Min saftigaste morotskaka med cream cheese- & mascarponefrosting

Jag är så exalterad över att få visa er detta receptet idag! 
 
Ni vet känslan när man känner att man lyckats med något riktigt bra? Precis så känner jag över den här morotskakan med cream cheese- & mascarponefrosting. 
 
Jag har knappt några ord för den eftersom jag blev tagen av mig själv när jag satte första tuggan i en bitarna. Får man skryta på detta viset? 
 
Idag tillåter jag mig faktiskt göra det för jag har lyckats göra den godaste morotskakan jag smakat på! Så det så :) Därför delar jag också med mig av orimligt många bilder på denna ljuvliga kaka...jag kunde helt enkelt inte välja mellan dem så det blev en hel drös av bilder som laddades upp här. Men receptet finns längst ner på sidan för er som inte orkar läsa och titta på alla bilderna, hehe. 
 
Jag känner att jag måste förklara för er varför detta är den bästa morotskakan enligt mig. Den förtjänar verkligen sin förklaring! 
 
Så här är det. Kakan är den saftigaste kakan jag lyckats göra när det kommer till i vanliga fall "torra mjuka kakor". Mitt mål när jag gjorde denna var att göra en luftig och saftig kaka på samma gång. Jag ville samtidigt inte att den skulle vara så luftig att den smulades sönder och krävde alldeles för mycket kaffe för att svälja ner. Vilket är så jag ofta känner när jag smaskar i mig torra mjuka kakor. Är ni med mig? 
 
Så därför beslöt jag mig för att baka av min morotskaka till precis det stadiet när stickan är torr men kakan är ändå lite underbakad. Absolut inte överbaka en sådan här kaka hörrni! 
 
Därefter lät jag den svalna och toppade sedan med min frosting. Men istället för att servera kakan med en gång så ställde jag in min i frysen över natten. Morgonen därefter tog jag ut den och lät den tina i kylskåpet under dagen. 
 
Detta gjorde att kakan blev otroligt saftig och god. Jag vet inte hur den smakade innan jag ställde in den i frysen men jag kan givetvis tänka mig att det fungerar alldeles utmärkt det också. Jag har lovat mig själv att testa detta nästa gång för att jämföra. 
 
Men min metod om att frysa in den gjorde susen och jag får med handen på hjärtat säga att jag var LYRISK när jag åt denna kakan. Ah..så god! 
 
Men det är inte bara kakan som gör det. Frostingen måste vi prata mer om hörrni. Jag har nämligen inte gjort den klassiska smörfrostingen som vanligtvis brukar toppa morotskakan. 
 
Jag tycker att den blir för "tung" och gör istället så att det växer i munnen på mig. Jag vill ju kunna ha ett tjockt lager av frosting (som ni ser på bilderna) och därför behövde jag göra en frosting som inte smakade smör och var för mastig att ha på kakan. 
 
Så jag blandade cream cheese med mascarpone. Den mjuka och lena mascarponen blandade sig fint med den lätt syrliga färskosten. PERFEKT. Detta blir istället en "lättare" frosting som bara blandar sig fint i munnen tillsammans med kakan. Jag fick söta till den litegrann med florsocker och vaniljsocker, men sedan var den superb! 
 
Jag valde att inte snåla på min frosting men för er som tycker detta var lite väl i tjockaste laget kan bara halvera receptet nedan. Men såklart råder jag er att göra precis som jag gjorde, för det var minst sagt VÄRLDS! 
 
Jag tyckte det saknades ett litet crunch på toppen så jag strödde över rostade och saltade mandlar. Mums! Kan inte annat än att säga att det var en mycket god idé. 
 
Men nu är det slut på skrytandet för idag. Jag låter er (förhoppningsvis) dregla över bilderna och att ni bara känner att ni med en gång vill sätta igång och baka ni också. Det skulle vara så roligt att höra om ni lyckades med samma sak som jag. 
 
Min saftigaste morotskaka med cream cheese- & mascarponefrosting 
22 cm i diametern 
 
4 dl finrivna morötter (cirka 3-5 stycken) 
1,5 dl olja
2 ägg 
1,5 dl farinsocker 
0,5 dl socker 
1 tsk vaniljsocker 
0,5 tsk salt 
2 tsk kanel 
1 tsk kardemumma 
2,5 dl mjöl 
1 tsk bakpulver 
 
Sätt ugnen på 150-175 grader. 
 
Blanda morötter med olja. Vispa samman ägg, farinsocker, socker, salt, kanel, kardemumma och vanilj i en annan bunke. Det ska bara precis röras samman och häll därefter ner det till bunken med morötterna. 
 
Sikta ner mjöl och bakpulver och rör samman. Häll upp smeten i en rund smörad och bröad springform som är ungefär 22 cm i diametern. 
 
Ugnsbaka kakan i 20-25 minuter. Om stickan är torr är kakan klar, även kanterna ska ha lossnat litegrann från formen. Överbaka inte! Låt kakan svalna. 
 
Cream cheese- & mascarponefrosting 
 
500 g philadelphiaost 
250 g mascarponeost 
5 msk florsocker 
1 tsk vaniljsocker 
 
Vispa samman alla ingredienserna i en bunke. Låt springformen sitta kvar och häll frostingen ovanpå kakan. Då rinner inte frostingen ut för mycket. Jag ställde min ovanpå en tallrik. Sedan täckte jag den med folie och frös in kakan över natten. 
 
Ta ut kakan några timmar innan servering och låt den tina i kylskåpet. 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Toppa kakan med salta rostade mandlar precis innan servering. 
 
Wow, vilken kaka. Den tog mig minst sagt med storm! 
#1 - - Katarina:

Ser verkligen jättegod ut. Mängden på oljan fattas i ingredienslistan :)
Ha en fin fredag, kram!

Svar: Tusen tack Katarina för att du sa detta. Jag har lagt till mängden olja nu i receptet :) Kram!
Alicia Hedlund

#2 - - Monika:

Hej, det här receptet måste jag testa. En liten fråga bra, är det verkligen inget smör eller olja alls i receptet?=)

Svar: Hej Monika! Tusen tack för att du uppmärksammade detta. Jag har skrivit dit mängden olja i receptet nu, hade missat det :)
Alicia Hedlund

#3 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

gud va gott de ser ut

Svar: Tusen tack!
Alicia Hedlund

#4 - - Amelia:

Åh vad gott det ser ut!

Svar: Tusen tack Amelia! :)
Alicia Hedlund

#5 - - Marie Bergman:

Alltså den ser helt magisk god ut!! =)

Svar: Vad roligt att du tycker det Marie. Tack! :D
Alicia Hedlund