Salted caramel chocolate cheesecake (+ bildbomb)

 
VARNING för bildbomb! 
 
 
Jag har nämligen maxat detta inlägget med bilder. Förmodligen kommer ni titta på dem och tänka att många ser likadana ut och ja så kan det vara. Men jag kunde helt enkelt inte bestämma mig vilka jag skulle välja..
 
Helst hade jag velat ta minst dubbelt så många till..Men fick bärga mig! 
 
 
Nu var det ett tag sedan jag gjorde en massiv kaka så det var verkligen dags. Jag visste med en gång vad jag skulle försöka ge mig på för efter besöket på Cheesecake factory i USA ville jag hem och kopiera dem med en gång. 
 
Åh fy fanken vad jag och C-lin (den bästa vännen på jorden) var mätta den kvällen efter besöket på Cheesecake factory. Ett tips till er som ska besöka Cheesecake factory är att komma dit på tom mage! Hehe.. 
 
Alltså kolla in deras meny..bara gör det. 
 
 
Efter ni har läst deras meny så kan jag meddela er om att om ni vill försöka göra er egen kopia från menyn så har jag ett väldigt bra recept att dela med mig av. 
 
Jag var ganska så pirrig (jag vet jag är världens nörd) när jag skulle skära i kakan för första gången. Jag visste verkligen inte om jag hade lyckats få till den som jag ville ha den. 
 
MEN HALLÅ. Det blev precis som jag ville ha den. <--- SANT!
 
 
Okej vi börjar nedifrån på kakan.  
 
Skalet är gjort på pretzels. Men det går lika bra att göra den på salta pinnar. Jag sökte efter sältan som skulle bryta av och det blev riktigt bra. Men jag råder er, vilket jag råder mig själv också till nästa gång (DET KOMMER GARANTERAT BLI EN NÄSTA GÅNG) att dubbla receptet på pajskalet. 
 
Jag tyckte det blev lite för mesigt och hade velat ha mer. Det räckte absolut men jag tyckte ändå att det kunde märkts mer. I receptet nedan är det exakt så som jag gjorde den denna gången. Men om ni vill, dubbla gärna receptet och återkom till mig om ni provar! Jag är nyfiken på hur det blir! 
 
 
Ovanpå kommer lagret med den godaste, krämigaste choklad cheesecake fyllningen jag lyckats med. 
 
Eller ja nu kanske jag ljuger en aning för jag brukar faktiskt aldrig göra mina cheesecake på det här viset. Jag gör den klassiska frysta kakan som vi alltid gjort hemma hos mamma & pappa. 
 
Den här bakas i ugnen, serveras kall men är så långt ifrån glasskänslan som det kan bli. För tjejen som älskar den frysta varianten måste ändå medge att det här nästan var bättre. Jag som ÄLSKAR kladdiga kakor. 
 
Jepp det här kan faktiskt nästan slå den frysta varianten.  
 
 
 
Och sen? 
 
Efter att ha varit på Cheesecake factory så förstod man att där snålar man inte. För er som är nyfikna så smakade jag på dessa varianterna, HÄR, HÄR och HÄR
 
Alltså kolla bara, de serverar ju GRÄDDE till. Jag menar, det hade inte behövts.. 
 
Jag måste berätta en liten rolig parantes. Vi hade inte ätit middag innan vi kom dit men vi kände att vi inte kunde gå på och äta cheesecake enbart den kvällen så vi skulle bara äta "litegrann" innan (det hade vi verkligen inte behövt, hehe). 
 
En av rätterna vi åt var att vi delade på en nachostallrik med massor av goda tillbehör. Vi satt och mumsade på den när servitrisen kommer och plötsligt frågar om vi vill få den i en "doggy bag". Vi förstod inte riktigt varför, vi var ju mitt uppe i att äta av den och kände oss inte alls klara. Men vi nickade och nachosen åkte ner i en plastlåda. Men vi förstod varför efteråt men tanke på att hon snabbt stack in menyn på alla cheesecakes i händerna på oss. Hon var ju såklart orolig över att vi inte skulle beställa in från deras cheesecakemeny. Åtminstone är det så vi upplever situationen när vi skrattar åt det efteråt. 
 
