Vit kladdkaka med vanilj & kexchokladtryffel

 
Jag fick mersmak efter min förra "stapelkaka", Chocolate chip cookie med kolasås, chokladganache & maräng, det vill säga flera olika lager av olika smaker i en kaka... 
 
Kakan blir ganska mastig men det är så gott att kombinera olika lager av smaker tillsammans tycker jag. Den här kladdiga chokladbiten är väldigt god till en svart kopp kaffe. 
 
 
Nu har jag varit sugen på att baka en vitkladdkaka länge. Men en vitkladdkaka räcker inte för mig. Det känns för sött och jag var tvungen att komma på något mer jag skulle servera till den. 
 
De flesta väljer kanske inte att kombinera ihop det med ännu mer choklad. Men det gjorde jag och jag älskar det. Vit choklad + mörk choklad = sant. 
 
 
Jag ville ha ett tuggmotstånd och krips i kakan, så jag fick för mig att jag skulle använda kexchoklad. Jag var osäker på om kexchokladen skulle hålla måttet och istället bli mjuk och inte alls krispig och god som den ska vara.
 
Men det löste sig fint och efter kakan hade fått vila i kylskåpet fanns krispet där. Så det var tur jag körde på min magkänsla. 
 
 
Så om vi börjar längst ner på kakan. Bottnen är gjord på oreokex och på toppen av dem har jag krossat över kexchoklad. 
 
Sen kommer lagret med vitkladdkaka med äkta vaniljpulver. Rinnigt och väldigt kladdigt ska det vara när jag får bestämma. Det viktigaste är att kladdkakan alltid ska vila minst 1 timme i kylskåp innan man serverar den. Det är då den får en fudgeliknande konsistens och det är ju det som gör kladdkaka till typ världens godaste kaka. 
 
Sen kommer toppenlagret vilket är en kexchokladtryffel. Ja den gjorde verkligen sitt. 
 
 
Oreobotten med kexchoklad 
 
1 paket oreokex
50 g smör 
100 g kexchoklad
 
Smält smöret i en kastrull. Mixa oreon till ett fint smul och blanda sedan ner det i smöret. Smöra en form och tryck sedan ut oreoblandningen med hjälp av en sked. Smula kexchokladen grovt över oreobottnen. 
 
Vit kladdkaka 
 
100 g smör 
200 g vit choklad 
2 msk vaniljpulver 
0,5 dl muscovadosocker 
2 ägg 
3 msk sirap 
1 dl vetemjöl 
1 krm salt 
 

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret i en kastrull och rör ner muscovadosockret och ställ den sedan åt sidan. Blanda vetemjöl, salt och vaniljpulver i en bunke. Smält den vita chokladen över ett vattenbad. 

När smör- och sockerblandningen svalnat en aning vispa ner äggen och sikta sedan ner vetemjölet, saltet och vaniljpulvret. Vänd till sist ner den smälta chokladen och sirapen med en slickepot. 

Häll smeten i formen över kexchokladen och grädda i mitten av ugnen i ungefär 10-15 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. Jag gräddade min i 13 minuter.

Ta ut och låt svalna innan du häller på kexchokladtryffeln. 

Kexchokladtryffel

100 g mörk choklad 
1 dl vispgrädde
100 g kexchoklad
 
När kakan svalnat gör du tryffeln genom att smälta choklad tillsammans med vispgrädde. Krossa kexchokladen grovt och rör ner det i chokladen.

Häll tryffeln över kladdkakan och ställ in i kylen, gärna en timme för att kladdkakan ska få en fudgeliknande konsistens. 

-------------------------------------------------

Servera gärna med färska bär som bryter av mot chokladen och en klick vaniljglass. Om ni är som jag och älskar den kraftfulla chokladsmaken ihop med en svart kopp kaffe, då måste ni prova det! 

#1 - - Miss Baby Peaches:

Nu vart man ju inte alls sugen! Ser jättegott ut!

Svar: Tack så mycket :) /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums :D

#3 - - Anonym:

Bjöd på denna på valborg. Vart en riktig hit! Jättegod verkligen för oss chokladnördar 😀

Svar: Vad härligt att höra att det finns en chokladnörd som kikar in på bloggen eftersom det blir mycket chokladrecept här ;) Väldigt roligt att ni gillade den :) /Alicia
Alicia Hedlund

#4 - - Veronica♡:

Åååh vad gott! Jag har tänkt att baka den nu! Vilken storlek hade du på formen?

Svar: Vad roligt att du ska prova detta receptet Veronica! Jag hoppas du kommer gilla det :) Om du lägger ut det på instagram får du gärna hashtagga med #aliciaskokbok så att jag får se resultatet! Jag använde en form som var cirka 22 cm i diametern :)
Alicia Hedlund