Banana cream pie med chokladgrädde & hackade jordnötter

När mina barnsliga smaklökar fick bestämma...
 
...blev det en banana cream pie med chokladgrädde och hackade jordnötter. 
 
För det första. Jag vet inte hur jag ska börja detta inlägget idag. Ska jag berätta om vad som har hänt de senaste dagarna i mitt liv eller ska jag bara direkt gå in på mer detaljer om den här fantastiskt, barnsligt goda pajen? 
 
Okej, okej. Jag håller med er. Jag går direkt in på pajen. Ni vill inte missa vad som händer här...
 
Detta är bokstavligen en dröm för smaklökarna. Man kan inte annat än att le av lycka efter första bettet av den här. 
 
Så här är det: 
 
...först är det ett enkelt pajskal gjort på krossade oreokex (så smidigt sätt att göra pajskalet på tycker jag)
 
...sedan en hemkokt vaniljpudding som stannar fint i pajskalet efter en stund i kylskåpet. MHHMM. 
 
...ovanpå vaniljpuddingen ligger sedan skivade bananer. 
 
Nu börjar det vattnas lite i munnen på er va? Om inte så läs vidare!
 
...ovanpå de skivade bananerna kommer ett lager av vispad chokladgrädde. YESS. 
 
...bara för att man inte kan få nog av just chokladen så ringlas det över smält choklad ovanpå grädden (så rätt!) 
 
...därefter toppas hela pajen med vispad grädde, skivade bananer, riven choklad och...
 
...hackade jordnötter. 
 
Vad säger ni nu då? Hur gott låter det? AHH..detta var något extra hörrni. 
 
När ni läser detta spenderar jag min sista förmiddag i Barcelona. Det känns ju overkligt när jag i skrivandets stund, helgen innan står och spekulerar hur det kommer vara. Förmodligen kommer jag inte vilja åka hem igen. När flygplanet styr mot Sverige igen är min korta semester redan slut för det här året. 
 
Det känns såklart vemodigt och jag känner det inte som att jag hunnit återhämta mig riktigt. Men vem vet. Jag kanske känner annorlunda efter några dagar i Barcelona? Jag hoppas på det åtminstone. 
 
Jag ser däremot fram emot att komma tillbaka på jobbet. Just nu har jag det roligaste vikariatet som jag kan önska mig. Detta är precis det jag vill jobba med i framtiden. Jag älskar det! Jag tänker njuta så mycket jag kan av det. Jag vill inte tänka på tidiga mornar där mörkret och kylan får en att vilja stanna kvar i sängen. Nej, jag pausar den tanken och njuter av mina sista dagar på min semester. 
 
Höst och vinter innebär inte bara mörker och kyla. Det innebär också en högtid som jag älskar, julafton! Det innebär tända ljus, varma tröjor, ljuvliga grytor, filmkvällar och frisk luft. Jag hoppas jag är mer redo när ni läser detta än vad jag är idag för dessa sakerna som komma skall! Är ni redo? 
 
Hur som helst så hoppas jag att ni stannar kvar här på Alicias kokbok och följer med mig genom alla härliga recept vi har framför oss. Jag hoppas ni är nöjda med alla mina sommarrecept och att jag lyckats inspirera er till att använda allt fantastiskt som finns runt omkring oss den här tiden på året. 
 
Nu längtar jag efter höstäppeln, pumpa, rotfrukter och svamp! Visst är det härligt när man följer det som är i säsong? 
 
Okej mina vänner. Nu är september här och vi lämnar sommarmånaderna bakom oss. 
 
Jag tycker ni ska inviga den nya månaden med den här härliga pajen. Kom igen, det finns väl ingen som tycker att det här inte låter gott? 
 
Banan + vanilj + choklad + jordnötter = SANT. 
 
Banana cream pie med chokladgrädde & hackade jordnötter
 
Pajskal
 
1 paket oreos 
50 g smält smör 
 
Mixa samman oreos med smöret till en massa. Tryck ut den i en pajform. Fukta fingertopparna med lite vatten så fastnar inte kaksmulorna lika lätt på fingrarna. 
 
Vaniljpudding 
 
1 dl socker 
0,75 dl maizena 
5 dl mjölk 
1/4 tsk salt 
3 st äggulor 
1 msk äkta vaniljpulver 
 
Mät upp socker, maizena, vaniljpulver och salt i en kastrull. Rör ner äggulorna där i. Sätt kastrullen på värmen och vispa sakta ner mjölken där i. Låt det koka upp och sänk sedan värmen för att låta det sjuda tills det bildas en tjock pudding. Ställ åt sidan och låt svalna litegrann. 
 
Häll sedan vaniljpuddingen i pajskalet och ställ in pajformen i kylskåpet för att låta den stanna. I minst 1 timme. 
 
Toppingen: 
 
3-4 stycken mogna bananer, skivade 
5 dl grädde 
4 msk kakao 
1 msk florsocker 
100 g choklad 
1 dl hackade jordnötter 
 
Vispa grädden tillsammans med florsockret. Ta bort 1/3 av grädden och lägg i en annan bunke. Till de 2/3 häller du i kakao och vispar samman. 
 
Smält chokladen och se till att den svalnar helt. 
 
MONTERA SAMMAN SÅ HÄR: 
 
Lägg de skivade bananerna ovanpå vaniljpuddingen i pajformen. Spara gärna några till garnering. 
 
Klicka ut chokladgrädden ovanpå bananerna och ringla därefter på den smälta chokladen. Toppa med den vispade grädden, mer skivade bananer och hackade jordnötter. 
 
Servera!
 
Jag kan definitivt tänka mig mysa in hösten med den här pajen. MUMS!
#1 - - eva n:

Varför kan man inte publicera dina recept på Pinterest ?
Med vänlig hälsning eva

Svar: Hej Eva! Vad kul att du uppmärksammade detta. Jag har nu försökt lägga till en sådan knapp. Hoppas det funkar. Vad roligt att du vill pinna mina bilder :) Hälsningar, Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - Silja:

Oj detta verkar ju vara en dröm att få smaka på! 😱 Måste verkligen göra detta nångång, precis i min smak vet jag redan nu 😂

Svar: Hehe, ja det är verkligen en dröm att få äta detta! :D Hoppas du vågar testa!
Alicia Hedlund

#3 - - Judit:

Ser sååå gott ut! Måste prova göra detta fast veganskt!! Så bra bilder också!! Vad har du för kamera???

Svar: Tusen tack! Jag har en Canon Eos 60d :)
Alicia Hedlund