Pocherade rom- och vaniljpäron med choklad- och mintkrokantsås

Det här är minst sagt en ljuvlig dessert!
 
Jag blev väldigt inspirerad av den franska desserten Poire Belle Hélène. Det är päron som pocheras i en sockersirap och som serveras med chokladsås och vaniljglass. Jag menar hur gott låter inte det? 
 
Efter att ha tittat på väldigt många bilder av detta på Pinterest och läst väldigt många olika recept kunde jag inte längre hålla mig från att göra en egen variant. 
 
Jag ångrar mig inte en sekund att jag tog det besultet. En fräsch och hur god dessert som helst lyckades jag knåpa fram. Superb!
 
Mitt recept skiljer sig lite från det ursprungliga receptet. Mina päron fick inte endast pochera i socker och vatten utan också med en skvätt rom och vanilj. Jag har ju pratat om min kärlek till min rom jag har hemma. Den har lyft smakerna i så många recept jag gjort. Jag fullkomligt älskar att ta till den när det saknar det där lilla extra. 
 
Vilket jag tyckte det gjorde just i det här receptet. Så rom i sockerlagen var ingen dum idé. Det borde ni absolut testa. Jag använde bara en liten skvätt så smakerna skulle passa bra samman och inte att det blev för mycket rom smak på det hela. Jag tyckte jag fick till det bra. 
 
Det är verkligen inte svårt alls att pochera päron. Ni skalar dem först, skär sedan av en liten bit av bottnen på varje päron för att de ska kunna stå upp i sockerlagen i kastrullen. Sedan kokar ni upp sockerlagen och sänker värmen. På med ett lock och låt päronen sjuda tills de mjuknat men ändå har ett litet tuggmotstånd kvar. Enkelt va? 
 
Det som gör den här desserten fräsch är att den serveras med en chokladsås som är gjord på mintkrokant choklad. Ja, ni läste helt rätt. Ljuvligt är det! 
 
Chokladsåsen satte verkligen pricken över i:et på hela desserten och att jag valde just mintkrokant chokladen var en mycket god idé. Krokanten gjorde att det hände något i såsen och mjölkchokladen gav en rund och fin chokladsmak till såsen. Sedan tycker jag att mintessensen är lagom i just den chokladen och inte för stark. Med andra ord så blev det en len, krämig och alldeles perfekt chokladsås med smak av mint och med lite krokant i som bara fick det hela bättre. 
 
Ah..jag är verkligen nöjd med den här desserten. En perfekt bjuddessert eller om man vill avsluta middagen med en fräsch och lite lättare dessert. 
 
Något för er?
 
Pocherade rom- och vaniljpäron med choklad- och mintkrokantsås 
4 portioner 
 
Pocherade rom- och vaniljpäron 
 
4 stycken päron 
4 msk socker 
1 tsk vaniljpulver 
1,5 dl vatten 
0,5 dl rom 
 
Skala päronen. Skär av en liten bit i botten på varje päron så att de kan stå upp utan att trilla. Blanda samman vatten, socker, rom och vaniljpulver i en kastrull. Ställ ner päronen där i och låt sockerlagen koka upp. Sänk sedan värmen och lägg på locket. Låt päronen sjuda i 25 minuter. 
 
Ta av locket och låt de svalna i lagen. Om du inte ska servera desserten direkt kan du förvara päronen i lagen i kylskåpet fram till servering. 
 
Choklad- och mintkrokantsås 
 
2 dl mjölk 
 
Värm mjölken försiktigt i en kastrull på spisen. Bryt ned chokladen och rör med hjälp av en slickepot om tills chokladen smält och blandat sig med mjölken. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Ställ päronen i en varsin djup skål och fördela ut lite av sockerlagen ovanpå varje päron. Häll därefter över en stor sked av choklad- och mintkrokantsåsen.
 
Servera tillsammans med en stor skopa vaniljglass och mer av choklad- och mintkrokantsåsen vid sidan om. 
 
Ljuvligt, ljuvligt, ljuvligt.
En kommentar

Kategorier: Choklad, Efterrätter;
Taggar: Belle Heléne, Chokladsås, Dessert, Efterrätt, Glass, Mint, Mintkrokant, Pocherade päron, Rom, Sockerlag

#1 - - Louise:

Mums va gott ! :D

Svar: Tack Louise! :D
Alicia Hedlund