Men det kanske var bra det, att hon gjorde så. För annars hade vi inte orkat skrapa tallrikarna och för er som är nyfikna, det var aldrig någon som orkade äta upp nachosen heller. Haha, ja jissus vilken kväll! Jag vill tillbaka dit med en gång!
 
 
Okejdå jag ska inte tappa fokus mer från kakan. Vad händer då efter det krämiga och alldeles underbara cheesecakelagret?! 
 
Jo en frosting kommer. Jepp ni läste rätt. En frosting som smaksätts av den helt FANTASTISKA (kan fanken inte beskriva denna med ord knappt) salted caramelsåsen som ligger på toppen av kakan. Alltså åh, åh, åh. 
 
Men frostingen är bara där för att bryta av mot chokladlagret och för att låta övergången till caramelsåsen bli så bra som den kan bli. Jag vet vad ni tänker nu. Men nej det blir inte för mycket. Det blir bara helt perfekt.
 
 
 
 
Den här caramelsåsen är för mig lite speciell. Jag har gjort en del kolasåser tidigare men aldrig på detta viset. Hemligheten med den här är att det är en skvätt whisky och äppelcider i den. Jag vet att vissa kan ha svårt för whiskysmaken och då är det helt okej att byta ut mot enbart äppelcider. 
 
Men smakerna från äppelcidern och whiskyn sätter en liten extra tvist. Jag älskar att tvista till det och här blir det bara så bra. Så om ni vågar, prova att ha båda i! Jag tror ni kommer gilla det! 
 
 
Så när caramelsåsen är på toppen är den klar och redo att ätas. Vad som krävs från er där innan är mest lite väntetid. Man måste låta cheesecakelagret svalna innan man lägger på frostingen och såsen. 
 
Men jag anser att det inte är någon större ansträngning alls. Kanske lite jobbigt att vänta om man är som jag, otålig. Men det är värt det. 
 
 
 
Låt oss ändå komma överens om att salted caramel chocolate cheesecake kommer göra er helg fulländad?! 
 
 
Salted caramel chocolate cheesecake 
cirka 20 cm i diametern 
 
Pretzel crust 
 
3 dl pretzel (alt salta pinnar) 
0,5 dl farinsocker 
4 msk smält smör 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Mixa pretzels tillsammans med sockret och smöret tills det är helt slätt. Tryck ut smulet i en rund form med avtagbarkant. Ugnsbaka i cirka 10 minuter och ta ut och ställ sedan åt sidan. 
 
Chocolate cheesecake 
 
100 g choklad, ljus 
100 g choklad, mörk 
200 g philadelphiaost 
1 dl socker 
2 ägg 
0,5 dl grädde 
 
Börja med att smälta chokladen. 
Vispa philadelphiaost och socker i en bunke. Häll därefter ner grädden och vispa ytterligare litegrann innan du kläcker ner äggen och vispar lite till. 
Sätt elvispen på lägre hastighet och häll sakta ner den smälta chokladen och vispa tills allt blandat sig ordentligt. 
 
Häll cheesecakesmeten ovanpå pretzelskalet och ugnsbaka därefter kakan i cirka 25-30 minuter. Kakan ska dallra lite när man vippar på formen efter tidens slut. Låt den svalna helt, helst några timmar i kylskåpet eller över natten. 
 
Salted caramel 
 
2 dl grädde 
2 dl socker 
1 dl flytande honung 
0,5 dl whisky (går att byta ut till äppelcider om man föredrar det)
0,5 dl äppelcider
25 g smör 
0,5 msk vaniljpulver 
En nypa flingsalt 
 
Häll ner socker, honung, whisky och äppelcider i en kastrull. Låt det koka upp och sjud det sedan i cirka 10 minuter utan att röra om under tiden. Blandningen ska få en gyllenbrun färg. 
 
Tillsätt grädden, smöret och vaniljpulvret och sjud nu tills såsen få en konsistens som är lite tjockare än kolasås. Rör nu om så ofta du kan. Det tog cirka 15 minuter för min att bli rätt konsistens. När den är klar ställ såsen åt sidan och rör ner en nypa flingsalt. 
 
Häll över 0,5 dl sås i en skål till frostingen. 
 
