Karamelliserad majs- och tomatgalette med vitlöksrostad getostkräm

 
Det finns inga ord för den här galetten. 
 
 
Jag vet knappt vart jag ska börja och hur jag ska få er att förstå hur god den här var. 
 
Galettens skal är frasigt, med mycket smak från majsmjöl och ett grövre mjöl.
Den är alldeles ljuvligt krämig för att den är fylld med getost, rostad vitlök och basilika som jag rört ihop till en len kräm.
 
Karamelliserad majs och lök gör den så där söt med ett härligt tuggmotstånd och min absoluta favorit just nu, som jag kan äta som godis, är de färska tomaterna i olika färger och storlekar. Som blivit mjuka men ändå fått en krispig utsida. 
 
En tugga av den här och jag var nöjdare än nöjdast. 
 
 
Så jag finner knappt några ord för den här söta galetten. För visst den var god, men hur fin är den inte då?! Jag ville ge den ett rustikt utseende och det tyckte jag verkligen att jag lyckades med! 
 
 
Än så länge lagar jag mest mat och bakar för mig själv. Jag är dålig på att dela med mig och bjuda andra. Inte för att jag inte vill utan mer för att jag är rädd för vad de ska tycka. 
 
Vilket är konstigt med tanke på hur jag så enkelt kan berätta för er hur gott allting är som jag lägger ut här. Men det är klart. Jag skulle aldrig vilja dela med mig av något jag själv inte är nöjd med och det vet jag först efter jag själv har smakat. Vilket är en trygghet för mig, som tydligen är så osäker på det här (fast jag har en pojkvän som mer än gärna berömmer mig för allt jag testar i köket). 
 
 
Men jag har lovat mig själv att bli bättre på den punkten och våga bjuda, åtminstone mina nära och kära på det jag exprimenterar fram i köket. Synd att min familj bor 30 mil ifrån bara.. 
 
Men någon som står mig väldigt nära och som jag har chansen att fler gånger bjuda är en vän som jag inte träffade för så länge sen. 
 
 
Vi lärde känna varandra på min utbildning och idag är hon en av de viktigaste personerna i mitt liv och jag kan faktiskt inte förstå hur jag har klarat mig utan henne tidigare. 
 
Ni vet, när jag ska visa för någon annan att jag bryr mig om den personen så gillar jag att bjuda på något ätbart jag själv har gjort. Jag tycker att det är det finaste jag kan visa hur mycket jag bryr mig för den andra. För den tiden och den kärleken man lägger i köket tycker jag symboliserar det. Ganska bra ändå va? 
 
Skulle jag få chansen att bjuda henne på något så skulle det vara den här. Jag tror nämligen att hon hade älskat den här galetten om jag känner henne rätt. 
 
 
Galetten i sig är väldigt enkel att göra. Det som gör att den tar lite tid är att degen ska vila i kylskåpet i minst 30 minuter och att man rostar en hel vitlök som blandas med getosten. Men när degen vilar i kylskåpet så rostar man vitlöken, så det är inte så farligt ändå. 
 
Jepp ni läste rätt. Det är en HEL vitlök i getostkrämen. När man rostar vitlök får den en helt annan karaktär och blir istället mild och söt i smaken. Vilket förhöjer getostkrämen så mycket så det är värt att vänta en stund för att den ska rostas. 
 
 
 
Jag använder här fryst hackad basilika. Mest för att jag upptäckt hur mycket bättre det är i smaken att använda de frysta kryddorna istället för de torkade. Men visst de färska kommer ju alltid slå högst, men ibland har man helt enkelt inte råd att alltid köpa färska kryddor. Då är de frysta kryddorna perfekta. Sen håller de sig mega länge i frysen och dör inte på köksbänken, bra va?! 
 
Majsen karamelliserar man enkelt i en panna ihop med tunt skivad gul lök och en gnutta farinsocker. Jag lät min karamelliseras en ganska bra stund i pannan för jag ville få lite yta på majsen och löken. Åh den majsen..jag åt den med sked direkt ur pannan, det var svårt att hejda sig! 
 
 
Tomaterna kan man köpa vilka som. Men jag tycker om vackra rätter så jag satsade på några riktigt fina tomater. Men det tycker jag man gör en vinst i, både i smak och i utseende. 
 
 
Skalet kan man göra på enbart vanligt vetemjöl om man vill. Men jag tycker att majsmjölet och ett grövre mjöl gjorde galetten frasig. Vilket jag älskar. Den håller ihop fint men det finns ändå ett tuggmotstånd där. Sedan har jag tillsatt en generös mängd svartpeppar. Inget som sticker ut för mycket men det ger väldigt god smak till skalet. 
 
Nu har jag tjatat färdigt om den här galetten och nu ska ni få receptet (om ni ens orkat läsa er ner hit, hehe) istället. 
 
