Kanelbullekladdkaka + hemmagjord äppelpajglass med amaretto & rostat mandelsmul

 
Vem älskar inte KANELBULLAR och vem älskar inte KLADDKAKA?! Nej jag tänkte väl det. Ni förstår det här var typ en perfekt kombo för mig. Inte bara för att jag slapp jäsningen och vänta ut kanelbullarna men också att jag fick min älskade kanelbulle som kladdkaka. Perfekt helt enkelt.
 
Den här går turbosnabbt att göra så jag slängde ihop en hemmagjord glass också. Det är ju så smidigt nu när man använder vispgrädde och kondenserad mjölk. Man kan variera smakerna i all oändlighet också. Glass har aldrig varit enklare! 
 
Glassen ville jag skulle smaka som en äppelpaj. Så jag kokade ihop äpplen med kanel, muscovadosocker och vanilj. Ja och så kunde jag inte låta bli att hälla ner 2 matskedar amaretto. Blev väldigt nöjd med den smaksättningen faktiskt och den passade alldeles utmärkt ihop med kanelbullekladdkakan. 
 
 
 
 Kanelbullekladdkaka 
 
125 g smör 
2 dl socker 
2 ägg 
1 tsk vaniljsocker 
1 msk kanel 
2,5 dl vetemjöl 
1 krm salt 
 
Pärlsocker 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Smält smöret i en kastrull. Rör samman de torra ingredienserna i en bunke och avsluta med att knäcka i äggen. 
Häll därefter på smöret och rör om. 
 
Häll smeten i en springform som är ungefär 20 cm i diametern och grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. 
Ta ut och låt svalna. Ställ sedan in den i kylskåpet i minst 1 timme innan servering. 
 
Strö över pärlsocker innan servering. 
 
Äppelpajglass med amaretto 
 
Grundrecept:
1 burk kondenserad mjölk 
5 dl vispgrädde 
 
Smaksättning: 
2 stycken äpplen 
2 msk muscovadosocker 
2 msk amaretto (kan uteslutas) 
0,5 dl vatten 
2 tsk kanel 
1 tsk vaniljpulver 
 
Skala äpplena och dela dem i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull tillsammans med de andra ingredienserna och låt det koka upp. Sjud i ungefär 10 minuter på svag värme. 
 
Mixa blandningen lätt (det är gott om det är lite bitar kvar) och låt det svalna. 
 
Vispa upp grädden i en bunke. Häll ned den kondenserade mjölken och vispa lite till. Vänd därefter ner smaksättningen med en slickepot och häll upp i en form.
 
Ställ in i frysen i minst 4 timmar. Ta ut den en kvart innan servering. 
 
Toppa kanelbullekladdkakan med massor av hemmagjord äppelpajglass och lite rostade mandlar! Som sagt, PERFEKT KOMBO. 
 
 
 
#1 - - Helen:

Har länge tänkt testa denna kladdkaka kan men inte blivit av, måste göra det en dag. Låter såå gott!!

Svar: Testa! Det är super smarrigt! /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - integravidbaratjock.blogg.se:

Men hallå.... Vad gott det låter..

Svar: Hehe, tack så mycket! :D Det var väldigt gott också!
Alicia Hedlund