Kolakräm med granola & färska bär

Låt oss fira vår extra lediga dag med en snabb smarrig dessert! 
 
Dagens recept var först inget jag alls tänkte dela med er...Som ni ser på bilderna har min frukostgranola åkt med ner i desserten vilket jag i vanliga fall inte skulle tillåta. För min egen del tillåter jag det absolut men ett recept att visa för er måste väl vara lite mer glamoröst än så tänker jag.
 
Men...nu gör jag det ändå. Jag visar er helt enkelt ett recept på en smarrig dessert som bara går av farten och som jag tycker är himmelskt god! 
 
Det är just därför jag valde att ta några bilder häromdagen på denna ljuvligt söta kolakrämen tillsammans med en crunchy granola och färska bär. 
 
Vilken är er bästa granola på marknaden just nu? Eller föredrar ni att göra er egen? Jag tycker om båda alternativen måste jag erkänna. Jag älskar att göra min egna granola och kunna blanda ner exakt det jag själv vill men jag tycker aldrig att det blir densamma känslan som den man köper. 
 
Det vill säga det älskade crunchet som är så svårt att få till tycker jag. Hur jag än har gjort så har jag aldrig fått samma crunch i min granola som i Paulúns granola exempelvis. Vilket är en av dem smakerna jag älskar på marknaden just nu. 
 
Håller ni med mig? Eller har ni något tips till mig hur jag ska göra för att få samma crunch som Paulún? 
 
Jag vet att många av er är lediga idag då det är en röd dag. Vilket är så skönt! Att förlänga helgen är sannerligen det bästa tycker jag. Därför tycker jag vi kan unna oss en sådan här turbosnabb dessert. Det är nämligen typiskt mig att unna mig något sådant här just en sådan här dag. 
 
Kolakrämen är ljuvlig hörrni. Ni blandar samman dulce de leche alternativt karamelliserad mjölk med tjock turkiskyoghurt. Den syrliga yoghurten bryter av mot den extremt söta kolasåsen och det bildas en perfekt kräm. Jag rörde även ner lite vanilj för att höja smaken ytterligare. 
 
Till detta serverade jag min frukostgranola men ni kan ju ta det som ni har hemma. Krossade kex, müsli, hackade nötter? Man tager vad man haver som man säger. De färska bären bryter av fint mot kolakrämen och det tycker jag är ett måste. Välj de ni gillar bäst! 
 
Kolakräm med granola & färska bär 
4 portioner 
 
1 burk karamelliserad mjölk 
2,5 dl turkisk yoghurt 
 
Färska valfria bär 
Granola, cirka 0,5 dl per portion 
 
Blanda samman karamelliserad mjölk med turkisk yoghurt. Fördela ut i 4 stycken glas eller tallrikar. Strö över valfri mängd granola och dekorera sedan med färska valfria bär. 
 
Låt oss njuta lite extra av ytterligare en ledig dag. Wihoo!
5 kommentarer

Kategorier: Efterrätter
Taggar: Bär, Enkel dessert, Granola, Karamelliserad mjölk, Kolakräm, Snabbt, Turkisk yoghurt

#1 - - Guccimamma:

Himelskt smarrigt gott de ser ut! =)

Mums!

Svar: Tusen tack! Jag blir så glad verkligen :)
Alicia Hedlund

#2 - - Amanda CL:

Oj vad gott!

Svar: Hehe, ja det var faktiskt helt otroligt gott! :)
Alicia Hedlund

#3 - - Hanna Karlsson:

Åh så gott det där ser ut! Göra egna musliblandningar tycker jag är så himla gott, särskilt hemgjord granola.

Svar: Det har du helt rätt i Hanna! Det är något speciellt att göra sin egen :)
Alicia Hedlund

#4 - - Ellen Gräntz:

Vattnas i munnen på mig, haha. Låter så gott!

Svar: Hehe, vad roligt Ellen! Hoppas du unnar dig detta snart :)
Alicia Hedlund

#5 - - ✫ Fru Eriksson:

Åh,sååå gotti & vilka vackra läskande Foton ❤️ ...

Svar: Tusen tack! Jag blir så glad över din fina kommentar :)
Alicia Hedlund