 
Karamelliserad majs- och tomatgalette med vitlöksrostad getost
2-3 personer 
 
Frasigt majs- och svartpeppar pajskal 
 
1,5 dl mjöl 
1 dl majsmjöl 
0,5 dl fullkornsmjöl 
0,5 tsk salt 
1 tsk svartpeppar 
120 g smör 
1 äggula 
3 msk iskallt vatten 
 
1 ägg uppvispat till pensling 
 
Börja med att blanda mjöl, majsmjöl, fullkornsmjöl, salt och peppar i en bunke. Tillsätt därefter smöret i mindre bitar och med hjälp av händerna fördela ut det i mjölet. 
 
I en annan skål, vispa samman äggula och vatten. Häll i det i mjöl- och smörblandningen och arbeta ihop det till en deg. Tillsätt mer vatten om den ej går ihop, annars är det ingen fara om degen känns lite kletig. 
 
Lägg degen på plastfolie och ställ in i kylskåpet för att vila i minst 30 minuter. * 
 
* Jag brukar forma degen innan jag stoppar in den i kylskåpet för att vila eftersom jag tycker det är lättare att arbeta med den då. Annars trillar den lätt sönder för mig. Så för att göra det enklare så platta ut degen så att den blir ungefär 3 mm tjock och ställ sidan in den i kylskåpet. 
 
Fyllning 
 
1 hel vitlök 
1 rulle getost á 200 g, rumstempererad (ställ fram en stund innan den ska användas så att den mjuknar litegrann) 
50 g philadelphiaost 
4 dl majskorn, ungefär 2 burkar majs 
1 gul lök, tunt skivad 
2 msk basilika (jag använde fryst) 
4-6 stycken tomater, gärna i olika storlekar och färger 
 
En gnutta farinsocker 
Smör 
Olivolja 
Timjankvistar 
 
Under tiden som degen vilar i kylskåpet kan du rosta den hela vitlöken.
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Skär av toppen på vitlöken och ta bort det skalet som sitter löst. Lägg vitlöken på en bit aluminiumfolie och häll ungefär 1 tsk olja på toppen. Klä in löken i folien men låt en liten lucka vara öppen. 
 
Ugnsrosta den i 30-45 minuter eller tills vitlöken mjuknat och blivit gyllene. Ta ut och låt svalna lite innan du trycker ut löken från dens skal och mosa den med hjälp av en gaffel till en massa. 
 
Skär bort skalet runt getosten och lägg den i en skål och mosa den tillsammans med philadelphiaosten till en mjuk massa. Lägg i den mosade vitlöken och basilikan och rör om. Ställ åt sidan och karamellisera därefter löken och majsen genom att...
 
...lägga smör i en varm stekpanna och lägg ner den tunt skivade löken, salta & peppra. Sjud i cirka 5 minuter och strö därefter över en nypa farinsocker. Rör om och låt det sjuda ytterligare i cirka 10 minuter eller tills löken känns helt mjuk och karamelliserad. 
 
Tillsätt då majskornen och sjud tills du tycker att det fått fin färg. I cirka 5-10 minuter. Ta bort från värmen. 
 
LÄGG IHOP DIN GALETTE SÅ HÄR: 
Ta ut degen från kylskåpet och lägg över den på en plåt täckt med bakplåtspapper. 
 
Bred ut getostkrämen på skalet men lämna lite kant runt om för att den sedan ska vikas över. Strö över nästan all majs men lämna lite till dekorering på toppen. 
Skiva tomaterna och lägg över majsen. Vik över kanterna och ringla över lite olja och strö över lite flingsalt. 
 
Toppa med resten av majset och om du vill några timjankvistar (mest för att det blir så fint). Pensla skalet med ett uppvispat ägg. 
 
Sätt ugnen på 180 grader. 
 
Baka galetten i 45 minuter eller tills den har fått den färg du önskar. Jag ville ge min ett gyllene skal, att tomaterna skulle mjukna och börja vattnas, samt få ett rustikt utseende så jag körde min ganska länge. 
 
Låt galetten svalna i 5 minuter innan du skär i den. 
 
 
Jag åt min galette tillsammans med en grillad köttbit, en krispig grönsallad och ringlade över en krämig balsamico.
 
#1 - - Sanna:

Så gott! :D

Svar: Tack Sanna! Den här var verkligen underbar :) /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - Markus- mittgrekland.se:

Det ser helt fantastiskt gott ut!

Svar: Tack så mycket Markus! Den var faktiskt helt otroligt god :) /Alicia
Alicia Hedlund

#3 - - Caroline:

Lagade denna underbara galetten idag tillsammans med min mamma. Säger bara wow! Så god! Vi båda ger den toppbetyg :)

Svar: Vad roligt att höra Caroline! Jag blev så glad när jag läste det här :). Tusen tack för dina fina ord och att du tog dig tiden och skrev till mig. Kram till dig!
Alicia Hedlund