen med att göra dessa nutellatryfflarna. Då är helgen sedan räddad!