Kokt ägg toppad med rödbetskräm & löjrom

Ingen påsk utan ägg, eller hur? 
 
Jag tror vi alla är överens om att påsken förknippas med ägg i någon form. Har jag inte rätt? När jag var yngre kretsade det mesta kring det godisfyllda ägget men nu när jag blivit äldre tycker jag det är roligare med maten på påskbordet. Eller...nu ljuger jag lite...jag tycker fortfarande det godisfyllda ägget är minst lika viktigt, hehe! 
 
Men idag ska allt handla om ägget på påskbordet. Hur brukar det serveras hos er? Låter ni det kokta ägget vara som det är eller delar ni på dem och toppar dem med något gott? 
 
I min familj toppar vi alltid med något ovanpå ägghalvan. Min älskade mamma har dock fått för sig att man ska toppa ägghalvorna med currygrädde och räkor. Jepp, ni läste rätt. Hon blev serverad detta på sitt arbete och sedan dess har det receptet hängt med varje påsk och jul...
 
Jag är inte helt förtjust i denna kombination så jag beslöt mig helt enkelt för att göra en ny variant och visa mamma att det går att byta ut currygrädden och räkorna. Jag vet inte varför jag fick för mig att toppa äggen med just rödbetskräm och löjrom. 
 
När jag tänkte på påskens färger så kom detta till mig. Jag var bara tvungen att testa och det blev en riktigt höjdare! Mamma godkände dessutom dem så i år byter vi ut currygrädden mot rödbetskräm. YES.
 
Jag blir dessutom så glad när jag får fota ett recept med ny rekvisita! Ni som följer mig här på bloggen och har koll på Lagerhaus sortiment vet att jag använder mycket av deras porslin. Det blir så mycket roligare att dessutom servera maten på fint porslin. Håller ni inte med?
 
Jag hoppas ni vågar testa att toppa era ägg med rödbetskräm och löjrom till påsk!
 
Kokt ägg toppad med rödbetskräm & löjrom
 
Rödbetskräm
Blir cirka 2 dl 
 
6 rödbetor 
1 dl turkisk yoghurt 
1 vitlöksklyfta
Salt & peppar 
 
Sätt ugnen på 225 grader. 
 
Skala rödbetorna och skär dem i mindre kuber. Lägg dem på en bakplåtsklädd plåt och ugnsbaka tills de är mjuka. I cirka 20 minuter. Ta ut och låt svalna. 
 
Häll rödbetorna i en mixer tillsammans med turkisk yoghurt och pressad vitlök. Mixa till en slät kräm. Smaka av med salt och peppar. 
 
Du behöver också: 
1 burk löjrom 
Kokta ägg, valfritt antal (krämen räcker till cirka 6 kokta ägg).
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Toppa ägghalvorna med rödbetskräm och därefter löjrom. Servera direkt som förrätt, på frukostbordet eller på påskbuffén. 
TIPS! Tänk på att toppa äggen med rödbetskrämen precis innan servering annars färgas hela ägghalvan lila efter ett tag. 
 
Dessa skulle passa minst lika bra på frukostbordet. Tror ni inte det? Ut med kaviar och in med rödbetskräm och löjrom! 
#1 - - Malin:

Jag känner att det absolut kan vara en påsk utan ägg. Här finns lite info om ägg; http://djurfabriken.se/aggfabriken

Ett alternativ istället för ägg är att istället använda svartsalt (kala namak). Det är en krydda som smakar exakt som ägg, som gör att man kan njuta av smaken utan att några djur måste sätta livet till. Svartsalt går att köpa i diverse fysiska butiker och på nätet, exempelvis här; https://shop.goodstore.se/product/svartsalt-kala-namak-150g-vf

Det finns mycket man kan använda svartsalt till. Men exempelvis scrambled "eggs" där man steker på svartsalt med silkestofu och andra kryddor såsom gurkmeja, osv. På detta sätt får man både smaken och konsistensen av ägg.

Här finns jättemycket tips:

https://www.facebook.com/155807571118277/photos/a.706697602695935.1073741832.155807571118277/706697642695931/?type=3&theater

http://www.vegokoll.se/2015-10-09/aggets-dag

http://freefromharm.org/food-products/delicious-vegan-eggs-recipes/ :D

Viktigt att tänka på: https://pbs.twimg.com/media/CTOycgEWUAQcJYO.jpg

Glad påsk :)