Confiterade anklår på salladsbädd med tomatvinägrett, grillad spetspaprika & buffelmozzarella

Jag önskar mig en tripp till Paris den här sommaren...
 
Ett resmål som står högt upp på min lista är Paris. Jag läste franska i skolan och jag har alltid tyckt Frankrike varit ett intressant land. Det verkar minst sagt vackert där. Jag är så nyfiken på hur det ser ut och framförallt hur maten smakar där. 
 
Någon som varit där? 
 
Planen var att resa någonstans i sommar och jag har verkligen kollat på resor till Paris. Men sedan la jag det åt sidan när jag insåg hur dyrt det skulle bli och jag inte visste när jag skulle bli ledig. Men så blev jag påmind igen av Picard. 
 
Har ni hört talas om Picard?
 
Picard är Frankrikes största kedja inom fryst kvalitetsmat. De öppnade här i Sverige 2013 och sedan de kom till Göteborg har jag bara varit där inne enstaka gånger men aldrig köpt något. Mest tittat och undrat hur produkterna här. Kan frysvarorna hålla så god kvalitet?
 
Svaret på den frågan fick jag när jag faktiskt provade en av Picard´s produkter för ett tag sedan. Jag köpte deras confiterade anklår och skapade en underbart god sallad. 
 
Tillagningen var enkel och smidig. Man plockade ut anklåren från förpackningen och ugnsbakade de sedan tills de blev gyllene och fick en krispig yta. Detta kändes så lyxigt och så var det så gott! 
 
Salladen består av krispig romansallad, bladspenat, körsbärstomater och gurka. För att smaksätta detta gjorde jag en tomatvinägrett på soltorkade tomater, vit balsamvinäger (för lite syra), olja (självklart den som de soltorkade tomaterna ligger i, så god ju!) och vitlök. Ah denna vinägretten lyfte hela salladen i smaken. 
 
Sedan la jag till buffelmozzarella (den är så krämig och god), rostad röd spetspaprika, färsk basilika och grovt hackade rostade salta mandlar. 
 
Detta serverade jag tillsammans med aioli och ett gott bröd. Behöver jag säga mer än så? Middagen blev så god och så lyxig! 
 
Confiterade anklår på salladsbädd med tomatvinägrett, grillad spetspaprika & buffelmozzarella
2 personer
 
2 stycken röda spetspaprikor 
 
Sätt ugnen på 180 grader.
 
Ta ut de confiterade anklåren från deras påsar och lägg dem på en bakplåtsklädd plåt. 
 
Grilla eller stek spetspaprikan hel på hög värme tills den fått färg runt om. Lägg paprikorna bredvid anklåren på ugnsplåten och ugnsbaka i cirka 30 minuter. Anklåren ska få en krispig och gyllene yta och paprikan ska mjukna.
 
Paprikan kan bli färdig före så håll lite koll och plocka ut den innan om det behövs. 
 
Tomatvinägrett 
 
100 g soltorkade tomater
2 msk olja (från de soltorkade tomaterna) 
1 liten vitlöksklyfta 
1 msk vit balsamvinäger 
Flingsalt 
Svartpeppar 
 
Strimla de soltorkade tomaterna fint. Lägg dem i en skål tillsammans med 2 msk av oljan från de soltorkade tomaterna. Pressa ner en vitlöksklyfta och rör ner vit balsamvinäger. Smaka av med flingsalt och svartpeppar. 
 
Sallad
 
1 styck romansallad 
2 dl färsk bladspenat 
1 dl halverade körsbärstomater 
1/2 gurka, delad i mindre bitar 
1 dl färsk basilika 
Rostade salta mandlar, alternativt annan nöt 
 
MONTERA SAMMAN SÅ HÄR:
 
Skär romansalladen i strimlor. Lägg i en bunke tillsammans med bladspenaten, gurkan, körsbärstomaterna och den färska basilikan. Rör ner tomatvinägretten och se till att allt blandar sig väl. 
 
Fördela ut salladen i två skålar. Lägg ett confiterad anklår ovanpå samt en spetspaprika på varje tallrik. Fördela ut några mozzarellabollar och strö över hackade nötter. 
 
Servera gärna tillsammans med en klick aioli och ett gott bröd. 
 
Om ni är nyfikna på Picard´s sortiment, kika in HÄR.  
En kommentar

Kategorier: Huvudrätter, Kött, Sallad;
Taggar: Buffelmozzarella, Confiterade anklår, Picard, Recept, Sallad, Spetspaprika, Tomatvinägrett

#1 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!