Sesam- och tahininudlar med sojamarinerade räkor & mango

Dessa krämiga nudlarna är precis vad ni behöver!
 
Jag hoppas innerligt att ni är lika förtjusta i tahini som jag är. Jag är helt såld på denna sesampasta som sätter pricken över i:et i smak på så många saker. Håller ni med mig? 
 
Inte bara att smaken är bra det är dessutom fullproppat med hälsosamma fetter och kalcium. Hur bra är inte det? Jag tror verkligen att det är viktigt att vi varierar oss och inte enbart använder oss av mejeriprodukter för att få till en krämig maträtt. 
 
Jag ska bevisa för er att det är gott att använda tahini som bas. I detta receptet har jag verkligen lyckats om ni frågar mig. 
 
För att få dessa nudlarna riktigt krämiga och goda använde jag mig av tahinipasta, sesamolja, oystersås och citronsaft. Ah..hör ni hur gott ingredienserna klingar? 
 
Jag testade för mig en ny nudelsort till detta receptet. Det går bra att använda vilka nudlar ni vill men jag testade sobanudlar för första gången. Sobanudlarna är bland annat baserade på bovetemjöl. Mycket goda får jag ändå lov att säga att de var. Fastare i konsistensen vilket uppskattades i detta receptet då jag inte ville att nudlarna skulle trasas sönder och bli mos. 
 
På toppen av nudlarna har jag lagt sojamarinerade räkor. Jag gjorde marinaden lite söt för att det skulle möta fint mot de salta. Sen kryddade jag med färsk riven ingefära också i marinaden. Mycket gott! 
 
Jag som älskar frukt och bär i maten kunde inte låta bli att toppa med mango och morot. För färg och smakens skull. Båda lika viktiga om ni frågar mig. 
 
Detta receptet ska ni ta och testa er på när ni tröttnat på spaghetti och köttfärssås. Det är kul att prova något nytt, eller hur?
 
Sesam- och tahininudlar med sojamarinerade räkor & mango 
4 portioner 
 
Sojamarinerade räkor 
 
500 g frysta räkor med skal, tinade
0,5 dl soja
1 msk risvinäger
1 msk flytande honung
1 vitlöksklyfta
2,5 cm färsk finriven ingefära
 
Skala räkorna. Blanda samman alla ingredienser i en skål. Ställ in i kylskåpet tills servering.
 
Sesam- och tahininudlar 
 
300 g nudlar (jag använde sobanudlar) 
2 msk sesamolja 
4 skivade salladslökar 
0,5 dl tahini 
1 tsk citronsaft 
2 msk oystersås 
 
Koka upp nudlarna enligt beskrivningen på förpackningen. 
 
Fräs under tiden salladslöken i sesamoljan tills den mjuknat något. Häll av vattnet till nudlarna när de är klara och rör direkt ner dem till stekpannan. Rör om ordentligt och tillsätt sedan tahini, citronsaft och oystersås. Sänk värmen på plattan och rör om försiktigt så att tahinin smälter ut och blandar sig väl med nudlarna. 
 
Topping: 
 
1 färsk mango, delad i kuber 
Sesamfrön 
Ärtskott, krasse (till dekoration) 
Hyvlad morot 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Fördela ut nudlarna i fyra olika skålar. Toppa med räkorna och ringla gärna över lite av sojadressningen ovanpå. Dekorera med mango, morot, ärtskott eller krasse och sesamfrön. 
 
TIPS! Variera toppingen hur du vill. Exempelvis avokado, ananas. 
 
 Ursäkta den kalla känslan i bilderna. Ljusinsläppet i nya lägenheten har jag inte vant mig vid än! Hehe