Passionsfruktstrifle med citron- och vaniljmascarpone & sega kolanötter

Det här är en riktigt bra bjuddessert! 
 
Den här desserten bjöd jag mina föräldrar på när de var på besök. När jag skapade den så hade jag påskfirandet i tankarna. Nu är vi mitt uppe i påsken och jag hoppas att ni har något ledigt och kan umgås med familj och vänner. 
 
Jag vet att i många familjer så kretsar mycket kring maten och godiset. Det är ju lite så vi firar påsken. Eller hur gör ni det hos er? Vi samlas och så äter vi gott och har det trevligt. Så har åtminstone vi alltid firat påskhelgen i min familj. 
 
Brukar ni äta något speciellt vid påsk hos er? Är det buffé eller håller ni er till en middag? Hur som helst så hoppas jag att ni avslutar er måltid med en riktigt god dessert. Jag delar nämligen idag med mig av en perfekt dessert att avsluta påskbuffén eller middagen med. 
 
I det här glaset finner ni först i bottnen passionsfrukt. Jag kunde inte låta bli att välja just denna exotiska frukt eftersom gult symboliserar påsken så mycket tycker jag. Ovanpå passionsfrukten kommer sedan ett lager av den ljuvligaste mascarponekrämen jag någonsin smakat. 
 
Jag vet att jag ofta säger det om mina recept men det är för att jag delar inte med mig av något som jag inte älskar fullt ut. Det är sant! Så denna perfekta mascarponekrämen fick smak av citron och vanilj. Fräscht och gott kan jag lova er. 
 
Jag kunde inte låta bli att dekorera glasen med något som också ger textur och lite tuggmotstånd till desserten. Så många gånger jag gör ett "crunch" av något slag och dekorerar med. Denna gången lät jag konsistensen bli lite annorlunda och gjorde sega kolanötter. Med andra ord blev det inte för hårt men inte heller för mjukt. Gott om ni frågar mig! 
 
Denna desserten fick 5 av 5 stjärnor av hela familjen. En enkel och god dessert efter middagen låter väl inte helt fel att bjuda på? 
 
Passionsfruktstrifle med citron- och vaniljmascarpone & sega kolanötter 
4 stycken glas 
 
Sega kolanötter 
 
1 dl dulce de leche 
1 dl hackade macademianötter 
1 dl hackade rostade salta mandlar 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Rör samman nötterna med kolasåsen. Fördela ut dem på en bakplåtsklädd plåt. Se till att de ligger utspitt. Ställ in dem i ugnen i ca 5-8 minuter. Eller tills det börjat bubbla och fått en mer gyllene färg. Ta ut och låt svalna. 
 
 
Citron- och vaniljmascarpone 
 
500 g mascarpone 
1 dl florsocker 
1 tsk vaniljpulver 
Zest från 1 citron 
Saft från 1/2 citron
 
Vispa samman alla ingredienser. Smaksätt med mer citronsaft om du tycker det behövs. 
 
Du behöver också: 
 
5 stycken passionsfrukter 
Riven vit choklad, att toppa med 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Fördela ut passionsfrukten i 4 stycken olika glas. Toppa med mascarponekrämen. Strö över de sega kolanötterna och dekorera med riven vit choklad. Servera! 
 
Desserter i glas är så praktiskt och vackert tycker jag!
En kommentar

Kategorier: Efterrätter
Taggar: Citron, Dulce de leche, Kola, Kolanötter, Mascarponeost, Nötter, Passionsfrukt, Trifle, Vanilj, Vit choklad

#1 - - Sandras Matkrypin:

Wow! Vilket snygg och smarrig dessert! Det här receptet vill jag testa någon gång :)

Svar: Tack Sandra! Vad glad jag blir :). Åh vad kul, jag hoppas du kommer gilla det lika mycket som jag.
Alicia Hedlund