Grekiska sötpotatisklyftor med fetaost

Gott tillbehör till grillat!
 
Flyttar ni också ut från köket på sommaren och tänder grillen istället för att använda stekpannan? Jag hoppas att ni gör det om ni har möjlighet. För finns det något godare sätt att tillaga på undrar jag. Jag förundras alltid över hur gott det är att grilla. 
 
Man kan grilla så mycket olika saker och oftast behövs bara en god marinad eller kryddning och så är det bara att grilla. Eller hur? Gott blir det alltid tycker jag! 
 
Det svåra kan ibland vara tillbehöret man ska ha till det grillade. Åtminstone så är det där diskussionen blir för oss här hemma. Så jag tänkte helt enkelt att jag kanske kunde inspirera någon av er till ett enkelt tillbehör när ni förmodligen nu har tagit fram grillen eftersom vädret blivit så fint. 
 
Jag delar idag med mig av super goda rostade sötpotatisklyftor i grekisk stil. Jag har nämligen marinerat dem i typiska grekiska smaker om ni frågar mig. Tänk er citron, oregano och vitlök. Sen såklart fetaost på toppen. Visst känns det så grekiskt? Det tycker jag! 
 
Detta tillbehöret är så enkelt att göra och passar till det mesta. Jag hoppas någon av er kommer tycka om det precis lika mycket som jag. 
 
Grekiska sötpotatisklyftor med fetaost 
2 portioner, som tillbehör 
 
Dressing: 
 
1 msk citronsaft 
3 msk olja 
2 vitlöksklyftor 
0,5 dl färsk oregano, finhackad 
Flingsalt 
Svartpeppar 
 
2 stora sötpotatisar, klyftade 
200 g fetaost (jag använde den HÄR krämiga varianten)
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Blanda samman olja, citronsaft, pressad vitlök, färsk oregano, salt och peppar i en skål. Tvätta sötpotatisen och torka den torr med papper. Dela på hälften och klyfta i ganska så stora bitar. Lägg dem i en bunke tillsammans med 3/4 av dressingen. Massera in dressingen ordentligt i potatisen. 
 
Lägg dem en och en på en bakplåtsklädd plåt. Ugnsbaka i 30-35 minuter eller tills potatisen mjuknat och blivit gyllene. Låt svalna i några minuter innan du för över dem till en skål. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Lägg potatisen i en skål. Dela fetaosten i mindre bitar och lägg ovanpå. Ringla över resten av dressingen ovanpå. Servera! 
 
Passar bra som ett tillbehör till två personer. 
 
Sötpotatis är så gott att variera vanlig potatis med tycker jag!