Fyllt bröd med krämig ajvarkyckling & riven cheddar

Jag har gjort en ny skapelse av en barndomsfavorit! 
 
Jag hoppas varenda en av er har ätit fylld limpa någon gång. För om ni har missat det är det inte en dag för sent att testa att fylla en saftig limpa med en god fyllning. 
 
När jag var barn åt jag brödet fyllt med köttfärs. Med massa ost på toppen såklart! 
 
Åh..vilka härliga minnen jag har från de måltiderna. Jag tyckte verkligen att det var hur gott som helst. Häromdagen satt jag just och tänkte på det här och då slog det mig att jag inte ätit det på flera år. Skandal ju! 
 
Jag var såklart tvungen att tänka om lite från det ursprungliga receptet. Jag ville ändå sätta min egna tvist på det hela och inte göra ett klassiskt fyllt bröd med köttfärs. Det känns det som att ni inte skulle bli så imponerade av. Eller har jag fel? 
 
Jag kan i och för sig intyga om att om ni inte vill göra min fyllning jag delar med mig av idag så måste ni helt enkelt fylla en limpa med köttfärs. Okej? 
 
Men jag måste ändå varmt rekommendera min fyllning gjord på kyckling, philadelphia, ajvar relish, vitlök och bostongurka. Ja ni läste helt rätt. Detta är ingredienserna! 
 
Om jag ska vara ärlig hade jag lite av hamburgerdressings smaker i huvudet när jag satte ihop det här receptet. Jag vet att det låter knäppt men det är sant. Jag hade inte för så länge sedan ätit en så jädrans god hamburgare med dressing på och den söta smaken ihop med krispig lite syrlig bostongurka tycker jag är så gott. 
 
Så min kycklingfyllning är helt enkelt inspirerad av smakerna från hamburgerdressing. Om det blev gott? OH YESS. 
 
Förutom att receptet smakade riktigt gott är det dessutom väldigt enkelt att göra. När fyllningen är blandad och brödet urgröpt är det bara att fylla brödet och sedan toppa med ost. In med brödet i ugnen och ugnsbaka till gyllene. Hur bra låter inte det? 
 
Fyllt bröd med krämig ajvarkyckling & riven cheddar
1 limpa 
 
1 brödlimpa, förslagvis vallmolimpa 
500-600 g ugnsbakad eller grillad kyckling
200 g philadelphiaost 
2 dl ajvar relish 
1 vitlöksklyfta 
1 dl bostongurka 
Salt & peppar 
 
150 g riven cheddar 
 
Garnering: 
 
Körsbärstomater, skivade 
Salladslök, skivad 
Färsk hackad persilja 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Trasa sönder den ugnsbakade eller grillade kycklingen. Den ska vara kall. I en bunke blanda philadelphiaost, ajvar relish, bostongurka och pressad vitlök. Rör om ordentligt så att allt blandar sig väl. Rör ner den trasade kycklingen och smaka av med salt och peppar. 
 
Skär av toppen av brödet och gröp ur det. Lämna cirka 2 cm kvar i botten. Fyll brödet med kycklingfyllningen och toppa med riven cheddar. 
 
Ugnsbaka i cirka 15-20 minuter eller tills osten smält och brödet blivit varmt och gyllene. Ta ut och låt sätta sig i 5 minuter innan du skär i det. 
 
SERVERA SÅ HÄR:
 
Garnerna med skivade körsbärstomater, salladslök och färsk persilja. Servera med en krispig grönsallad. 
 
Någon som vill ta sig ett bett eller två? Jag vill!