Caesarsallad med pancetta- och basilika krutonger

En riktigt god Caesarsallad funkar alltid! 
 
Skriver ni Caesarsallad eller Ceasarsallad? Hehe, för mig är det där så förvirrande. Jag tycker man läser olika varenda gång man är på restaurang. Har ni också lagt märke till detta? Eller är det bara jag som är petig? 
 
Hur som helst är verkligen detta en sallad man ser på många menyer i Sverige. Inte bara den klassiska utan även fylld med lax, räkor eller ett vegetariskt alternativ. Jag som älskar gröna blad och mycket dressing tycker att det alltid går hem med en Caesarsallad om inget annat på menyn lockar. 
 
Jag har länge varit sugen på att testa göra min egna variant. Kanske mest för att jag tycker dressingen man har till den här salladen är så jädrans god. Dock har jag som vanligt gjort en egen variant på det "vanliga" receptet man brukar använda när man gör Caesardressing. 
 
I vanliga fall är majonnäs grunden till dressingen men jag valde att göra min lite lättare och inte lika tung. Jag som älskar dressing vill kunna ta en stor klick utan att bli proppmätt efter första tuggan. Kan ni känna igen er? 
 
Jag har därför inte enbart använt majonnäs utan också créme fraiche. Dressingen blev faktiskt en riktig höjdare och jag gjorde lite extra så att jag kunde njuta av den till fler maträtter under veckan. Hur bra? 
 
Jag använde mig av Zeta´s sardellcréme i mitt recept. Jag vet inte vad som är vanligast att använda om det är sardell eller anjovis? Jag tyckte att det var smidigt att det redan var en kräm jag enbart kunde röra ner och smaksätta dressingen med. Det ger verkligen en så god smak, så det kan inte uteslutas. Inte heller får man glömma den finrivna parmesanen i dressingen. Ah..det gör verkligen sitt till smaken det med.
 
När dressingen är klar krävs det inte många fler ingredienser för att få den här salladen klar. Jag marinerar min kyckling och stekte den sedan klar. Ni får välja själva om ni vill köpa färdig grillad kyckling för att låta det hela gå snabbare eller om ni vill marinera själva och tillaga. Hur som helst så delar jag med mig av receptet nedan. 
 
Salladen i sig består sedan av romansallad och parmesan. Mycket parmesan ska man ha hörrni för allra bästa resultat! 
 
På toppen lägger man skivad kyckling. För att fullända det hela får man inte glömma att göra sina egna krutonger. Det är så enkelt att jag tycker ni allt kan göra era egna krutonger då mitt recept på krutonger är med knaperstekt pancetta och basilika. Ah..de är så goda och sätter den sista touchen på salladen. 
 
Vad säger ni? Vi startar veckan med en riktigt klassiker? YES.
 
Caesarsallad med pancetta- och basilika krutonger 
2-3 portioner 
 
Kyckling 
 
500 g kycklingfilé, skivat 
0,5 msk vitlökspulver 
0,5 msk oregano
0,5 msk paprikapulver 
0,5 dl olja 
Salt & svartpeppar 
 
Mät upp alla ingredienserna till marinaden i en plastpåse. Se till att allt blandar sig väl. Krydda sist med lite salt och peppar. Lägg ner kycklingskivorna och förslut påsen. Massera in marinaden i kycklingen och låt den därefter marineras i kylskåpet i minst 30 minuter. 
 
Efter marineringen, hetta upp en stekpanna. Plocka ur kycklingskivorna från marinaden och stek dem klara i stekpannan. Lägg kycklingen åt sidan på en tallrik och ställ in den i kylskåpet för att svalna. 
 
Pancetta- och basilika krutonger 
 
4 skivor tjockt bröd, delat i kuber 
80 g pancetta
0,5 dl färsk basilika, hackat
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Knaperstek pancettan, ställ åt sidan och låt svalna. 
 
Fördela ut brödbitarna på en bakplåtsklädd plåt. Låt de ugnsrostas till de blivit gyllene och fått en hårdare skorpa. I cirka 10-15 minuter. Ta ut plåten och låt det svalna. Häll ner pancettan på plåten med brödbitarna och rör om. Rör därefter ner färsk hackad basilika. Häll upp i en skål och ställ åt sidan så länge.  
 
Caesardressing 
 
4 msk majonnäs 
1,5 dl lätt créme fraiche 
1 pressad vitlöksklyfta 
1 tsk sardellcréme  
1 msk citronsaft, ev mer 
3 msk finriven parmesan 
 
Salt & peppar, efter smak 
 
Rör samman alla ingredienserna i en skål. Jag föredrar att göra min dressing dagen innan för att låta smakerna sätta sig ordentligt i dressingen. Innan servering smaka av med salt, peppar och eventuellt mer citronsaft. 
 
Sallad 
 
1 romansallad 
Hyvlad eller riven parmesan
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Dela romansalladen på hälften och lossa bladen från varandra. Lägg dem i en bunke och ta cirka 0,5 dl av dressingen och massera in i bladen. Justera själv mängden av dressing som du vill ha på salladsbladen efter tycke. 
 
Lägg ut salladsbladen på ett fat. Toppa med skivad kyckling och strö därefter över parmesan och krutonger. 
Servera med mer dressing vid sidan om eller spara det som blir över till framtida sallader. 
 
Jag längtar efter värmen och fräsch vår- och sommarmat! Gör inte ni det?