Smördegspaj med fikon, balsamicorostade körsbärstomater, prosciutto & mozzarella

 
Jag har gått utanför min comfortzone och använt marmelad på en matpaj. 
 
 
Jepp ni läste rätt. Det är fikonmarmelad som ni skymtar under fyllningen och det är den marmeladen som sätter basen för den här helt otroligt goda pajen. 
 
Jag är glad att jag inte låter något hämma mig när jag provar att laga nya rätter. För då hade jag aldrig provat det här och då hade jag aldrig fått den här smakupplevelsen. Förstår ni vad jag menar?? 
 
Det är helt klart dags för flera att prova nya rätter som man aldrig trodde man skulle tycka om. Deal?! 
 
 
Det grämer mig lite att jag lät fyllningen gå för långt ut på kanterna på smördegen. Smördegen svällde inte alls som jag hade hoppats på att den skulle göra och som jag vet att smördeg gör i ugnen. 
 
Jag ville göra om den och ta nya bilder som blev bättre. Men sanningen är den att jag är så exalterad över att få dela med mig och jag vet inte när jag hinner göra en ny så därför får ni se den så här. Förhoppningsvis kan ni få till era finare än vad jag fick min. 
 
Men jag LOVAR er. Smaken på denna pajen har inget att göra med hur den ser ut. Den var gudomlig. 
 
 
Om fikon skrämmer er (vilket jag verkligen INTE hoppas det gör) så vet jag med säkerhet att en god päronmarmelad hade fungerat alldeles utmärkt här också. Jag vill så så gärna att ni ska göra den här och fikonen kan vara det enda jag kommer på som kan skrämma några av er där ute. Eller tror jag fel? 
 
Hur som helst, skippa INTE marmeladen. Sötman gifter sig med precis ALLT som är toppat ovanpå. 
 
 
Pajbotten är gjord på två stycken smördegsark. Enkelt och en så god snabb lösning att göra en paj på! 
 
Ovanpå smördegen ligger ett (som ni redan har hört massor om) lager av en god fikonmarmelad. Ovanpå marmeladen har jag skivat upp en bifftomat. Men om ni inte finner någon går det bra med en vanlig lite större tomat också såklart. 
 
 
Sedan kommer de balsamicorostade körsbärstomaterna, det vill säga, hela körsbärstomater som svängts runt i en blandning av balsamvinäger, färsk basilika, vitlök och olja. Balsamvinägern är ett måste i mitt skafferi och jag kan använda den till allt. ÅH, den gör allt så gott. Perfa! 
 
Ovanpå körsbärstomaterna smular du över en valfri ost. Jag använde mig av fetaost just för att det är en ost som jag älskar. Men för er som inte gillar så smakrika ostar kanske en riven gouda fungerar bättre? 
 
Eller för er som gillar ännu mer smak från ost kanske det passar bättre med en blåmögelost? Välj själva! Jag tror hur som helst, vilken ost ni än väljer att det blir super gott. Med fetaosten blev det åtminstone superb. 
 
 
Baka av pajen i ugnen tills kanterna svällt (lägg som sagt inte fyllning hela vägen ut som jag gjorde..) och blivit gyllenbruna. Tomaterna ska ha mjuknat och karamelliserats lite. De sista 5 minutrarna slängde jag på en hel mozzarella och lät den bara precis bli mjuk. 
 
Låt pajen vila några minuter och toppa med prosciutto, färska fikon och basilika. KLART! Enkelt va? 
 
 
Smördegspaj med fikon, balsamicorostade körsbärstomater, prosciutto & mozzarella 
1 paj, cirka 20-25 cm i diametern 
 
2 stycken smördegsark 
1 dl fikonmarmelad 
1 msk balsamvinäger 
0,5 msk olja 
1 pressad vitlöksklyfta 
1 msk finhackad färsk basilika 
1 bifftomat, alt en större tomat 
2,5 dl hela körsbärstomater
50 g fetaost eller mögelost 
125 g mozzarellaost 
5 skivor prosciutto
1-2 färska fikon 
Färsk basilika 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Lägg bakplåtspapper på en plåt. Lägg två stycken smördegsark bredvid varandra på bakplåtspappret och nyp ihop dem till ett stort ark. Kavla ut smördegen litegrann och forma den rund. Pajen ska vara ungefär 20-25 cm i diametern. Vik upp kanterna litegrann runt om pajen. 
 
Bred ut fikonmarmeladen på smördegen. Lämna lite kant runt om, så att den sväller där när den ugnsbakas. 
 
Vispa ihop balsamvinäger, olja, pressad vitlök och färsk basilka i en skål. Häll ner körsbärstomaterna och rör om ordentligt så att alla blir täckta i såsen.
Skiva bifftomaten och lägg ut skivorna ovanpå fikonmarmeladen. Häll därefter på körsbärstomaterna. 
 
Strö över smulad valfri ost. 
 
Sätt in pajen i ugnen och ugnsbaka i 25-30 minuter eller tills skalet har svällt lite och blivit gyllenbrunt. De sista 5 minutrarna lägg på en hel mozzarella ovanpå pajen och sätt ugnen på grill. 
 
Ta ut och låt pajen svalna i 3-5 minuter innan du skär i den. Toppa sedan med färska fikon, prosciutto och basilikablad. 
 
 
Kanske något för ostbrickan? 
#1 - - Minda:

Alltså WOW vilken inspirerande blogg! Helt fantastiska bilder.

Svar: Tack så mycket Minda! Detta gjorde mig väldigt glad :) Tack! /Alicia
Alicia Hedlund