Mustig ragu med pappardelle & riven parmesan

När du efter några timmar låtit grytan sjuda i ugnen och du börja känna på dig att köttet är så mört att du kan trasa sönder det är det dags att plocka ut grytan...
 
Du lyfter på locket och en helt fantastiskt doft sprider sig i hela köket. Köttet har kokat länge i ett mustigt rött vin tillsammans med färsk timjan och mörk oxbuljong. 
 
När du trasat sönder köttet och blandat det i såsen smakar du av med en liten, liten skvätt svartvinbärssaft för att stabilisera upp det syrliga i det röda vinet och för att ge ragun ännu mer karaktär. 
 
När du hällt av pastavattnet från den nykokta pappardellen blandar du ner ragun tillsammans med riven parmesan. Men glöm inte spara lite parmesan att dekorera varje skål med. Fördela ut ragun i skålar och toppa med mer riven parmesan och färsk timjan.
 
Vad väntar du på? Hugg in direkt!
 
Okej, okej. Nu undrar ni vad jag håller på med? Hehe, jag tyckte att den här måltiden förtjänade en fin presentation. Jag var nämligen så nöjd över resultatet och en sådan här skål med nykokt pappardelle blandat med ragu var precis vad jag behövde en dag förra veckan. 
 
Jag älskar långkok och vad det gör med köttet. Köttet blir bara mörare och mörare och smakerna blir bara bättre och bättre. 
 
Jag var inte ute efter någon gryta den här gången utan ville att köttet skulle stå i fokus utan grönsaker och sås. Hehe, jag vet..det låter inte alls som mig men just den dagen var det just det som jag var sugen på. 
 
Rikligt med riven parmesan och färsk timjan på toppen och den här måltiden är en riktig höjdare. Enkelt är det också! Man måste bara orka vänta på den när den skyndar långsamt i ugnen...Men det är det helt klart värt! 
 
Mustig ragu med pappardelle & riven parmesan
4 portioner 
 
Ragu 
 
800 g högrev, delade i mindre kuber
1 gul lök, finhackad
4 vitlöksklyftor, pressade 
5 dl mustigt rött vin 
5 dl mörk oxbuljong 
En handfull färsk finhackad timjan 
1 msk svartvinbärssaft, koncentrerad (alternativt gelé) 
Salt & peppar 
 
0,5 dl riven parmesan
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Hetta upp en gjutjärnsgryta med en skvätt olja. Fräs köttet hastigt runt om tills det blir brynt. Lägg åt sidan på en tallrik. Hetta upp grytan igen med en ny skvätt olja och fräs löken samt vitlöken tills den mjuknat. Häll då ner köttet och därefter det röda vinet. Låt det koka upp och fyll på med oxbuljong och timjan. 
 
Sätt locket på grytan och stoppa in den i ugnen. Låt den sjuda tills köttet trillar samman. Jag lät min sjuda i 4 timmar. 
 
Ta därefter ut grytan och trasa sönder köttet och blanda det med såsen. Om du vill ha mer sås, tillsätt mer rött vin eller buljong. Sätt då grytan på spisen och låt det koka upp. Smaka sedan av med svartvinbärssaft, färsk hackad timjan, salt och peppar. Rör tillsist ner riven parmesan. 
 
Om du tycker att konsistensen är bra kan du smaka av med svartvinbärssaft, timjan, salt och peppar direkt. Rör därefter ner riven parmesan. 
 
Du behöver också:
 
4 portioner pappardelle, kokt 
Riven parmesan 
Färsk timjan 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Rör samman den nykokta pastan med köttet och fördela ut på tallrikar. Riv över rikligt med parmesan och dekorera med färsk timjan. Servera direkt!
 
Någon som vill sätta sin gaffel i den här? Jag vill!