Popchipbarks med mars & mini marshmallows

Vem är så redo att avsluta veckan med popchipbarks?! JAG ÄR, JAG ÄR! 
 
För det första jag förstår om ingen av er nappade på rubriken över detta receptet. Dessa livsfarligt goda godisarna hade tills för 5 minuter sedan inget namn. Nepp och det här med att komma på egna namn till det man gör är svårt hörrni. 
 
Speciellt med dessa godisarna för de innehåller lite av varje så att säga. De innehåller allt som får mina smaklökar att bli sötsugna med en gång. De är med andra ord livsfarliga för mig. 
 
Vad passar inte bättre med att avsluta veckan och helgen med något livsfarligt gott?! Jag är så på det och jag önskar jag kunde dela med mig av dessa till alla er som också är sugna på en lugn kväll, moffandes på dessa barksen framför en film. 
 
Men okejdå, det närmaste jag kan komma det är ändå att dela med mig av receptet. Det ni ser på bilderna är en blandning av digestivekex, chips, popcorn, kolasås, marshmallows, mars och choklad.
 
Jag vet, jag vet. NO WORDS NEEDED. 
 
Förstår ni namnvalet nu? Pop = popcorn. Chip = chips. Ja ni förstår grejen. Barks vet jag inte vad det kommer ifrån faktiskt. Jag har fått bark ifrån de klassiska recepten som syntes överallt på nätet i julas på alla chocolate barks. Så därav mitt egna påfundna namn --> POPCHIPBARKS. 
 
NICE. 
 
Jag låter er ha helt fria händer och toppa dessa med ert favoritgodis. Så det ni behöver göra är att fördela ut digestivekex på en bakplåtsklädd plåt. Ovanpå strör ni över era favorit chips och poppade popcorn. 
 
Sedan kokar ni snabbt samman en kolasås på spisen. Jag tror säkerligen att karamelliserad mjölk fungerar alldeles utmärkt också om man inte orkar koka sin egen. Det är ju trots allt söndag om man är ganska så trött (nu pratar jag kanske för mig själv, hehe). Ni häller sedan köpt eller hemmakokt kolasås över kexen, chipsen och popcornen. 
 
Tillsist strör ni över det NI gillar bäst. Jag strödde över mini marshmallows, mars och hackad choklad. Men här kan man låta fantasin sväva fritt. Tänk er nötter eller varför inte jordnötssmör?! Åh herregud, jag får göra dessa igen, klart jag måste testa med jordnötssmör! 
 
Hur som helst, sedan sätter ni snabbt in plåten i ugnen om ni vill att chokladen ska smälta något. Sedan har ni TVÅ val. 
 
Antingen så äter ni dem direkt. De kommer trilla sönder och det kommer inte vara snyggt. MEN, det kommer vara så jädrans gott och till och med värt lite kladd. För er som vill låta de stelna får vänta en liten stund innan ni bryter eller skär dem i mindre bitar. Jag har testat båda alternativen och jag gillar vilket som. 
 
Popchipbarks med mars & mini marshmallows 
 
15 stycken digestivekex 
2 dl salta chips, lätt krossade 
3 dl poppade popcorn 
80 g grovt hackad mars 
50 g grovt hackad choklad 
1 dl mini marshmallows 
100 g rumstempererat smör 
1 dl socker 
0,5 tsk salt 
 
Sätt ugnen på 250 grader. 
 
Lägg ut 15 stycken digestivekex i ett lager på en bakplåtsklädd plåt. Toppa kexen med krossade salta chips och poppade popcorn. 
 
Mät upp smör, socker och salt i en kastrull och låt det koka upp på spisen. Sänk värmen och sjud försiktigt i cirka 5 minuter eller tills den är gyllene. Beroende på hur kraftfull kolasmak du gillar kan du låta den sjuda någon minut längre. Akta så det inte bränns! I början kan smöret och sockret skikta sig men efter 3-4 minuter ska det ha sjudit samman. 
 
Häll kolasåsen över kex/chips/popcornblandningen. Strö tillsist över marshmallows, hackad choklad och mars. 
 
Om du vill att chokladen och marsen ska smälta litegrann kan du sätta in plåten i ugnen på 250 grader i 30-60 sekunder. Man får vara väldigt försiktig så att det inte bränns, håll koll hela tiden! 
 
Låt de sedan svalna, gärna i kylskåpet i cirka 30 minuter innan du skär i dem. 
 
Okejdå. Jag får väl erkänna. Om jag inte skulle fotat dessa så hade jag nog ätit dem direkt från plåten. I soffan. Med en film. OH YESS!
#1 - - a n n i k a:

Gott!

#2 - - Veronica Wallgren:

Åh gud vad gott det såg ut :)

Svar: Tack så otroligt mycket!
Alicia Hedlund

#3 - - Hedvig Isacson:

Ååååh, dreglar ju för fullt här!!! Går liksom inte att motstå...det här med att komma på egna namn är svårt. Namnet låter ju aldrig lika gott som bakverket #ilandsproblem Har samma problem som du men tänker att det man blir bättre ju mer man övar;) har en hemsk vecka med alldeles för mycket plugg framför mig men hoppas din vecka blir bättre:) Kram<3 Hedvig

Svar: Hehe, det var ju det som var tanken Hedvig, så vad bra att jag lyckades! Vad synd att du inte var här så jag kunde bjuda dig ;) Jepp, det är inte lätt, vi får fortsätta öva på :). Åh nej vad tråkigt. Lycka till, jag vet som sagt hur det känns och den här veckan är det inte så mycket plugg och det är SKÖNT! Men du klarar det fint! Ett tips är att ha mycket bakverk i närheten...då går det lite lättare med plugget ;) Kram!
Alicia Hedlund

#4 - - Fröken:

Vilken härlig blogg du har! Fullt med inspirerande bilder och recept... :-)

Svar: Tack, vad glad jag blir att du tycker så!
Alicia Hedlund

#5 - - Nina Hansson:

Smaskigt ser det ut att vara i alla fall :-) Kram

Svar: Tack! :)
Alicia Hedlund