Kantarell och pumpa bovetecrêpes med rostad vitlökskräm & picklad rödlök

 
Har ni varit ute och plockat några kantareller? 
 
 
Jag önskar att jag hade gjort det. Men jag måste erkänna att dessa har jag köpt i affären. 
 
Sen jag flyttade till storstaden så har det här med att ta sig ut till naturen och skogen blivit ett projekt som jag sällan tar mig tid till. Jag bor mitt i centrala Göteborg och är mer än nöjd med det men ibland saknar jag närheten till friluftslivet. 
 
Hur har er helg varit? Min har varit underbar. Att få träffa en efterlängtad vän som man inte har sett på så länge var verkligen fantastiskt. En lite notering dock var att min förkylning gick över till nästa "fas" och jag tappade rösten mitt i allt. Men vet ni? Den är tillbaka nu och förkylningen är snart helt borta (förhoppningsvis...). YEEYYY. 
 
 
Jag har hursomhelst tänkt på de där kantarellerna sen innan min semester till USA. Ni förstår, jag missar inte för något i världen att äta kantareller minst en gång när de är i säsong. Så nu var det dags. 
 
Att tillaga något gott av kantareller är verkligen inget svårt. Du kan stoppa dem i vad som helst och det blir en lyckad måltid tycker jag. Men jag brukar tycka det är allra godast att smörsteka dem och ha dem på en skiva bröd. Eller göra en god stuvning av dem. 
 
Men i år ville jag testa något annat. 
 
 
Hösten är inte min favorit årstid men det finns trots min negativa inställning till vädret några guldkorn även med hösten. Ett av dem är att jag kan köpa pumpa i mängder. Min kärlek till pumpan alltså, jag bara ÄLSKAR den. Så ni kommer förmodligen få se en hel del recept med pumpa i framöver... 
 
Så givetvis kunde jag inte motstå kombinationen pumpa och kantarell. Det visade sig också vara en mycket bra kombination som ni bara måste testa! 
 
 
Eftersom jag inte ville lägga kantarell- och pumpafräset (som också innehåller massor med parmesan, ÅH) på en macka som jag vanligtvis hade gjort slog det mig att jag kunde göra crêpes. 
 
Sen spann bara inspirationen vidare och crêpesen fylldes med en himmelskt god rostad vitlökskräm och det hela serverades tillsammans med färsk bladspenat och picklad rödlök. 
 
 
Crêpesen är glutenfria och gjorda på bovetemjöl. Mjölet ger så fantastiskt god smak och jag älskar att jag faktiskt känner att pannkakan smakar något och inte bara är där som tuggmotstånd. Men ni är såklart fria att använda vilken mjölsort ni vill och för er som är glutenintoleranta är detta receptet kanon! 
 
Vitlökskrämen är gjord på philadelphiaost och hel rostad vitlök. När man rostar vitlöken i ugnen ändrar den karaktär och får istället en söt och len smak. Vilket gör sig perfekt ihop med kantarellerna och pumpan eftersom jag tycker att vitlöken inte skulle ta över för mycket i de här crêpesen. 
 
Den picklade rödlöken var bara en ren chansning och det blev en bra chansning. Det lovar jag er! Sötsyrlig lök ovanpå dessa crêpesen satte pricken över i:et enligt mig. 
 
Passa på att göra något med kantarellerna som finns nu hörrni, de är ju ljuvligt goda och får inte missas för allt i världen! Ahhh..Jag vet inte hur det ser ut utanför ert fönster men här i Göteborg har hösten kickat igång ordentligt. Så vad passar inte bättre än att mysa ner sig med krämiga crêpes en måndag som denna? Nää jag tänkte väl det. Låt mig veta vad ni tyckte! 
 
 
Kantarell och pumpa bovetecrêpes med rostad vitlökskräm & picklad rödlök 
2 personer 
 
Bovetecrêpes
8 stycken 
 
2,5 dl bovetemjöl 
3,5 dl vatten 
1 ägg 
0,5 tsk salt 
Smör att steka i 
 
Blanda mjöl och vatten i en bunke. Vispa in ägg och salt med hjälp av en elvisp. Ställ in smeten i kylskåpet och låt vila i minst 30 minuter innan du steker dina crêpes. Desto längre du låter smeten stå i kylskåpet desto mer bubblor  kommer att avta och crêpesen kommer inte lika lätt gå sönder när du steker dem. Jag lät min smet stå i kylskåpet i 2 timmar och mina crêpes höll fint och var lätta att vända! 
 
Picklad rödlök 
 
2 rödlökar 
1,5 dl vatten 
1 dl socker 
0,5 dl ättika 
 
Skiva löken tunt och lägg den i en burk eller skål. Koka upp vatten, socker och ättika i en kastrull. När sockret löst upp och det har blivit en klar lag ta bort från värmen och häll den över löken. Låt den svalna helt innan du ställer in den i kylskåpet. Är som allra bäst när man förberett den dagen innan den ska ätas. 
 
Rostad vitlökskräm 
 
1 hel vitlök 
200 g philadelphiaost 
2 msk färsk eller fryst hackad basilika 
1 tsk citronsaft 
Salt & peppar 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Skär av toppen på vitlöken och ta bort det skalet som sitter löst. Lägg vitlöken på en bit aluminiumfolie och häll ungefär 1 tsk olja på toppen. Klä in löken i folien men låt en liten lucka vara öppen. 
 
Ugnsrosta den i 30-45 minuter eller tills vitlöken mjuknat och blivit gyllene. Ta ut och låt svalna lite innan du trycker ut löken från dens skal och mosa den med hjälp av en gaffel till en massa. 
 
Blanda sedan philadelphiaost, den mosade vitlöken, basilika och citronsaft i en skål. Smaka av med salt och peppar. Ställ in i kylskåpet tills den är redo att användas. 
 
Kantarell- och pumpafräs 
 
150 g kantareller 
150 g butternutpumpa 
1 dl riven parmesanost 
Salt & peppar 
Smör att steka i 
 
Borsta kantarellerna rena, ansa dem och skär dem i mindre bitar om de är stora. Skala pumpan och skär köttet i små, fina tärningar. Smörstek alltsammans tills pumpan mjuknat och det har fått fin färg. Vänd då ner parmesanost och krydda med salt och peppar. Ta bort från värmen. 
 
SÄTT IHOP SÅ HÄR: 
Bred ut ett lager av den rostade vitlökskrämen på en crêpes och toppa med kantarell- och pumpafräset. Servera med picklad rödlök, färsk bladspenat och riven parmesanost. 
 
 
Skippa inte den picklade rödlöken ändå om ni tycker det låter som en konstig kombo! Jag LOVAR, det är det inte!
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

#2 - - Silja:

Verkar gott men mycket ingredienser ☺️

Svar: Tack så mycket Silja! Åh, ja ibland kan det skrämma en men detta receptet vore inte lika gott utan alla ingredienser. Hoppas du inte känner dig rädd för att prova dem ändå! :)
Alicia Hedlund