Caramel frosting 
 
100 g rumstempererat smör 
50 g philadelphiaost 
2 dl florsocker 
0,5 dl salted caramel (såsen från ovan) 
1 tsk vaniljpulver 
En nypa flingsalt 
 
Lägg philadelphiaost, florsocker och smör i en bunke och vispa samman med hjälp av en elvisp. Vispa tills det blir fluffigt i cirka 2-4 minuter. 
Häll därefter ner caramelsåsen, vaniljpulver och en nypa flingsalt och vispa ytterligare 2 minuter.
 
SÄTT IHOP DIN CHEESECAKE SÅ HÄR:
 
Det är viktigt att cheesecaken har svalnat helt innan du börjar.
Om din salted caramel har blivit lite fastare i konsistensen kan det hända att du får hetta upp den litegrann igen så att den går att hälla men fortfarande är relativt tjock. 
 
Om du har hettat upp din caramel så ställ den åt sidan så länge och börja med att hälla caramel frostingen ovanpå kakan. 
Därefter häller du salted caramelsåsen över frostingen. Det kan hända att du får hjälpa till med en slickepot för att få den att flyta ut på kakan. 
 
Avsluta med att strö över lite flingsalt. Ställ in i kylskåpet i cirka 10 minuter innan du skär i den för första gången! 
 
 
Hoppas ni alla får en härlig helg och att er cheesecake rockar loss!
#1 - - a n n i k a:

Åhh super mumsigt :D

#2 - - Milkandacookie:

åh så gott!!! Cheesecake Factory låter som ett måste nån gång i livet, synd bara att det ligger i USA. Vill åka dit nu;) Och din cheesecake😱 Förstår att du bildbombar den, så snygg och god den verkar😍👌🏻✨

Svar: Hoppas du får besöka Cheesecake factory någon gång Hedvig! Tack så mycket men om du inte orkar vänta på ett besök dit så sätt igång och baka din egna variant! Jag kikar in på din blogg sen och kollar om du gjort något smarrigt :) Kram
Alicia Hedlund

#3 - - Emma Grann Fotografi:

Men alltså ååååh herregud jag dör vad gott...

Svar: Hehe, jag vet! Tack så mycket Emma!
Alicia Hedlund

#4 - - Oslofru:

Ojojoj! Haha, jag nästan sitter här och drägglar så gott det såg ut :D MUMS! <3

Svar: Haha, tack så jätte mycket! När man får betyget "dräggelvänligt" då vet man att man lyckats! :) Tack igen!
Alicia Hedlund

#5 - - felicia:

woow, ser så gott ut!!

#6 - - Fotograf Shora - bröllopsfoto, djurporträtt, musikfoto:

Jisses, det här såg ju ut att vara himmelen på en tallrik! Detta måste provas framöver! Tack för att du delade med dig av receptet! Ser fram emot att besöka din blogg fler gånger!

Svar: Jag kan faktiskt säga att det var himmel på en tallrik ;) Ja hoppas du provar mitt recept skulle vara så roligt om du fick smaka det! Tusen tack vad glad jag blir. Jag hoppas att jag inte kommer göra dig besviken nästa gång du kikar in! :)
Alicia Hedlund

#7 - - Annster:

Oj, ser farligt gott ut! <3

Svar: Tack så mycket! :)
Alicia Hedlund

#8 - - GirlTyping:

Superfina bilder och allt såg så himla gott ut ♥
Skulle jättegärna prova ditt recept.

Svar: Tack så väldans, detta gör mig super glad verkligen! :) Hoppas du vågar prova mitt recept :)
Alicia Hedlund

#9 - - livetmedbordercollie.emmieswords.se:

Fina recept o fina bilder. finns det något bra glutenfritt du kan tipsa om på bloggen? Kram

Svar: Jag har flera recept som är glutenfria! Jag skulle kunna göra en ny kategori på bloggen som heter glutenfritt så att du enkelt kan hitta dem recepten? Annars gjorde jag fantastiskt goda Bovetecrepes, http://matkrabat.blogg.se/2015/september/kantarell-och-pumpa-bovetecrepes-med-rostad-vitlokskram-picklad-rodlok.html som är glutenfria :) Kram
Alicia Hedlund

#10 - - Jasmine:

Det ser fantastiskt ut! Galet är ordet jag skulle vilja beskriva din cheesecake med. :)
Kram

Svar: Hehe, ja den kanske är lite galen! Men det är då efterrätter blir som bäst. Eller hur? ;)
Alicia Hedlund

#11 - - Fröken:

Mumma kardemumma! Och vilka läckra bilder på en läcker kaka. :-)

#12 - - Hanna Karlsson:

Hur gott det låter inte det där då!

