Chokladfudge brownie, jordnötssmör- och chokladglass hi-hat cupcakes..i en våffelstrut!

 
Jag är så exalterad över att få visa det här för er!
 
 
Ni vet. Jag är ju helt inne på glass den här sommaren.
 
Jag har skrivit det innan att sedan jag upptäckte att jag kan göra egen glass med precis den smaken jag är sugen på för tillfället så gör jag det väldigt ofta, nästan varje vecka för att prata i klarspråk..Sen att jag dessutom blivit helt frälst i att fylla min våffelstrut med nutella som i det här receptet  är ju helt klart revolutionerande för mina smaklökar! 
 
 
Men nu tog jag steget längre förstår ni. För det är ju lite min grej, att alltid försöka göra något lite bättre nästa gång. Ibland kan det vara påfrestande att ha den egenskapen men ibland också väldigt bra. I det här fallet håller jag mer på det sistnämda! 
 
 
Okej, till den här helt otroliga glasstruten då. Jag måste ge er en förklaring på de hela så ni fattar varför jag är helt UPPSPELT över det här. 
 
Det är nämligen en chokladfudge brownie med hemmagjord (såklart!) jordnötssmörsglass med chokladbitar och chokladglass på. OCH det är som en hi-hat cupcake för den har en maräng på toppen och är doppad i choklad. Men till det som är revolutionerande och bara så gott. DET ÄR I EN VÅFFELSTRUT. 
 
Vilken grej hörrni. 
 
 
Det här receptet kräver några steg. Men bli inte avskräckta för så här i efterhand kan jag ändå konstatera att det inte var så svårt att göra dem. Köper du glassen färdig så sparar du nästan all väntetid, bra va? 
 
I botten på våffelstruten är det en chokladfudgesås och sedan är det en helt perfekt brownie, saftigt, men som fortfarande håller ihop i konsistensen och krämig. Jag tror att den blir så jädrans bra för att jag lät den underbakas lite och sedan frös in den. Det gjorde nog susen för konsistensen här! Det du gör är att du blandar ihop en browniesmet (tar max 10 min) och häller sedan i en våffelstrut, KLART! 
 
 
Det som faktiskt kan göra det här receptet något lite krångligt är att du måste nästan ha en muffinsplåt eller något du kan ställa strutarna i som håller de uppe. Jag ställde mina och höll dem uppe med hjälp av aluminiumfolie. Och en sak till! Ni måste se till INNAN ni börjar med glassen att ni kikar om ni har plats i frysen att ställa in hela muffinsplåten med strutarna i. Jag fick plocka ut ett frysfack så länge, men det var det ju såklart värt! 
 
 
Ovanpå brownien är det ytterligare ett lager av chokladfudgesås. Sedan kommer en kula jordnötssmörsglass och sedan en kula med chokladglass och här kan man välja precis vilka glassmaker man helst föredrar. Choklad och jordnötssmör står ju väldigt högt upp på min lista över saker jag helst äter dagligen så för mig var valet självklart! 
 
Men efter glassen är det inte över. Eller jo, om ni inte har tiden eller orkar så kan ni hoppa över marängen och gå direkt på att doppa glassen i choklad. Men marängen, alltså en hi-hat cupcake för er som har ätit det är ju helt FANTASTISKT gott och då kan ni också tänka er hur gott det här var. 
 
 
När man tog första tuggan så möttes du först av ett lager choklad. Jag menar kom igen, chokladdoppade glasstrutar var ju alltid det man gick på när man skulle välja glass från frysdisken i kiosken. Åtminstone gjorde jag det! 
 
Sedan kommer du in till en mjuk och krämig maräng, till följt av kall svalkande glass. Dessutom två smaker som korsas och jag måste säga, choklad + jordnötssmör gifter sig väldigt bra. Det är som jordgubb + vanilj. Ja det var bara helt perfekt. 
 
 
Men här är liksom inte allt ens över. Nej då möts du av en chokladfudgesås som är den godaste chokladsåsen jag smakat på och min pappa gör ändå en chokladsås som tar en till himmeln och tillbaka!
 
Sen. Sen kommer ju brownien...och så avslutas hela smakupplevelsen med lite mer av chokladfudgesåsen. Förstår ni att jag är så exalterad över hur gott detta var?! Jag lovar er att man hinner knappt ta sista tuggan innan man vill hugga in på en ny strut. Prova själva så får ni se! 
 
 
Chokladfudge brownie, jordnötssmör- och chokladglass hi-hat cupcakes..i en våffelstrut!
7 stycken glassar 
 
Chokladfudge
 
2 msk kakao 
2,5 msk farinsocker 
1 msk sirap 
0,75 dl vispgrädde 
40 g choklad
1 msk smör 
1 tsk vaniljpulver 
1 nypa salt 
 
Blanda kakao, farinsocker, sirap, grädde och chokladen i en kastrull. Smält ner och sjud på svag värme under omrörning i cirka 5 minuter. Ta bort från plattan och rör ner smör och vaniljpulver. Blanda ordentligt. Häll ner ungefär 1 tsk fudgesås i varje våffelstrut. Ställ resten åt sidan så länge. 
 
