Ugnsbakade aubergine med soltorkade tomater, vitlök & salta mandlar

Det här receptet är det godaste grilltillbehöret eller en riktigt höjdare som ett vegetariskt alternativt för sig självt!
 
Det här receptet kanske inte för er ser så mycket för världen ut MEN för mig är det ett riktigt "high-five recept"! Jag var ute efter att göra ett enkelt och annorlunda tillbehör till grillat men också efter en vegetarisk rätt som inte behöver mer sällskap på tallriken då den sköter sig själv. Om ni förstår vad jag menar? 
 
Då behöver man inte oroa sig om någon i sällskapet äter vegetariskt för den personen kommer känna sig minst lika nöjd när den fått smaka på dessa ugnsbakade auberginerna. Det kan jag lova er! 
 
Detta är inte bara tråkiga ugnsbakade auberginerna. Nej det här smakar något. Jag har verkligen försökt få till smakerna genom att låta de ugnsbakas i en marinad av olja (från soltorkade tomater), rödvinsvinäger och honung. I mellan varje snitt som ni ser på auberginerna har jag lagt skivad vitlök och soltorkade tomater. 
 
Auberginen blir som säkert många av er vet mjuk och söt i smaken när den ugnsbakas och det i kombination med det syrliga, söta och mustiga från smaksättarna gör detta till en riktigt "high-five" måltid. 
 
Jajamän så är det!
 
Åh jag får ju inye glömma den viktiga toppingen som jag tycker sätter pricken över i:et. De rostade salta mandlarna och skivade salladslöken. Det är faktiskt viktigt att poängtera att mandlarna ska vara rostade och salta. Det är ju dem som är de godaste och sätter så mycket god smak till rätten. Med andra ord är det stora kontraster från de vanliga naturella mandlarna. Hehe, jag tror ni förstår vad jag menar. 
 
Jag serverade dessutom detta tillsammans med naturell yoghurt, ett nybakat bröd och en krispig grönsallad. Sedär ja. Nu fick jag er på fall va? Det här är absolut en måltid ni ska testa om ni älskar aubergine! 
 
Ugnsbakade aubergine med soltorkade tomater, vitlök & salta mandlar 
2 portioner 
 
2 aubergine 
6 stycken soltorkade tomater
4 vitlöksklyftor
4 msk olja (gärna från de soltorkade tomaterna) 
4 msk rödvinsvinäger 
2 msk flytande honung 
 
Flingsalt 
 
Till servering: 
 
Hackade salta mandlar 
2 salladslökar, skivade 
Turkisk yoghurt 
Färsk basilika 
 
Sätt ugnen på 180 grader. 
 
Dela auberginen på hälften. Lägg köttsidan nedåt och skär 4-5 stycken snitt från toppen och nedåt. Lägg över auberginen på en bakplåtsklädd plåt. 
 
Skiva vitlöken tunt och lägg en skivad vitlök mellan snitten i varje aubergine. Lägg därefter två soltorkade tomater i varje aubergine. 
 
Rör samman olja, rödvinsvinäger och flytande honung. Ringla det ovanpå auberginen. Strö tillsist över lite flingsalt. Ugnsbaka dem tills de är mjuka, i cirka 50-60 minuter. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Lägg upp auberginen på ett fat. Toppa med salta mandlar, salladslök och färsk basilika. Servera med turkisk yoghurt tillsammans med ett gott bröd och en krispig grönsallad. 
 
Bli inte avskräckta av den långa väntetiden i ugnen. Ni hinner göra massa bra saker hemma under tiden när de sköter sig själva där inne. Eller hur? :)