Very berry sommarsallad med mango- och jordnötsvinägrett

 
+ Honung- och kokosmarinerad grillad kyckling. Det bara gick inte att få in snyggt i rubriken...
 
 
Jag var bara tvungen att göra en stor bärsallad innan sommaren tog slut. Jag smaskar i mig alla färska bär, frukter och grönsaker jag ser nu. Jag vet att jag tjatar om det, men det är ju helt fantastiskt gott. 
 
Min tanke om att göra en lyxigare salladsvariant med massor med bär i har funnits med hela sommaren. Just den här kvällen när vi planerade att grilla kyckling och jag skulle testa en ny sås (som var så fantastiskt god att jag kunde dricka den direkt från burken) så tyckte jag att det också passade sig fint med en bärig sallad till. 
 
Och det gjorde det verkligen. 
 
 
 
Det krävs egentligen inget recept på en bärsallad. Men om ni ville se exakt vad jag hade i så skrev jag ner det. Men man kan ta det man har hemma. Kanske har ni plockat egna blåbär som ni kan lägga i salladen? 
 
Jag körde en blandning på allting jag älskar bara. Den blev fräsch och jag älskar friskheten, sötman och syrligheten som bär ger ifrån sig.
 
 
Men det som jag framförallt med det här inlägget vill visa er är min mango- och jordnötsvinägrett. Den gula såsen som kanske för er inte ser så märkvärdig ut (hur får man en sås att se märkvärdig ut på bild?!) men som för mig var en av de godaste såserna jag ätit. 
 
Den är dessutom helt mjölkfri och den tål att stå i kylskåpet upp till en vecka. Vilket betyder att ni kan rädda många middagar med den här såsen. 
 
För den passar till precis ALLT, om ni frågar mig. 
 
 
Vinägretten är gjord på färsk mango, kokosmjölk, jordnötssmör, sweet chilisås och färsk basilika. Det är väl de ingredienserna ni behöver veta för att kunna föreställa er smaken på såsen. 
 
Inget av ingredienserna drar för mycket åt andra hållet och sticker ut. Alla smakerna blandar sig fint och ni kan förstå att den här såsen gick rakt in i mitt mathjärta. Jag menar, KOKOS, JORDNÖTSSMÖR OCH FÄRSK MANGO?! 
 
Jag fick tag på en riktigt fin och mogen mango. Det gjorde mycket för smaken och gav en bra sötma till såsen. Satsa på en bra mango är mitt tips! 
 
 
 
Dagen efter kunde jag inte låta bli att prova om vinägretten passade bra till fisk också. Det gjorde den! Det här är verkligen en sås som passar till både kött och fisk. Bra va?! 
 
Dessutom är det oförskämt skönt att endast lägga alla ingredienser i en mixer, mixa slätt och sedan är du klar. Snabbt och du kan INTE misslyckas här. 
 
 
Den grillade kycklingen går i samma tema som vinägretten. Den är marinerad i honung och kokosmjölk. Verkligen super gott recept som jag publicerat förr här på matkrabat.
 
Så när jag väljer att göra saker TVÅ gånger (min familj får alltid stå ut med att jag måste prova nya saker annars..hehe) då är det ett bra recept. Just sayin. 
 
 
Very berry sommarsallad med mango- och jordnötsvinägrett
 
Mango- och jordnötsvinägrett 
ungefär 4 dl 
 
1 färsk mango, skalad 
2,5 cm färsk ingefära, skalad 
2 msk jordnötssmör 
2 msk sweet chilisås 
1 dl kokosmjölk 
0,5 dl olja 
2 msk risvinäger 
1 dl färsk hackad basilika 
Salt & peppar 
 
Lägg ner mango, ingefära, jordnötssmör, kokosmjölk, olja och risvinäger i en mixer. Mixa tills det blir slätt och krämigt. Om den känns för tjock kan du späda den med lite vatten. Jag lät min vara ganska tjock i konsistensen då jag gillade det! 
 
Blanda ner den färska hackade basilikan och smaka av med salt & peppar. I en försluten burk håller vinägretten upp till 1 vecka i kylskåpet. 
 
Very berry sommarsallad 
4 personer 
 
1/2 strimlad isbergssallad 
1-2 nävar bladspenat 
1,5 dl färska blåbär 
1 dl färska björnbär 
1 dl färska hallon 
1 gul eller grön kiwi 
1 päron 
100 g physalis 
1/4 vattenmelon 
1 dl sockerärtor 
100 g fetaost 
 
Strimla isbergssalladen och dela frukten och grönsakerna i passande bitar som du vill ha dem. Lägg allt i en skål och toppa med smulad fetaost. 
 
Honung- och kokosmarinerad kyckling 
 
900 g kycklingfilé
0,5 dl soja 
1,5 dl kokosmjölk 
0,5 dl risvinäger 
0,5 dl flytande honung 
2 stycken vitlöksklyftor 
3 stycken lagerblad 
1 tsk citronsaft 
 
Dela kycklingfileerna i mindre bitar. Jag tycker det är enklare med mindre bitar att få kycklingen saftig på grillen eftersom de inte kräver lika lång tid då. 
Blanda soja, kokosmjölk, citronsaft, risvinäger och honung i en bunke. Pressa ner vitlöken och lägg i lagerbladen. 
Låt kycklingen marineras i blandningen, antingen i en plastpåse eller i bunken och ställ in i kylskåpet, minst i 60 minuter men gärna över natten. 
 
Ta upp kycklingen från marinaden. Häll marinaden i en kastrull och låt den sjuda tills den tjocknat och reducerat ner till hälften. 
 
Grilla kycklingen (det går bra att ugnssteka eller steka kycklingen på spisen också) och pensla kycklingen under tiden med marinaden du kokat ner. Det kommer ge kycklingen ännu mer smak och göra den saftig. 
 
SÄTT IHOP DIN MÅLTID SÅ HÄR: 
Lägg salladen på en tallrik. Lägg dit en nygrillad kycklingfilé och ringla generöst över med massor av mango- och jordnötsvinägrett! Sen är det bara att hugga in!
 
 
Njut av allt sommaren har att erbjuda er! LOVA!