Couscous med ugnsrostade grönsaker, vitlöksrostad hummus & smulad fetaost

Kan vi prata om min besatthet av hummus? 
 
Jag hoppas sannerligen inte att ni har tröttnat på mina recept med hummus. Jag har själv inte tänkt på att jag mer än gärna använder denna röra till ALLT. 
 
Jag sökte igenom mitt receptarkiv och såg att det fanns flera recept här på bloggen med hummus i. Som sagt jag hoppas ni inte tycker jag är tråkig som använder denna röran i olika varianter om och om igen. OCH, jag hoppas ni inte har missat dessa recept för de är faktiskt riktigt goda recept allihop...
 
Om ni har lust kan ni kika in recepten här: 
 
 
 
 
 
 
 
Ah..jag älskar varenda en av dem! Favoriterna är helt klart rödbetshummus och alla de olika varianterna på mitt hummus- och falafelbord..MUMS.
 
Men låt oss prata om dagens hummusrecept innan vi säger hejdå för idag! Själva hummusreceptet är det inga konstigheter med. Jag har gjort en klassisk hummus fast piffat upp smaken lite genom att rostat vitlöken innan jag mixade ner den. Vitlöken får istället för en starkare smak en mildare och sötare ton. Mycket gott i hummus om ni frågar mig. 
 
Ovanpå hummusen har jag toppat med en blandning av ugnsrostade grönsaker och couscous. Grönsakerna kan ni variera med i all oändlighet. Jag valde att använda rödbetor, pumpa och rödlök. Men välj som sagt gärna de grönsaker/rotfrukter ni älskar till detta receptet.
 
Couscousen med grönsakerna rördes samman och toppades sedan på hummusen. Innan servering strödde jag över smulad fetaost och färsk hackad persilja. Hur gott låter inte detta? Så gott är vad det är hörrni. Ät det som det är eller servera det som ett tillbehör till en proteinkälla som fisk, kyckling, halloumi eller kött. Jag skulle säga att detta passar till allt.
 
Couscous med ugnsrostade grönsaker, vitlöksrostad hummus & smulad fetaost
4-6 portioner 
 
2 stora rödbetor 
1 rödlök 
1/2 pumpa, alt morötter 
1 hel vitlök (ska användas i hummusen)
 
4 portioner kokt couscous 
 
150 g fetaost 
Färsk persilja 
 
Sätt ugnen på 225 grader. 
 
Dela rödbetorna, pumpan pch löken i mindre bitar. Lägg på ett bakplåtspapper. Skär av toppen av en hel vitlök. Plocka bort lite av skalet som hänger löst på vitlöken och lägg den på bakplåtspappret. Strö över lite olja ovanpå grönsakerna och salta och peppra. 
 
Ugnsrosta grönsakerna tills de mjuknat och fått fin färg, i cirka 25-30 minuter. Vitlöken ska också ha mjuknat och fått gyllene färg. 
 
Ta ut och låt svalna. 
 
Vitlöksrostad hummus 
 
1 paket kokta kikärtor 
1 hel ugnsrostad vitlök (den du gjorde enligt beskrivning ovan) 
1 msk tahini 
2-4 msk vatten eller olja 
Salt & peppar
Citronsaft 
 
För en extra krämig hummus, skala bort skalet på kikärtorna. Lägg dem i en bunke och tryck ut den ugnsrostade vitlöken från sitt skal ner i bunken. Tillsätt tahini och 2 msk vatten eller olja. Mixa samman till en slät massa. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Om du vill ha en lösare konsistens tillsätt mer vatten eller olja. 
 
MONTERA SAMMAN SÅ HÄR: 
 
Fördela ut hummusen i botten på ett stort fat. Blanda samman de ungsrostade grönsakerna med couscousen. Smula ner fetaost. 
 
Toppa därefter fatet med hummus med couscousröran. Dekorera med färsk hackad persilja. 
 
Servera som tillbehör eller njut av det som det är! 
 
Det finns väl ingen som kan motstå hummus? Nää jag menar det!
#1 - - Mirjam Therese:

Alltså wow! Det här ser galet gott ut :D Jag har faktiskt inte varit mycket av en hummus fantast tidigare, men kanske bara är för att jag inte testat ditt recept än! :P

Svar: Åh, jag hoppas du fastnar för hummus. Det är ju underbart gott! Tusen tack för dina fina ord, det gör mig så glad :)
Alicia Hedlund