Brownie i våffelstrut 
 
7 stycken våffelstrutar 
50 g smör 
30 g choklad 
1 dl socker 
1 tsk vaniljpulver 
1 ägg 
0,5 dl kakao 
0,5 dl mjöl 
1 nypa salt 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Smält chokladen och smöret i en kastrull. Blanda därefter ner socker i kastrullen och vispa med en ballongvisp tills det gått ihop ordentligt. Kläck ner ett ägg och häll ner 1 tsk vaniljpulver och vispa igen tills slätt. Sikta sedan ner kakao, mjöl och salt i blandningen. 
 
Vispa eller vänd ner ingredienserna tills det precis går ihop till en smet, om du blandar för mycket kommer smeten att tjockna mera och bli svårare att hantera. 
 
Fyll nu strutarna med 3/4 av browniesmeten. Ställ in muffinsplåten med strutarna i 10 minuter i ugnen eller tills du ser att brownien precis stelnat på toppen. Överbaka INTE. Låt de därefter svalna helt och häll sedan över ungefär 1 tsk fudgesås till på toppen. Ställ in strutarna i frysen och ta ut glassen så att den mjuknar, 10 minuter innan du ska skopa upp den. 
 
Nu gäller det att arbeta snabbt! 
 
Dela upp glassen i 7 stycken lagom stora bitar. Skölj av handen med ljummet vattet och forma glassen till bollar och tryck till dem lite så att de blir lite plattare. 
 
Börja med att lägga en valfri smak ovanpå brownien och tryck sedan dit en annan smak ovanpå den. Gör så på alla strutarna och ställ in dem i frysen igen. Gör under tiden marängen och chokladöverdraget. 
 
Maräng
 
2 dl socker 
2 äggvitor 
2 msk vatten 
0,5 tsk vaniljpulver 
 
Förbered ett vattenbad och ta fram en passande bunke. Vispa därefter vatten, socker och äggvita med en elvisp (ej ovanför vattenbadet) tills det blir krämigt och fluffigt. Flytta därefter över bunken till vattenbadet och fortsätt vispa tills toppar bildas i marängen, cirka 7-10 minuter.
 
Ta bort från värmen och häll ner vaniljpulver. Vispa 2 minuter till. Marängen ska nu vara tjock. Ställ in i kylskåpet för att svalna. 
 
Chokladöverdag 
 
150 g mörk choklad 
1,5 msk kokosolja
 
Smält chokladen tillsammans med kokosoljan. Ställ åt sidan för att svalna helt innan du använder den. 
 
Glass
 
Krävs två skopor glass på varje strut, välj gärna två olika smaker! Om du vill göra egen som jag, kommer recept nedan! 
 
Glassbas 
1 burk kondenserad mjölk 
5 dl vispgrädde 
 
Vispa grädden tills mjuka toppar bildas och häll därefter ner den kondenserade mjölken och vispa lite till. Dela sedan upp smeten i två bunkar. 
 
Chokladglass 
1/2 sats av glassbasen 
0,5-1 dl kakao, beroende på hur stark chokladsmak du föredrar. 
1 tsk vaniljpulver 
 
Jordnötssmörsglass med chokladbitar 
1/2 sats av glassbasen 
1 dl jordnötssmör 
1 dl hackade chokladbitar 
 
Rör ihop glassbasen med smaksättningarna. Häll upp i en passande form och låt det frysas i minst 4 timmar. 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
SÄTT IHOP DIN GLASSTRUT SÅ HÄR: 
Lägg marängsmeten i en spritspåse. Ta ut strutarna från frysen och spritsa ut marängen ovanpå glassen, forma till en trevlig topp. Sätt tillbaka in i frysen i 5 minuter för att stelna till litegrann. 
 
Häll chokladöverdraget i ett glas som rymmer ungefär 2,5 dl. Ta ut strutarna en i taget från frysen, doppa ner toppen i chokladen och ställ tillbaka in i frysen. Upprepa med alla 7 strutarna.
 
När chokladöverdraget stelnat ÄR DET BARA ATT HUGGA IN (tar ungefär 5-10 minuter)!!
 
 
Till alla er glassnördar där ute. MISSA INTE DET HÄR! 
#1 - - Elin :

Inlägget ligger nu på Blogg:s startsida. Om du vill skicka något som tack så tar vi endast emot mutor i hemmagjord glass ;-)

Svar: Tack så jätte mycket! Det uppskattas att få synas på framsidan och att det leder så många att kika in här :) Hehe, får se vad jag finna för mutor i frysen.. ;) /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - Hanna Karlsson:

Åh så gott det ser ut!

Svar: Tack Hanna! /Alicia
Alicia Hedlund

#3 - - Captain Love:

Det ser helt underbart gott ut! :)
Ha en fin helg!

Svar: Detsamma tjejen och tack så mycket! /Alicia
Alicia Hedlund

#4 - - Elina:

Jag kommer göra det här någon gång.

