Turkisk lammpirog med spenat & soltorkade tomater

Idag ska allt handla om den här gigantiska pirogen! 
 
Hur många av er kan med en gång hålla med mig om att piroger äter man alldeles för sällan? Jag har gjort egna piroger en gång förut men jag tyckte det blev för pilligt och sedan dess inte funnit lust till att göra det igen.
 
Missförstå mig inte nu. Jag älskar att tillbringa tid i köket men ibland är det där extra pillandet som tar så lång tid omotiverande. Speciellt när pirogerna snabbt försvinner ner i magen. Ni förstår vad jag menar? 
 
Men jag hade ett sug efter piroger igen och ville verkligen göra en ny variant på de vanliga köttfärspirogerna!
 
Eftersom jag inte kunde släppa tanken på piroger men ändå inte hade lusten till att göra flera stycken små löste jag det helt enkelt genom att göra en stor pirog. Jag måste säga att jag själv är väldigt nöjd med den lösningen! Det går så mycket snabbare och det var faktiskt riktigt trevligt att dela upp den här och dela på tillsammans med någon man tycker om. I mitt fall blev det min fina hjärtevän Simon. 
 
Jag kan meddela att jag fick vara snabb för han bokstavlig slök bit efter bit. Bra betyg tycker jag! 
 
Degen till pirogen är inga konstigheter. Jag gjorde den på torrjäst eftersom det är en stapelvara jag alltid har i mitt skafferi. Enkelt och smidigt att baka med tycker jag. Degen behöver endast jäsa i 1 timme och under tiden gör du fyllningen till pirogen. 
 
Jag tog mig friheten och döpte den till en turkisk pirog. Jag måste erkänna att jag tycker det är en så rolig del av bloggandet att just sätta titeln till mina recept. Jag vet aldrig vad jag ska döpa saker och ting och oftast blir det svåra och krångliga namn. Jag vill ju få med allt gott i en mening så ni förstår varför ni ska klicka in på just detta receptet! Ah..ja det är verkligen inte lätt alla gånger. 
 
Men jag tog mig denna gång friheten och kallade detta för en turkisk pirog. Detta för att jag använder lammfärs vilket är ett kött som används mycket i Turkiet. Jag valde att krydda upp färsen rikligt med paprikapulver vilket också känns typiskt för den turkiska köket. Åtminstone om jag fattat det hela rätt (jag kan också ha helt fel, hehe). Jag smaksatte också med tomatpuré för att inte göra den för rinnig i konsistensen, soltorkade tomater (för att jag hade en burk hemma och det kändes som det inte kunde bli fel), vitlök, lök och färsk spenat. 
 
Spenat känns också helt rätt när man studerar det turkiska köket. Så jag fick helt enkelt med några nyckelingredienser från det turkiska köket. Med andra ord, detta är en turkisk inspirerad pirog! YES! 
 
Jag använde ingen ost på toppen denna gången utan gick istället all in på yoghurten. Yoghurt är ju HELT rätt om man lagar turkisk mat. Yoghurt finns till alla rätter känns det som? Så jag toppade helt enkelt min pirog med det. Samt lite pinjenötter. För textur, dekoration och smak! Gott! 
 
När ni serverar pirogen ljummen kommer yoghurten smälta litegrann och bli helt ljuvlig tillsammans med smakerna från lammfärsen. 
 
Så..nu har vi verkligen inga ursäkter till att inte göra pirog längre när man istället för att göra flera små kan göra en gigantisk. Så rätt! Håller ni inte med? 
 
Turkisk lammpirog med spenat & soltorkade tomater
1 stor pirog, räcker till 2-3 portioner 
 
Deg 
 
4,5 dl mjöl 
1 tsk salt 
2 msk olja 
1,5 dl vatten 
1 tsk torrjäst 
 
Blanda samman vatten, jäst och olja i en matberedare. Rör ut och sikta därefter ner mjölet och saltet. Låt degen knådas i cirka 5 minuter. Lägg en handduk över och låt det jäsa i cirka 1 timme. Degen kommer inte växa till dubbel storlek men kommer kännas luftig och porös efter jäsningen. 
 
Gör under tiden fyllningen. 
 
Lammfyllning 
 
500 g lammfärs 
1 vitlöksklyfta 
1 liten gul lök, finhackad 
5 stycken hela soltorkade tomater i olja 
1 msk paprikapulver 
4 msk tomatpuré 
2 dl hackad färsk spenat 
Salt & peppar 
 
Du behöver också:
 
2 msk tomatpuré, till degen
0,5 dl pinjenötter 
Naturell yoghurt, till servering 
 
Hetta upp en stekpanna med en skvätt olja i. Fräs den finhackade löken tills den är mjuk, rör då ner vitlöken och fräs i någon minut till. Häll ner lammfärsen och se till att den bryns överallt och inte är för klumpig. Rör därefter ner tomatpuré, paprikapulver, soltorkade tomater och spenat. Fräs samman och smaka sedan av med salt och peppar. 
 
När degen har jäst klart, sätt ugnen på 225 grader. 
 
BAKA UT SÅ HÄR: 
 
Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakplåtspapper. Kavla ut degen ovalt så att den får formen som en stor pirog. Bred ut cirka 2 msk tomatpuré på degen. Fyll sedan med lammfärsen. Lämna cirka 2 cm kant där du inte lägger någon fyllning. Dessa kanterna ska nämligen vikas in mot fyllningen. Pensla dem med vatten. 
 
För över pirogen till en plåt och strö till sist över pinjenötter. Ugnsbaka därefter pirogen tills den är gyllene. I cirka 15-20 minuter. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Toppa pirogen med naturell yoghurt och servera direkt. 
 
TIPS! Förbered degen, låt den jäsa och baka ut den. Lägg den på en bricka med plastfolie på och låt den ligga och vänta på dig i kylskåpet tills du kommer hem från jobbet. Har du då också förberett fyllningen är det bara att bre på och sedan in i ugnen. Middag på nolltid...underbart!
0 kommentarer

Kategorier: Huvudrätter, Kött, Paj;
Taggar: Lammfärs, Naturell yoghurt, Pinjenötter, Pirog, Soltorkade tomater, Spenat, Turkiskt