Hallon- och rabarbergalette med honung & lavendel

 
Mina föräldrars trädgård är full med lavendel. 
 
 
Så sist jag var hemma så passade jag på att plocka med mig lite lavendel hem för att torka. Jag har aldrig gjort det förut och visste faktiskt inte alls hur lavendel smakar när man använder sig av det i bakning och matlagning. 
 
Men efter att ha läst runt på ganska många sidor på nätet så blev jag ändå sugen på att prova. Nu råkade mamma & pappa´s trädgård ändå ha lavendel så varför inte passa på tänkte jag? 
 
 
 
 
Men nu kan jag LOVA er att det inte var sista gången jag använder lavendel när jag bakar. För er som undrar så tycker jag att lavendel smakar precis som det luktar. Jag vet inte hur jag ska beskriva det på annat sätt.
 
Samtidigt som jag tyckte att lavendeln här gjorde sig alldeles perfekt ihop med bären och honungen så måste jag ändå säga att man ska vara lite försiktig med att tillsätta för mycket. Då kan det hända att hela pajen bara smakar blomma. Vilket i och för sig kanske är trevligt om man föredrar det. 
 
Men jag höll mig till en lagom mängd och gjorde istället ett lavendelsocker som jag serverade till galetten till dem som ville öka sötman och vågade krydda extra med lavendel. 
 
 
Lavendelsockret är inte bara fint att ha i en burk ståendes på köksbänken utan man kan faktiskt använda det till de mesta bakverk. Jag kan tänka mig att det är gott att strö över nygrädde pannkakor tillsammans med en klick lättvispad grädde. MUMS. 
 
 
I den här fina galetten valde jag en annan väg än de flesta verkar göra. Åtminstone när man söker efter recept med rabarber så tycker jag att det för det mesta kommer upp recept tillsammans med jordgubbar. 
 
Rabarber och jordgubbar är förvisso en väldigt bra kombo men eftersom pappa hade varit och plockat hallon och fyllt min frys sist han var här på besök så tog jag det jag hade till hands. 
 
Ångrar jag det?! NEJ. Hallon och rabarber fungerar alldeles utmärkt tillsammans med torkad lavendel och honung. För honungen hörrni. Den ger en speciell sötma och gör galetten len i smaken. Jag älskar honung! 
 
 
Innan jag låter pajdegen vila sina 30 minuter i kylskåpet så bakar jag alltid ut den i sin rätta form. Jag vet inte om man ska göra det egentligen men jag kan bara inte hantera degen när den är kylskåpskall och för mig trillar allt bara sönder när jag efter vilotiden ska baka ut degen. 
 
Så jag bakar alltid ut innan när jag ändå knådar och grejar ändå tänker jag. Ni gör som ni vill såklart. Men det är smidigt att bara plocka ut degen efter vilotiden och börja baka direkt. Perfekt tycker jag åtminstone! 
 
 
Den här hallon- och rabarbergaletten är inte svår alls att göra. Ni blandar ingredienserna till pajdegen, formar och plattar ut degen så att den blir ungefär 20 cm i diametern och ställer in den för att vila i kylskåpet. 
 
Under tiden gör ni fyllningen genom att bland annat blanda hallon, rabarber och flytande honung i en bunke. När degen har vilat färdigt lägger ni fyllningen på mitten av degen och viker försiktigt över kanterna, gärna lite överlappande på fyllningen för att den kan väckla ut sig litegrann under tiden den är i ugnen. 
 
 
Ni gör sedan ett lavendelsocker genom att blanda socker och torkad lavendel. Enkelt va? Strör lite av sockret över pajen och ställer sedan in pajen i kylskåpet i 15 minuter så att den sätter sig lite innan den åker in i ugnen. Hit kan ni förbereda om ni skulle vilja ha pajen redo tills gästerna kommer. 
 
För visst är det trevligt om man kan servera galetten ljummen med en klick vaniljglass? Det tycker jag är GODAST helt klart! 
 
 
 
 
Kanterna på galetten är täckta med flagad mandel och det är verkligen helt valfritt om man vill ha det eller inte. Jag tycker det blir fint men jag älskar också nötter och sötmandeln ger en fin smakdetalj till galetten tycker jag. 
 
