Paris-brest fylld med päron- & mascarponekräm

I morgon är det JULAFTON! 
 
Hur firar ni jul i år? 
 
Vi har inga särskilda traditioner som vi gör varenda jul. Det har alltid varit svårt för oss då många i min familj har jobbat under julen, vilket jag själv också har fått göra. Jag och Simon vill helst vara på samma ställe på julafton och har därför ofta åkt runt till flera för att hinna säga God Jul till alla familjemedlemmar. 
 
I år har vi låtit själva julafton gå i det lugna tempot och stannar på ett ställe hela dagen. Vi ska fira hemma hos min mamma och pappa och jag ser så fram emot det. I morgon är det dags! 
 
Ni vet när man vaknar lite för tidigt för att det är en dag som man sätt fram emot så länge? När man ivrigt ligger och väntar i sängen på att klockan ändå ska röra sig mot en hyffsad okej tid att gå upp till. Jag brukar slå upp ögonen tidigt. 
 
Jag längtar efter att höra hur det prasslas och låter från porslinet när det slår mot varandra när mamma dukar upp för frukost. Kanske pappa gör en god äggröra och värmer ett gott bröd i ugnen. Doften av kaffe är det jag ofta möts av först. Underbart för en kaffeälskare som jag! 
 
Efter en mysig lång frukost kan förberedelserna för julbordet dra igång. Jag älskar att pyssla i köket utan stress. När man har god tid på sig och stämningen är härlig. Jag hoppas att familjen gör sig redo för julmusik på högsta volym imorgon..hehe. 
 
Jag ska krama på lillebror och jag har även turen i år att farmor och farfar kommer vara med. Vi brukar dela upp oss och fira varannat år och i år är det vår tur att ha dem hos oss. Underbart! 
 
Jag har lite planer på roliga aktiviteter jag ska stimulera familjemedlemmarna med..men det låter jag vara hemligt så länge. 
 
Idag delar jag med mig av en dessert som jag länge varit nyfiken på! Nämligen ett Paris-brest! Desserten kom till för att fira cykelloppet mellan Paris och Brest. Desserten ska likna ett cykelhjul och är gjort av choux deg och är fylld med en smaksatt kräm och dekoreras med flagad mandel. 
 
Jag kunde inte låta bli att tänka på att den här desserten skulle passa så bra till jul. Så jag provbakade och testade OCH det här är en helt fantastiskt god dessert som helt klart är värd att bjudas på till julfirandet! 
 
Den här desserten är inte svår alls att göra men det krävs att man har tid att vänta ut den i ugnen en stund och att man har en bra spitspåse hemma. 
 
När ni rört samman er deg och fyllt den i er spritspåse är det nämligen bara att spritsa ut degen i en rund cirkel på ett bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel. Sedan är det dags att ugnsbaka den och jag fann det enklast att på högre värme de första 20 minutrarna ugnsbaka den till gyllene och därefter sänka värmen för att låta den sakta gå klart i mitten. 
 
Den första tiden ger alltså kakans struktur och färg medans de sista minutrarna låter insidan gå klart. Under tiden den gräddas kan ni göra er päron- & mascarponekräm. 
 
Jag kunde inte låta bli att använda mascarpone i krämen som annars baseras på grädde och päronpuré. Mascarponeosten ger en härlig smak och en tyngd till krämen som jag älskar. Vispa samman den och lägg den i en spritspåse. När kakan sedan svalnat skär du den i två halvor, enklast med hjälp av en brödkniv och fyller därefter underdelen med krämen. Lägg på locket och VOILA! 
 
Pudra över florsocker och skär i bitar (jag använde saxen och klippte försiktigt i degen). SERVERA! 
 
Paris-brest fylld med päron- & mascarponekräm 
En krans som är cirka 18 cm i diameter 
 
Choux deg 
 
100 g smör 
1 dl vatten 
2,5 dl mjöl 
1 msk florsocker 
En nypa salt 
4 ägg, uppvispade i en skål 
 
Flagad mandel
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Rita upp en cirkel som är cirka 18 cm i diameter på ett bakplåtspapper. Vänd det upp och ned och lägg på en plåt. 
 
Mät upp smör och vatten i en kastrull. Smält samman smöret med vattnet och häll sedan ner mjöl, florsocker och en nypa salt. Rör med en träslev tills det bildats en glansig deg som lossnar från kastrullens kanter. Häll sedan degen över till en bunke och vispa den med hjälp av en elvisp tills degen svalnat litegrann. Den ska vara fingervarm. 
 
Börja sedan vispa ner lite av de uppvispade äggen i taget. Vispa i så mycket ägg som behövs för att få degen smidig men inte för lös. Tänk på att du ska kunna spritsa ut den på bakplåtspappret sedan. Jag fick lite äggsmet över som jag sparade och penslade ovanpå sedan. 
 
Skopa över degen till en spritspåse och spritsa ut en cirkel efter det du ritat på pappret. Spritsa därefter en cirkel på insidan av den cirkeln. Smeten får röra vid varandra. Det sista du har kvar spritsar du i skarven ovanpå cirklarna. Om du har smet kvar kan du spritsa ut det där du tycker det ser lute tunt ut. 
 
Pensla sedan med äggen du har kvar och strö över flagad mandel. 
 
Sätt in i ugnen och grädda först i 20 minuter. Därefter kan du sänka värmen och lägga folie över om du tycker den fått för mycket färg. Du ska nu ugnsbaka den ytterligare 20 minuter. 
 
Ta ut och låt svalna på galler. 
 
Päron- & mascarponekräm 
 
250 g mascarpone
2,5 dl vispgrädde
1 dl socker 
1 dl päronpuré (jag köpte färdig från barnhyllan) 
1 tsk äkta vaniljpulver 
 
Florsocker, till dekoration
 
Vispa upp grädden tills hårda toppar bildas. Vispa därefter ner päronpuré, socker och vaniljpulver. Vänd sedan ner mascarponeosten. Om du vispar med elvisp blir den lätt lös. 
 
Häll upp krämen i en spritspåse. 
 
MONTERA OCH SERVERA SÅ HÄR: 
 
Skär med hjälp av en brödkniv degen i två halvor. Spritsa ut krämen på underdelen och lägg därefter på locket. Pudra över lite florsocker. 
 
Skär i önskvärda bitar och servera! 
 
TIPS! Servera gärna med pocherade eller färska päronhalvor. 
 
GOD JUL ÖNSKAR JAG ER ALLA! 
0 kommentarer

Kategorier: Efterrätter, Jul;
Taggar: Flagad mandel, Jul, Mascarponeost, Paris breast, Päron, Päronkräm