Tabbouleh med paprikahummus & burrata

Det här receptet har allt jag kan tänka mig!
 
Har ni någonsin testat tabbouleh? Denna sallad är baserad på färsk persilja, couscous, tomat, lök, olja, citron och kryddor. Jag har länge varit nyfiken på att testa göra min egna variant då jag enbart ätit det ute på restaurang vid ett flertal tillfällen. 
 
Det roligaste jag vet är att ta ett grundrecept jag tycker om och justera det till perfektion. Perfektion kanske är att ta i men det är åtminstone målet när jag drar igång och justerar och ändrar om i recept. Ibland tar jag ut svängarna mycket och ibland mindre. Ibland blir jag nöjd och ibland inte. Men de misslyckade recepten får ni aldrig se, hehe...
 
Min tabbouleh är inte riktigt likadan som den klassiska men jag har justerat receptet så att smakerna passade mig utmärkt. VÄRLDS!
 
Jag har dragit ner något på mängden färsk persilja. Inte för att jag inte tycker om det utan mest för att jag tyckte det var lagom med så här mycket. En tabbouleh är annars förknippad med väldigt mycket persilja och i min blev det inte lika övertagande. Men det gav en fräsch och god smak till salladen. 
 
Jag har inte heller använt mig av couscous då jag istället ville testa Sevan´s bulgur med nudlar i. Ni finner den HÄR för er som är nyfikna att kika in den lite extra. Mycket god och jag kan varmt rekommendera den. 
 
Den här salladen äter man kall så se till att koka er bulgur och skölj den under kallt vatten innan ni lägger den i en bunke och blandar med de andra godsakerna. 
 
I min tabbouleh finner ni färsk persilja, bulgur, körsbärstomater, citronsaft, gurka, salt och peppar. På toppen har jag sedan valt att dekorera och smaksätta med hackade pistagenötter, skivad salladslök och färsk basilika. Mhmm, så gott gör den sista touchen på det hela. 
 
Men nu får det vara nog pratat om tabbouleh för inte hade den här måltiden varit lika bra om inte det serverades med en paprikahummus och en krämig burrata. Nej det hade det sannerligen inte! 
 
Jag har tagit mitt vanliga recept på hummus och mixat ner grillad paprika på burk. Den söta grillade paprikan ger så god smak till hummusen. Fin färg också tycker jag. Eller vad säger ni? 
 
Eftersom jag ville servera detta som ett vegetariskt alternativ kände jag att jag ville addera något mer till måltiden för att göra den fullständig och jag har ju en viss kärlek till ost. Men vem har inte det egentligen? 
 
Så jag placerade helt enkelt en krämig burrata på toppen av rätten och skar sedan ett litet snitt i osten. Då rann den härliga oströran ut och när det blandade sig i munnen tillsammans med paprikahummus och tabbouleh blev det en riktigt smaksensation. Åtminstone om ni frågar mig! 
 
Jag är så peppad över detta receptet och hoppas ni vill prova denna kombinationen. För er som inte hittar burrata i er butik kan byta ut mot fetaost eller mozzarella. Helst buffelmozzarella för den krämigaste och godaste upplevelsen, hehe. Så som jag älskar det helt enkelt! 
 
Tabbouleh med paprikahummus & burrata
4 portioner 
 
Paprikahummus 
 
380 g kikärtor 
1 vitlöksklyfta 
1 msk tahini 
200 g grillad paprika på burk 
1 msk paprikapulver 
Citronsaft 
Salt & peppar 
 
Börja med att skala kikärtorna. Detta behöver man inte göra om man inte vill ha en helt slät hummus, men jag tycker att det blir bäst resultat av att skala dem. Lägg de skalade kikärtorna i en mixer tillsammans med vitlök, tahini, grillad paprika och paprikapulver. Mixa slätt. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Ställ in i kylskåpet till servering. 
 
Tabbouleh + burrata 
 
1 dl okokt bulgur, jag använde den HÄR
2 dl halverade körsbärstomater 
1/2 gurka, delad i mindre bitar 
1,5 dl finhackad färsk persilja 
2 msk citronsaft 
Salt & peppar 
 
1 salladslök, skivad 
1 dl grovt hackade pistagenötter 
1-2 stycken burrata 
Färsk basilika, till dekoration 
 
Börja med att koka bulgurn enligt anvisningarna på paketen. Häll av den färdigkokta bulgurn i en sil och skölj med kallt vatten. Försök skaka av så mycket vatten du kan och lägg sedan bulgurn i en bunke. Rör ner finhackad persilja, gurka, tomat och citronsaft där i. Smaka av med salt och peppar. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Fördela ut hummus på ena halvan av en stor tallrik eller fat. På andra halvan lägg upp tabbouleh och placera ut en eller två burrata (beroende på hur många personer ni är) ovanpå. Strö över salladslök och pistagenötter. Dekorera med färsk basilika. Servera! 
 
Vem kan motstå en måltid med alla dessa färger i?