Om ni är sugna på att baka den här galetten men inte har torkad lavendel så blir inte ledsna för ni kan göra den ändå! Jag tror den blir ljuvlig utan också. Men visst, lavendeln tillför sin sak och vi kommer förmodligen inte uppleva samma smaker. Men vad gör det? Berätta gärna för mig om ni valde att prova utan lavendel om hur det blev! 
 
Jag har nämligen aldrig tidigare bakat med rabarber och hallon i samma paj förut. 
 
 
Åh förresten ser ni de fina brädorna som jag har fotat på?! 
 
Jag hade en önskan när jag besökte mamma och pappa (förutom att jag plundrade deras trädgård på lavendel då..) och det var att få snickra ihop ett bärbart brickbord som jag kan fotografera på. 
 
Min pappa, för er som inte vet, är sannerligen den snällaste på jorden och hjälpte mig snickra. Inte ett brickbord heller, utan jag fick TVÅ. Ett som jag målade i en ganska så stark blå färg. Nu råkar ju blått vara min favorit färg och jag tänkte att bilderna kanske kan bli lite mer gladare om jag hade en färgstark bakgrund. Vad tror ni?! 
Hur som helst. Tack så mycket världens finaste pappa (jag hoppas du ser detta) för hjälpen. Puss på dig! 
 
Men nog pratat om ditten och datten om mig. Sätt igång att baka nu istället! 
 
 
Hallon- och rabarbergalette med honung & lavendel 
2-3 personer, ca 20 cm i diametern 
 
Pajdeg 
1 dl vetemjöl 
2 msk majsstärkelse 
0,5 msk socker 
50 g kallt smör, i kuber 
1,5-2 msk kallt vatten 
 
1 ägg, uppvispat 
0,5 dl flagad mandel 
 
Blanda vetemjöl, majsstärkelse och socker i en bunke. Tillsätt det kalla smöret i kuber och fördela ut det i mjölblandningen. När du är klar ska smöret vara så pass fördelat att de ser ut som små riskorn i mjölet. Häll då i 1,5 msk kallt vatten och blanda tills degen går ihop. Om det behövs, tillsätt lite vatten till. 
 
Lägg degen på ett mjölat bakbord och kavla ut degen till en rund cirkel som är cirka 3 mm tjock och lyft sedan försiktigt över den på en bricka som är täckt med plastfolie. Ställ in degen i kylskåpet i minst 30 minuter. 
 
Fyllning
200 g rabarber, delade i mindre bitar 
0,5 dl flytande honung 
1 msk torkad lavendel 
1 tsk vaniljpulver 
1 tsk citronsaft 
2 dl hallon 
1 msk, cirka 15 g, kallt smör 
1 dl socker 
 
Blanda rabarber, honung, vaniljpulver, citronsaft, 1 dl hallon och 0,5 msk torkad lavendel i en bunke. 
 
Ta ut degen från kylskåpet och lägg försiktigt över den på en bakplåtsklädd plåt. Lägg fyllningen i mitten på pajdegen och lämna cirka 5 cm kant runt om. 
Vik därefter in kanterna mot fyllningen, låt det gå lite över fyllningen. 
 
Blanda resten av den torkade lavendeln, 0,5 msk, med 1 dl socker. Strö över ungefär 2 msk av lavendelsockret över fyllningen och spara resten till servering eller till en annan gång. 
 
Ställ in pajen i kylskåpet i 15 minuter och sätt under tiden på ugnen på 200 grader. 
 
Ta ut pajen efter 15 minuter, eller tills du är redo att baka den och lägg på resten av hallonen, 1 dl, som är kvar. Klicka ut smöret ovanpå. Pensla kanterna på galetten med ett uppvispat ägg och strö därefter över flagad mandel. 
 
Ugnsbaka galetten i 30-40 minuter eller tills skalet blivit gyllenbrunt och frukten mjuknat och karamelliserats. 
 
Servera galetten tillsammans med vaniljglass, lavendelsocker och flytande honung. 
 
 
Den här galetten är ju både söt och god! SCORE! 
#1 - - Silvia:

Ser sjukt gott ut!