Rostad sötpotatis med vispad ricotta, färska fikon & pistagenötter

Hur många av er älskar denna potatis lika mycket som jag?
 
För visst är det något speciellt med sötpotatis? Jag tycker den är värd varenda extra krona i jämförelse med vanlig potatis. Den söta smaken är så god och att potatisen är orange gör mig bara gladare! Jag har sett att det finns lila sötpotatis också, men den har jag aldrig provat. Någon av er som har gjort det? Jag undrar om den smakar likadant. Jag får prova helt enkelt!
 
Igår hörrni, var jag dock inte vän med sötpotatisen alls. AH...
 
Jag skulle nämligen testa att göra nudlar av sötpotatisen. I min spiralizer...Det var bara det att mitt finger lyckades komma i mellan och jag skar mig i fingertoppen. Blodet ville inte sluta rinna och jag satt länge och väl och funderade hur jag skulle få stopp på det. 
 
Jag har alltid varit lite känslig för blod så jag ville inte heller ta bort alla de lager av papper jag virat runt fingret för att ta mig en närmare titt. Jag hade bara plåster hemma och det skulle inte hjälpa att sätta på fingret just då. Simon jobbade i Frölunda och jag var ensam. Typiskt. 
 
Vilken tur att jag då har världens finaste vänner som ryckte ut och kom till mig. Jag ringde Caroline och 10 minuter senare var hon och Johannes hos mig. Johannes fick plåstra om mig och jag slapp titta ner i såret. Puh.. 
 
Choklad hade tjejen med sig också. Vilken pingla va? Så tacksam för att de kunde komma och hjälpa mig! 
 
Jag kan meddela att carbonaran jag gjorde av sötpotatisnudlarna var AWESOME. Så det gjorde mig lite mer munter åtminstone. 
 
Lika god måltid som sötpotatisen levererade igår var också den här rätten där potatisen nästintill fick glänsa själv på tallriken, så god är den enligt mig. Men tillbehören som ändå finns här på tallriken hjälper den bara att glänsa mer. Mhhmmmm..detta var så gott! 
 
Det ni ser på tallriken är ugnsrostad sötpotatis som serveras tillsammans med en uppvispad ricotta (för att den blir så mycket krämigare och godare om man vispar den), färska fikon och pistagenötter. Jag menar, YES, YES, YES. Hur kan detta bli fel? Nepp, det blir bara så rätt. Enkelt är det också. Hur bra?
 
Under tiden potatisen blir mjuk och får en fin yta i ugnen fixar ni samman tillbehören på tallriken. På tallriken ska det finnas vispad ricotta, pistagenötter, färska fikon, balsamico, färsk timjan och gröna salladsblad om ni vill öka på grönsakerna. 
 
Vi serverade grillad kycklingfilé till också. Mest för att Simon saknade sina proteiner. Han och sina proteiner alltså...Jag skulle däremot kunna äta den här potatisen som den var utan något tillbehör men om ni saknar något vid sidan om potatisen på tallriken kan ni göra som Simon och lägga till det. Kyckling? Kött? Halloumi? Vegoburgare? Fisk? Det mesta passar till det här? Kanske är ni sugna på lite charkisar till? 
 
Hur som helst så tycker jag att ni definitivt ska prova er på denna smakkombinationen. Om ni inte har provat sötpotatis ska ni ge det en chans med en gång tycker jag! 
 
Innan jag lämnar er idag måste jag påminna er om tävlingen jag har tillsammans med Kitchen Time. Ni har chansen att vinna kakstansar som är en räddare i bakningen kan jag lova er. Kika in på detta inlägget och läs mer --> Brioche med vit chokladmascarpone, färska körsbär & flagad mandel.
 
Idag är det inte bara en vanlig måndag och en ny start på en arbetsvecka. Idag är det mammas födelsedag och jag skickar alla mina grattis hälsningar till henne. Puss på dig min fina mamma, jag önskar jag kunde vara hos dig idag!
 
Rostad sötpotatis med vispad ricotta, färska fikon & pistagenötter 
2 portioner
 
Rostad sötpotatis 
 
2 stycken sötpotatisar, delade på hälften 
Olja + flingsalt 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Massera in olja på den skurna sidan på potatisen. Strö över lite flingsalt ovanpå. Lägg därefter den skurna sidan nedåt på en bakplåtsklädd plåt. Ugnsrosta sötpotatisen i ungefär 30 minuter eller tills de blivit mjuka.  
 