Svar: Vad roligt att höra! Lycka till :) /Alicia
Alicia Hedlund

#5 - - Annster:

Ser ju farligt gott ut :)

#6 - - Sanna:

Mums! Vad gott :D

Svar: Tack så mycket :) /Alicia
Alicia Hedlund

#7 - - Paulina:

Wow! Åh vad otroligt gott!

/nouw.com/100kitchenstories

Svar: Tack Paulina :) /Alicia
Alicia Hedlund

#8 - - Tove:

JAG DÖÖÖR VA GOTT😍😍😍 detta blir min nyttiga födelsedagstårta

Svar: Hoppas du kommer gilla det! :) /Alicia
Alicia Hedlund

#9 - - Robex Lundgren:

mums

#10 - - Tilda Barkselius:

Matälskaren inom mig får spel när jag läser det här. Måste testas verkar som en dröm haha

Svar: Hehe, vad roligt att höra! :) Klart du ska testa :) /Alicia
Alicia Hedlund

#11 - - felicia:

mums

#12 - - Felicia Isacsson:

Ser smarrigt ut! Kanska borde testa :D

Svar: Tack Felicia! Det tycker jag absolut du borde göra :)
Alicia Hedlund

#13 - - Sofia Karolina Flink:

De strutarna ser riktigt farligt goda ut! Verkar vara rätt så pyssligt att göra dem, men jag ska i alla fall testa ditt enkla glassrecept!

Svar: Ja lite pyssel tillkommer men det var ändå inte så farligt tycker jag :) Men glassreceptet hinner man knappt blinka innan man rört ihop. Där är bara väntetiden det jobbiga ;) Hoppas det blir gott :)
Alicia Hedlund

#14 - - Sofia Karolina Flink:

De strutarna ser riktigt farligt goda ut! Verkar vara rätt så pyssligt att göra dem, men jag ska i alla fall testa ditt enkla glassrecept!

#15 - - Marja - Baka Sockerfritt:

Wow, vilken grej! Härligt kreativt!

Svar: Tack så mycket Marja! Vad glad jag blir :)
Alicia Hedlund

#16 - - Anna:

Underbart!

#17 - - MYLLENBERG:

men HALLÅÅÅ, hur gott lät inte det där då?!

Svar: Hehe, jag vet! Älskar man brownie och glass så är detta dags att testas! :)
Alicia Hedlund

#18 - - Sofie Hallgren:

Åh vilka härliga bilder! Såg hur mumsigt ut som helst! :)

Svar: Tack Sofie, vad glad jag blir :)
Alicia Hedlund

#19 - - Embla:

Jag är en sån person som lätt blir avskräckt när jag läser ett recept med massa krångliga steg och förberedelser, men i dethär fallet verkar det faktiskt värt det!

Svar: Vilken tur för du borde testa! Det är värt det :)
Alicia Hedlund

#20 - - carolina:

Ingen aning hur många följare du har, men du har bara 24 följare på bloglovin och det förvånar mig, för din blogg är AWSOME ! Orden och bilderna får mig att vilja prova mat jag inte alls skulle våga prova annars :)

Svar: Vad glad jag blir av dina fina ord! Nej jag har inte så många följare men jag hoppas på att det kan trilla in flera som jag kan inspirera :) Men vad roligt att du gillar det och hoppas du kommer hänga kvar och att jag lyckas göra sådant som du gillar och vill prova :) Tack igen Carolina!!
Alicia Hedlund

#21 - - carolina:

Jag la till dig direkt på min bloglovin lista :)

Svar: Vad fint av dig Carolina, det gör mig så glad! :)
Alicia Hedlund

#22 - - carolina:

Hur länge har du bloggat?

Svar: I oktober förra året skrev jag mitt första inlägg. Så inte så länge ännu :)
Alicia Hedlund

#23 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Jag DÖR så gott!

Svar: Tack så mycket Cornelia :)
Alicia Hedlund

#24 - - Louise:

Mums, de där såg himmelska ut!! :)

Svar: Tack så mycket, det gör mig väldigt glad att höra :)
Alicia Hedlund

#25 - - Markus- mittgrekiskakök:

Wow! Man blir ju sjukt sugen. Ser otroligt goda ut.

Svar: Tack så mycket Markus :)
Alicia Hedlund

#26 - - natalie:

wow, vad gott det såg ut!

Svar: Tackar! Vad glad jag blir :)
Alicia Hedlund

#27 - - Sara Petersson:

Åhh så gott! Fina bilder med :)

Svar: Tack så mycket Sara, det gör mig så glad att höra :)
Alicia Hedlund

#28 - - Daniela:

100 gånger mums!!! Ser jätte gott ut, och vilka underbara bilder du fick!

Svar: Tack så mycket vad glad jag blir :)
Alicia Hedlund

#29 - - Fröken:

Så läckra! :-)

Svar: Tack så mycket :)
Alicia Hedlund

#30 - - julia:

Oj, oj, oj, så häftigt...och säkert jättegott!

Svar: Det är verkligen jätte gott!! :D
Alicia Hedlund

#31 - - Mikaela Geberg:

Ser helt underbart gott ut!

Svar: Tack så mycket! :)
Alicia Hedlund