Laxenchiladas med basilika- och cream cheese

Lax i enchiladas var en mycket god idé! 
 
Jag är alltid lite extra nöjd när jag delar med mig av recept som kommer till efter hand. Med det menar jag att jag skapar dem under tiden jag lagar dem utan någon grund idé på hur det ska bli när det är färdigt. Oftast har jag åtminstone en tänkt plan på hur jag ska tillaga det. Men inte denna gången. 
 
Jag visste bara att jag ville göra något med den överblivna laxen och med mina tortillabröd jag hade liggandes i skafferiet. Så...enchiladas blev det! Vilket var en så bra idé! 
 
Jag har sagt det så många gånger men ni vet ju att jag bor tillsammans med en kille som inte är särskilt förtjust i lax. Jag får alltid hitta sätt där jag "gömmer" smakerna. Jag visste att han inte skulle vara överförtjust om jag bara fyllde bröden med lax och inte något annat. Så jag skapade en sås som skulle förhöja smakerna ytterligare! 
 
Ni vet att ovanpå de rullade tortillabröden med fyllning häller man alltid en sås. Den varierar från recept till recept men oftast är det en tomatbaserad enchiladasås man häller ovanpå. Jag ville skapa min egna sås och den skulle minst sagt vara krämig om ni frågar mig. 
 
Så jag tittade in i kylskåpet och fann... 
 
...philadelphiaost och pesto. Det kan ju inte bli en fel kombination till laxen tänkte jag. Så jag körde på det och gjorde en sås baserad på detta och lite annat gott för att höja upp smakerna. 
 
Åh jag glömde ju berätta vad jag fyllde tortillabröden med. Jag fyllde inte enbart med den överblivna varmrökta laxen utan också med majs och färsk spenat. Ni behöver inte använda varmrökt lax till detta receptet utan ni kan använda kokt, stekt eller ugnsbakad lax som ni har över eller gör inför receptet också. Allt funkar bara laxen inte är rå. 
 
Så när ni rullat samman tortillabröden med laxfyllningen och lagt dem i en ugnsform. Då är det dags för att hälla såsen över och sedan ugnsbaka dem till de är gyllene. Glöm inte att toppa med riven ost! 
 
När ni sedan ska servera dem är toppingen det viktigaste. Inte bara för att vi äter med ögonen utan också för att smaken från tomaterna, avokadon och jalapenon är så god! Är inte detta en riktigt bra middag vilken kväll i veckan som helst? Jo det är det verkligen! 
 
Laxenchiladas med basilika- och creamcheese 
3 portioner (två enchiladas vardera) 
 
Basilika- och creamcheese
 
100 g philadelphiaost 
1,5 dl vatten 
0,5 tsk vitlökspulver 
1 msk fryst hackad basilika (färsk går också bra) 
1 msk grön pesto 
0,5 tsk citronsaft 
Salt & peppar 
 
Mät upp philadelphiaosten i en kastrull tillsammans med vatten. Låt det värmas upp och rör samman det så att det blir en krämig sås. Rör då ner vitlökspulver, pesto, basilika och citronsaft. Låt det sjuda någon minut och smaka sedan av med salt och peppar. Ställ åt sidan. 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Laxfyllning
 
6 stycken tortillabröd, medium storlek 
 
250 g varmrökt lax, alternativt ugnsbakad lax 
2 dl majs 
1 dl färsk hackad spenat 
1 msk citronsaft 
Salt & peppar 
 
1-2 dl riven ost 
 
Finfördela laxen i en bunke. Rör ner övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar. 
 
MONTERA SAMMAN SÅ HÄR: 
 
Ta fram en passande ugnsform. Ta ett tortillabröd i taget och lägg en remsa av laxfyllningen i ena kanten. Rulla samman och lägg brödet i ugnsformen med skarven nedåt. Upprepa med alla tortillabröden. 
 
Häll basilikasåsen över bröden i ugnsformen. Toppa därefter med riven ost. Jag älskar ost så jag tog 2 dl men ta så mycket som passar dig. 
 
Ugnsbaka tills gyllene och osten smält. I cirka 15 minuter. 
 
Du behöver också: 
 
Skivade körsbärstomater 
Skivad avokado 
Skivad jalapeno och röd chili, valfritt 
Solroskärnor eller annat frö/nöt att toppa med 
Färsk lime 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Precis innan servering toppar du med skivade körsbärstomater, avokado, jalapeno, röd chili och färsk lime. Jag strödde även över solroskärnor. 
Toppingen går att variera men adderar det lilla extra till rätten! 
 
Servera direkt!
 
Detta receptet kommer göras om och om igen här hemma kan jag lova er! 
#1 - - Amanda:

Guuuud vad gott det låter! :)

Svar: Tusen tack Amanda! :D
Alicia Hedlund

#2 - - Hanna:

Så gott det låter!

Svar: Tusen tack Hanna! :)
Alicia Hedlund

#3 - - Marie Bergman:

Mums, det där ser jättegott ut :)

Svar: Tack Marie! Det gör mig så glad att du säger det :)
Alicia Hedlund

#4 - - vardagslivett.blogg.se:

Spännande! Låter som om det är värt att testa 😊

Svar: Vad roligt att du känner så. Jag hoppas verkligen att du gillar receptet! :)
Alicia Hedlund

#5 - - guccimamma:

De där såg ju himelskt gott ut!

ha en bra dag

Svar: Tack så väldigt mycket! Detsamma önskar jag dig :)
Alicia Hedlund

#6 - - EVELINA:

Ser otroligt gott ut! För oss blir det också alltid en hel del tortillabröd över, så tack för tipset! :)

Svar: Vad härligt! Tack för din fina kommentar :)
Alicia Hedlund

#7 - - matmedmera:

Låter så gott! Gillar enschiladas. Bra recept!

#8 - - Jasmine:

Mums, det ser jättegott ut! Tack för inspirerande bilder och förmedlad matglädje.
Kram