Vispad ricotta 
 
250 g ricotta 
Citronzest från 1 citron 
 
Vispa samman ricotta och citronzest i en bunke tills ricottan blivit mjuk och krämig. 
 
Till servering:
 
2 stycken färska fikon, delade på hälften 
1 dl rostade, salta pistagenötter 
2 dl gröna salladsblad, alt ruccola eller bladspenat 
Balsamico 
Färsk timjan 
 
SERVERA SÅ HÄR: 
 
Fördela ut salladsbladen på två tallrikar. Lägg två sötpotatishalvor samt fikon ovanpå salladsbladen. Strö över pistagenötter och ringla över balsamico. Lägg en klick vispad ricotta vid sidan av och toppa med färsk timjan.  
 
Vem vill äta sötpotatis till middag idag? :) 
#1 - - Emma -Merakibeauty.se:

åh så gott, älskar sötpotatix!

Svar: Vad roligt! Hoppas du testar detta då för det är farligt gott :)
Alicia Hedlund

#2 - - Katarina:

Jag älskar sötpotatis. Just nu kombinerar jag den med smält kokosolja, så gott! Vispad ricotta skall jag testa, tack för tipset.
Hoppas ditt finger är okej. Kram och ha en fin dag!

Svar: Åh det lät ju helt fantastiskt gott! Tack själv för det tipset :) Fingret börjar bli bättre, tack och lov! Detsamma önskar jag dig!
Alicia Hedlund

#3 - - Charlotte Uleskog:

Gillar verkligen sötpotatis och din kombo! Känns enkelt men ändå festligt!

Svar: Vad roligt att du gillade det. Hoppas du vågar prova det hemma :)
Alicia Hedlund

#4 - - Jossan:

Mums, ser ju helt fantastiskt gott ut! :)

Svar: Tack Jossan!
Alicia Hedlund

#5 - - Taramella:

Jag avlider! Haha, det ser så galet gott ut och bilderna du tar är ju bara guld!

Svar: Åh vad glad jag blev av att läsa det här! Tack så oerhört mycket :)
Alicia Hedlund

#6 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Det här låter PRECIS som en rätt jag skulle lagat! Jag älskar sötpotatis! Har alla ingredienserna hemma, så ska testa ditt recept. Ett tips är att krydda sötpotatisen med kanel (utöver olivolja, salt och peppar) - det blir riktigt smarrigt! :)

Svar: Vad kul Louise! :D Hoppas du kommer gilla det :) Åh, det var ett bra tips. Jag älskar att spetsa med kanel. Det blir galet gott!
Alicia Hedlund

#7 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott! Sötpotatis är verkligen galet gott :)

Svar: Ja det håller jag med dig om! Detta receptet är dessutom så enkelt att göra också! Super :)
Alicia Hedlund

#8 - - Elise:

Mums, det ser helt himmelskt gott ut!! :D

Svar: Vad roligt att du tycker det! Tack! :)
Alicia Hedlund

#9 - - Fanny:

Gud så gott det verkar!

Svar: Tack så mycket Fanny! :D
Alicia Hedlund

#10 - - Johanna :

Åh, sötpotatis som är så himla gott! Ska testa denna variant nästa gång!

Svar: Vad roligt att du vill testa mitt recept Johanna! Jag hoppas du tycker om det precis lika mycket som jag :)
Alicia Hedlund

#11 - - Rockahappy:

Så gott det ser ut! :-D

Svar: Tack så mycket :D
Alicia Hedlund

#12 - - Ellen:

ÅH så gott!!! Älskar sötpotatis

Svar: :D
Alicia Hedlund

#13 - - emozy.blogg.se:

älskar sötpotatis, så gott

Svar: Håller helt med dig, det är så gott verkligen :)
Alicia Hedlund

#14 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Jag är jättekänslig för blod, blev lätt illamående av att bara läsa inlägget >.< Men rätten ser himla smarrig ut, även om jag faktiskt tycker att sötpotatis är just för söt för att inta som måltid.

Svar: Åh nej förlåt Julia! Hehe, men tack så mycket för att du ändå tyckte sötpotatisen såg god ut :)
Alicia Hedlund