Älggryta med rött vin, soltorkade tomater & chorizo + en krämig polenta med mascarponeost

 
Hur ska man få med allt man vill i en rubrik? Har alltid sådana problem med det, jag vill helst trycka in allt som finns med i maträtten i rubriken...får jobba på det där helt enkelt..
 
Den här goda grytan är gjord på älgkött men det går givetvis att byta ut mot höggrev om man inte har sådan tur som jag att få viltkött från familjen. 
 
 
Att ha en kryddig korv i grytan lyfter verkligen upp hela rätten. Rött vin, en skvätt grädde, timjan, rosmarin och soltorkade tomater sätter smak på såsen och det blev en riktig höjdare tycker jag. 
 
Jag har svårt för att inte lägga ner någon tid på tillbehöret så jag valde att göra en annorlunda variant på polenta som jag inte har gjort tidigare. Jag lät konsistensen vara lite tjockare än jag brukar eftersom den skulle vara ett tillbehör till en gryta. Den fick en rund smak och blev härligt len och krämig av mascarponeosten. Det var så gott hörrni...
 
 
Älggryta med rött vin, soltorkade tomater & chorizo 
Koktid, ungefär 2 timmar. 
 
Ungefär 1 kg älgkött eller högrev 
300 g chorizo 
4 dl rött vin 
3 dl vatten 
2,5 dl grädde 
1 dl strimlade soltorkade tomater 
3 vitlöksklyftor 
1 gul lök 
2 msk viltfond
2 lagerblad 
1 msk torkad timjan 
Några rosmarinkvistar 
Soja 
Salt & peppar 
Redning 
 
Skär köttet i tärningar och dela löken i klyftor. Fräs köttet och löken tillsammans i en gryta och pressa ner vitlöken. 
När köttet fått färg, tillsätt vatten, rött vin, fond, lagerblad, timjan och rosmarin. Lägg sedan i de soltorkade tomaterna och krydda med en nypa salt & peppar. Låt det koka upp och sänk sedan värmen för att låta det sjuda i cirka 2 timmar. 
 
En halvtimme innan grytan är klar skär upp korven i skivor. Stek dem tills de fått en fin yta i en stekpanna och häll ner dem i grytan tillsammans med grädden. Låt det puttra en stund och smaka sedan av med mer kryddor och om du vill soja. 
 
Jag vill inte ha min gryta för rinnig så jag redde av den innan servering med maizena.
 
Polentan kan vara bra att börja med ungefär 20 minuter innan grytan är klar. 
 
Krämig polenta med mascarponeost 
4 portioner 
 
4,5 dl kycklingfond 
4,5 dl mjölk 
2,25 dl polenta 
100 g mascarponeost 
Salt & peppar 
 
Häll upp kycklingbuljong och mjölk i en kastrull och låt det koka upp. Vispa sedan ner polentagrynen sakta i grytan. Sänk värmen och låt det puttra tills vätskan sugits upp av polentan, ta sedan av kastrullen från plattan. 
 
Precis innan servering häll i mascarponeosten och rör om tills polentan är krämig. Vill du ha den ännu mer krämig är det bara att tillsätta mer av osten och vill du ha den lösare är det bara att tillsätta mer mjölk. Smaka av med salt och peppar.