Svar: Hehe, vad kul att du verkar gilla det :)
Alicia Hedlund

#13 - - Ebba K:

Fina bilder!

Svar: Tack så jätte mycket!!
Alicia Hedlund

#14 - - Jonas Hedqvist:

Helt fantastiskt! :)

Svar: Tack Jonas! :)
Alicia Hedlund

#15 - - Cassandra Haraldsson:

Men mums så gott det ser ut!

Svar: Tack så jätte mycket Cassandra :)
Alicia Hedlund

#16 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mys

#17 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

mysmums

#18 - - OLIVIA:

Assså jag door!

#19 - - Anna Holm:

åh, yum! är lite lätt avundsjuk på att du har vart på Cheesecake factory! älskar cheesecakes!

Svar: Jag är ganska så nöjd själv över att jag har varit där faktiskt :D Hoppas du provar att göra din egen, tror den kommer bli minst lika bra :)
Alicia Hedlund

#20 - - coffeeandcupcake.blogg.se:

Hur gott ser inte de där ut då :D ^^

Svar: Hehe, tack! :)
Alicia Hedlund

#21 - - Anita:

Härlig blogg :D :D

Svar: Tack, detta gör mig så glad att höra!
Alicia Hedlund

#22 - - Carolina Thoor:

Ser gott ut!

Svar: Tack så väldans! :)
Alicia Hedlund

#23 - - Marie Bergman:

Hehe jag tyckte att det såg ut som äggula först! Men det ser verkligen helt GALET gott ut! :)

Svar: Hehe, ja nu när du säger det så kan jag förstå det! Hoppas du blev positivt överraskad över att det var en kolasås ;) Tack så mycket Marie! :)
Alicia Hedlund

#24 - - Emmy's Life:

Oh my! Jag dör! Ser ju såååå läcker ut och intressant med den där whiskey twisten .. borde nog pröva detta om jag törs :)

Svar: Ja det är klart du ska prova! Jag hoppas du kommer gilla det :)
Alicia Hedlund

#25 - - Sam:

Det ser läckra, detta recept försöker <3

#26 - - Petra:

Alltså, MUMS!!! :D

Svar: Tack Petra :)
Alicia Hedlund

#27 - - satu:

MEN ALLTSÅ kom igen vad fina bilder, vilket härligt inlägg och vilken UNDERBAR kaka! Den måste jag pröva nångång!!

Svar: Tack för dina fina ord! Detta gjorde mig SÅ GLAD verkligen!! Jag hoppas du provar den och att du gillar den lika mycket som jag. Hoppas du kikar in på matkrabat igen snart. Kram
Alicia Hedlund

#28 - - Elin:

Ååh vad gottit det ser ut! Blev riktigt sugen nu, hehe :)

Svar: Åh tack så mycket! Hehe, vad roligt, precis det som är meningen ;)
Alicia Hedlund

#29 - - Susana:

Åhh ser så god ut!

#30 - - Petra:

Den här måste jag verkligen baka!!

Svar: Vad roligt att höra Petra! Jag hoppas du gillar den lika mycket som jag :)
Alicia Hedlund

#31 - - Sanna:

Mums

#32 - - EmmaJ:

dåligt gott det ser ut då ;o vill ju genast prova baka en själv! Haha men jag har nog inte tålamodet till det ;o


------------------


I min blogg, finns det ett inlägg som jag skrivit som handlar om mobbing, utseende osv. Skulle uppskatta det väldigt mycket om du ville läsa det och även om du skulle kunna skriva en kommentar med din åsikt om det hela. Tack och förlåt ännu en gång. Länk till inlägget ; http://iheartyoudarling.blogg.se/2015/november/ska-vi-acceptera-detta.html

xo EmmaJ