Nattjästa kanel- och kolabullar med valnötter & citronfrosting

I morgon är det kanelbullens dag! 
 
Vilket jag inte vill att vi ska missa! Okej, jag får väl erkänna att jag inte brukar följa vilka olika temadagar det är. För nu för tiden tycker jag att det finns för så mycket olika saker. Men just kanelbullens dag har alltid funnits när jag minns tillbaka. Det är åtminstone den och semledagen som jag har firat. 
 
Hur är det för er? Brukar ni fira kladdkakan eller pannkakans dag också? Det är förvisso en bra ursäkt man kan skylla på när man är sugen på något sött mitt i veckan. Eller hur? 
 
Simon tycker det var alldeles förträffligt bra när vi njöt av dessa redan för några dagar sedan. Jag förklarade då för honom att så är det när man är tillsammans med en som bloggar om allt man kan äta. Man får liksom ligga ett steg före så att jag hinner tipsa er om sådana här finurliga grejer. 
 
För idag har jag nämligen ett så bra tips till er. Jag vet ju att många av er jobbar på tisdag och inte kommer hinna stå och baka bullar som ska jäsa i flera omgångar hemma. Därför valde jag att testa göra nattjästa bullar. Vilket visade sig vara en jädrans bra grej! 
 
Så här går det till. Ni kommer redan ikväll röra samman ingredienserna till bulldegen. Den låter ni sedan stå på ert varmaste ställe i köket mellan 1-2 timmar. Så att degen hinner växa till dubbel storlek. Under tiden degen jäser kan ni äta middag med familjen och pyssla lite hemma. 
 
Innan ni går och lägger er för kvällen ska ni montera samman era bullar. Jag var tvungen att fylla mina med något som stack ut. Jag vet, jag vet...jag är hopplös! MEN. Det här blev så GOTT hörrni så ni kommer definitivt gilla att jag svävade ut lite från den "vanliga" kanelfyllningen. 
 
Ni börjar med att rulla ut degen till en stor rektangulär bit. Ovanpå den brer ni ut ett tjockt lager av kolasås. Jag köpte en burk med dulce de leche men man kan också köpa karamelliserad mjölk. Därefter strör ni över en blandning av socker och kanel ovanpå. Men vi är inte riktigt klara än...ni ska också strö över hackade valnötter också. OH YES! 
 
Jag ville denna gången ha en annan form på bullarna än vad jag brukar så jag rullade båda ändarna på degen mot varandra så att de möttes på mitten. Sedan skar jag med en kniv rätt över och fick därmed två bullar i ett. Fint tyckte jag. 
 
När ni är färdiga med detta och har lagt alla bullar på ett bakplåtspapper på en plåt och satt plastfolie över kan ni bara andas ut och låta bullarna sova gott i kylskåpet under natten. Dagen efter, alltså på kanelbullens dag kan ni när ni kommer hem efter en lång dag på jobbet bara sätta på ugnen och baka av dem tills de är gyllene. Hur bra låter inte det? 
 
Jag kunde inte låta bli och lägga till en härlig frosting gjord på citronsaft och florsocker. Det ger en sötsyrlig fräsch touch till den söta bullen som var så gott! 
 
Ah..det var allt för idag hörrni. Vad säger ni? Ska vi baka bullar ikväll och äta nygräddade bullar i morgon? SÅKLART VI SKA!
 
Nattjästa kanel- och kolabullar med valnötter & citronfrosting 
15 stycken 
 
DAG 1:
 
Deg 
 
0,5 dl varmt vatten 
3 tsk torrjäst 
3 msk socker 
1 dl mjölk 
1,5 tsk salt 
3 ägg 
150 g smör 
7-9 dl mjöl 
 
Blanda vatten, jäst och socker i en bunke. Låt det stå på bänken i cirka 3 minuter så att jästen kan lösa upp sig i vattnet. 
 
Smält smöret i en kastrull och häll därefter ner mjölken. Rör om och låt mjölken bli varm i smöret. Ta bort från plattan. Häll därefter ner smör- och mjölkblandningen tillsammans med salt och ägg i jästblandningen. Vispa därefter långsamt ner mjölet. Jag använde min matberedare när jag gjorde det här. 
 
Det ska bildas en deg. När degen lossnar från kanterna har du tillsatt tillräckligt med mjöl. Stjälp nu ut degen på ett lätt mjölat bord. Knåda den och forma till en boll. Lägg åter ner den i bunken och sätt plast på bunken. Ställ den på en ljummen plats och låt jäsa i 1-2 timmar. Degen ska växa till dubbel storlek. 
 
Fyllning 
 
1 burk karamelliserad mjölk eller dulce de leche 
1 dl muscovadosocker 
1,5 msk kanel 
2 dl hackade valnötter 
 
När degen jäst klart stjälper du ut den på ett lätt mjölat bord. Kavla ut degen till en stor rektangulär bit. Bred ut ett tjockt lager av kolasås på degbiten. Blanda samman socker och kanel i en bunke och strö därefter ut det ovanpå kolasåsen. Avsluta med att strö ut valnötter. 
 
Rulla nu de båda ändarna mot mitten så att det möts. Skär i skivor och lägg de dubbla snäckorna på en bakplåtsklädd plåt. Klä plastfolie ovanpå bullarna och ställ in dem i kylskåpet och låt de jäsa till nästa dag. 
 
DAG 2: 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och låt de gräddas i ugnen tills de är gyllene. I cirka 15-20 minuter. Överbaka inte för då blir det lättare torra. 
 
Ta ut och låt de svalna litegrann. 
 
Citronfrosting 
 
2-3 dl florsocker 
Citronsaft från 1 citron 
 
Blanda samman frostingen och justera mängden florsocker efter hur tjock du vill ha den.
 
 
SERVERA SÅ HÄR:
 
När bullarna svalnat ringlar du över frostingen. Ät och njut! 
 
Mhhmm...nybakade bullar! 
#1 - - Gustav Lagerträd:

Herregud så gott, älskar kola och citron! :)

Svar: Tack Gustav! Vad kul att du tittade in här och kommenterade :)
Alicia Hedlund