Campfire bananas fyllda med choklad- och havrecookies

 
Tänk att solen skulle titta fram när jag gick på ledighet. 
 
 
Ibland har man bra tur. Vilket jag har haft den här sommaren. Åtminstone när det kommer till vädret. Solen valde att titta fram när jag gick på ledighet vilket har gett mig chansen till att få känna att det är sommar och hinna njuta av den innan hösten kommer. 
 
Jag har alltid så blandade känslor inför hösten. Kanske för att det känns som början på ett nytt år för mig eftersom skolan drar igång och det känns som man börjar om på nytt efter sommaren. 
 
 
Jag känner mig både förväntansfull men också lite matt. Jag blir matt i kroppen över att veta att jag ska ta mig an nya saker när jag just nu inte har något alls att tänka på. Det är ju så skönt.
 
Men i och för sig vet jag att så fort hösten har dragit igång så har även jag kommit igång. Då brukar jag oftast älska det och vara mer än villig att ta mig an allt nytt som är på gång. 
 
Jag får vänta och se vad hösten har att erbjuda mig det här året helt enkelt. Spännande! 
 
 
Med denna fina augustimånad så lyckades vi äntligen här hemma ta fram grillen. Jag menar ÄNTLIGEN. Jag hade så gärna velat använda den mer! 
 
När vi ändå grillade så var jag sugen på att göra en efterrätt på grillen också. Jag har sett så många bloggar lägga ut goda efterrättsrecept man kan göra på grillen så nu kliade det i mina fingrar att göra detsamma såklart! 
 
 
Jag minns när jag gick på högstadiet. Jag och några tjejkompisar var otroligt duktiga på att göra löjligt gott fika. Chokladbollar doppade i mjölkchoklad eller varm banan med mjölkchoklad i. Ja och så mängder med kladdkaka såklart! 
 
Det är vad jag minns vi fikade på. Min favorit? Svårt..men bananen stod högt upp på listan. Tillsammans med vaniljglass så var man i efterrättshimmeln. 
 
 
Campfire bananas är ett säkert kort om man vill grilla sin efterrätt. Det går INTE att misslyckas. Du kan dessutom fylla bananerna med precis vad som helst. MEN, om jag får bestämma så måste det finnas choklad med någonstans för att det ska bli en vinnare. Jepp så är det bara. 
 
Så vad har jag fyllt mina bananer med?! 
 
 
Kakdeg mina vänner. Kan ni fatta?! Choklad- och havrecookies i en banan. Finns ju inga ord för detta. Det är så barnsligt gott att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 
 
Hur enkelt är det då?! Ahhhhh det är så enkelt att man kan svira ihop dessa precis innan man ska grilla. Eller bara precis när du känner att du blev sugen på något riktigt gott. 
 
Ska ni inte grilla? Sätt ugnen på 200 grader och ugnsbaka dem istället. Det blir förvisso ingen campfire banana men den blir minst lika god! Bra va?! 
 
 
I den här kakdegen har jag tagit bort ägget och provat något nytt. Jag ville prova hur det var att göra ett chiaägg. Det vill säga chiafrön som fått svälla i vatten och ersätter äggets bindande förmåga. Det fungerade hur bra som helst, så för er som inte tål ägg. Den här är till er också! 
 
 
Jag har inte snålat med chokladen alls här. Det är verkligen mitt tips till er. SNÅLA INTE. Det blir tio gånger godare med mycket choklad i kakdegen. Ni vet, chokladen smälter och choklad + banan...ja ni förstår. Det rimmar rätt bara. 
 
Och för all del. Glöm inte skopa upp vaniljglass precis innan ni tar er sked och hugger in. Gör det direkt, så glassen smälter litegrann ovanpå bananen. OHH YEESSS. Ni kommer definitivt hamna i efterrättshimmeln. 
 
Ingen tvekan om saken. 
 
 
Campfire bananas fyllda med choklad- och havrecookies 
4 personer 
 
1,5 tsk chiafrön + 0,5-1 msk vatten 
1,5 dl havregryn 
1 dl vetemjöl 
2,5 msk sirap 
0,5 tsk bakpulver 
0,5 dl kokosolja, smält (går att ersätta med 120 g smör) 
1 tsk vaniljpulver 
100 g grovt hackad choklad 
4 stycken bananer 
 
Vaniljglass 
Marshmallows 
 
Blanda chiafrön och vatten i en skål. Låt stå och dra i cirka 5-10 minuter eller tills det tjocknat. 
 
Blanda havregryn, vetemjöl, sirap, bakpulver, kokosolja och vaniljpulver i en bunke. När chiablandningen har tjocknat rör ner även den i bunken. Vänd till sist ner chokladbitarna. 
 
Skär ett snitt i skalet och ner genom ungefär halva bananen. Men var försiktig så att du ej skär rätt igenom. Öppna upp bananerna försiktigt och fyll snittet med kakdegen. Låt även lite av kakdegen ligga ovanpå bananen. 
 
Svep in bananerna i aluminiumfolie och lägg dem på grillen. * 
Grilla i ungefär 10 minuter och öppna sedan upp folien för att låta kakdegen få en krispigare yta. Kakdegen ska bli klar och chokladen smält, då är de redo att tas från grillen. 
 
Skopa upp vaniljglass ovanpå bananerna och ät direkt med sked! 
 
* Du kan baka dessa även i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader och låt kakdegen gå färdigt och chokladen smälta. I ungefär 10 minuter. Öppna upp folien och sätt ugnen på grill. Håll koll de sista minutrarna och ta ut bananerna när kakdegen fått en fin yta. 
 
 
Två bananer till dig och två till mig? DEAL?! 
#1 - - Lena:

Låter supergott!

#2 - - Ebba K:

Spännande recept! Själv har jag bara gjort standard hajkbanan, haha

#3 - - kaffemorsan:

Ser gott ut:)

#4 - - Viktoria:

Åh vad smarrigt det ser ut! Då jag inte tål bananer ska jag nog testa med persikor eller nektariner istället. Tror kanske att det funkar.

Svar: Vilken utmärkt idé. Jag som älskar alla stenfrukter tror verkligen att det kommer vara minst lika gott! :)
Alicia Hedlund

#5 - - yasmine mamma till dennis och angelina:

åhhh mums vad gott

#6 - - bella:

verkar gott :D

#7 - - Bintan:

Bara måste testat! Låter ju hur gott som helst! Och ser hur gott ut som helst oxå för den delen :-)

Svar: Tack så väldans Bintan! :)
Alicia Hedlund

#8 - - JOSEFINE:

Mums, detta kommer man ju ihåg från scouterna fast utan glass och kakdeg då 😊

Svar: Ja kakdeg är nog inte det man förknippar med campfire bananas. Men det är så gott vill jag lova! :)
Alicia Hedlund

#9 - - Linnea:

MUMS, detta måste jag testa pronto!! :D

Svar: Låter som en mycket bra idé! :)
Alicia Hedlund