Harissakyckling med ugnsrostade småpotatis & fetaost

{Idag har jag samarbetat med Zerazza.com. Med hjälp av en ugnsform från Le Creuset har jag skapat en saftig harissakyckling med rostade småpotatisar & fetaost!}
 
Jag börjar bli en riktigt "materialspelare" i köket...
 
Med det sagt menar jag att det faktiskt nu spelar väldigt stor roll för mig vilka produkter jag väljer att köpa till mitt kök. Jag som lagar och bakar så mycket mat märker hela tiden av att det ibland saknas redskap för att faktiskt lyckas göra det receptet jag tänker mig. 
 
Då börjar jag surfa runt på nätet och när jag hamnar på hemsidor som Zerazza.com kan jag sitta och bläddra mellan de olika varorna i evigheter...jag får inte nog och jag vill helt enkelt ha ALLT. Känner ni igen er? 
 
Oftast är jag så jobbig mot mig själv och gör en varukorg av det jag kan tänkas vilja ha. Den byggs bara på och på och på...Är det så för er också? 
 
Jag har några favoritmärken på min utrustning i köket. Tillexempel älskar jag mina grytor och stekpannor från Staub. Jag har också en bra stekpanna från Ronnebybruk som jag gillar. Jag har också varor från andra märken och är absolut inte rädd för att blanda och prova nytt. 
 
Jag har dock aldrig ägt något från Le Creuset. Jag kände däremot att det var dags. Deras ugnsformar har jag länge kikat på då jag har vänner som använder de flitigt. 
 
Anledningen till att jag idag väljer att prata, kanske lite för länge, om min utrustning i köket är för att när jag fann den här genialiska ugnsformen lyckades jag också skapa den saftigaste, möraste kycklingen med krispig och gylleneyta. Ja det blev faktiskt så jädrans bra. 
 
Den här ugnsformen har ett tillhörande lock som är väldigt smidigt att använda vid tillagningen. Man använder locket den första halvan av tillagningen och därefter kan man lyfta av det för att låta maten i formen få en fin färg och textur i ytan. Mört på insidan och gyllene på utsidan är ju precis så man önskar med mycket man tillagar. Eller hur? 
 
Förutom att formen hjälpte mig mycket och att jag numera är helt frälst och använder det nästintill dagligen här hemma så hjälpte faktiskt min grymma marinad allt på traven också. 
 
Får jag skryta och säga så? Jag vet inte om ni är bekanta med Harissa? Det är en röra kan man säga gjord på blandannat paprika, vitlök och chili. Med andra ord en perfekt smaksättare till så mycket. Jag har en gång tidigare delat med mig av ett recept med Harissa. Kika in det HÄR.
 
Harissan används som en smaksättare i marinaden till dessa kycklinglåren. Jag har kryddat upp Harissan med extra olja, honung, vitlök, citron, salt och peppar. Harissan som blir över kan ni nämligen förvara i kylskåpet och använda som smaksättning till andra maträtter. Våga göra det för det är så gott! 
 
Ni ska alltså marinera er kyckling med denna fantastiskt goda marinad och tillsammans ugnsrosta detta med småpotatis. Precis innan allt är klart lägger ni även ner lite större bitar av fetaost i formen. Ohlala, det blir så gott för fetaosten smälter ju ej men den förändras litegrann i smaken när den är varm. Mycket gott. 
 
Servera alltsammans med en krispig grönsallad och glöm för all del inte att återanvända Harissan i en sås bredvid. Tillexempel kan ni blanda ner den i turkisk- eller grekiskyoghurt. En perfekt middag är serverad om ni frågar mig!
 
Harissakyckling med ugnsrostade småpotatis & fetaost 
4 portioner 
 
Recept på hemmagjord harissa hittar du HÄR.
 
4 stycken kycklinglår, ca 1 kg 
1 msk harissa 
1 msk olja 
1 msk flytande honung 
1 vitlöksklyfta 
1 tsk citronsaft 
Salt & peppar 
 
700 g små delikatesspotatis
1 msk olja 
Flingsalt & svartpeppar 
150 g fetaost 
 
Blanda samman harissa, olja, pressad vitlök, honung, citronsaft och lite salt och peppar i en bunke. Lägg ut kycklingen i ugnsformen och massera in marinaden runt om kycklingen. Ställ in ugnsformen i kylskåpet och låt de marineras i minst 30 minuter. 
 
Sätt ugnen på 225 grader. 
 
Skölj potatisen och lägg dem torra i en bunke. Häll ner olja och krydda med flingsalt och svartpeppar. Rör om ordentligt. Ta ut kycklingen från kylskåpet och strö potatisen runt om kycklinglåren. Låt kycklinglåren hellre ligga över några potatisar om det inte får plats. 
 
Ställ in i ugnen och ugnsrosta med först locket på eller folie om ni inte har ett lock i cirka 20 minuter. Ta sedan av locket och låt de sista 15-20 minutrarna tills kycklingen och potatisen är klart ugnsrostas utan locket. Då får både potatis och kyckling mer färg och en krispig yta. 
 
De sista tio minutrarna i ugnen fördela ut fetaosten ovanpå kycklingen och potatisen. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Servera alltsammans med en krispig grönsallad och gärna mer av harissan som blir över. 
TIPS! Jag gillar att blanda harissan med turkisk yoghurt eller créme fraiche och servera som en sås vid sidan om. Det är en riktig höjdare. 
 
Visst är det helt okej att vara "materialspelare" i köket?